Boorkruk kolomboormachine boorkop

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Hoi,

Ik heb sinds een jaar een fijne tweedehands kolomboormachine, maar ik mis de boorkruk.
Aanvankelijk dacht ik wel prima zonder te kunnen, maar soms is het toch echt fijn wanneer ik een boor goed vast kan zetten.

Ik kan online alleen maar 3 maten vinde C1,2 en C3. C3 (met asdiameter van 8mm) is de grootste, maar na bestellen blijk toch dat deze te klein is.

Hoe bepaal ik welke maat kruk ik nodig heb en net zo belangrijk; waar kan ik een vervangende krijgen?
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
De kolomboormachine is een Narvik FZ16, op de boorkop staat verder niets. het gat voor de as in de boorkop is ongeveer 9mm, het krukje wat ik had had een as van 8mm, maar dat leek me op zich geen probleem.
De tandkrans was veel te klein, ik schat 3-4mm afstand van buitenzijde tandkrans tot de vertanding op de boorkop.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik had hetzelfde probleem, dus één voor 16mm gezocht inplaats van de meer standaard 13mm

Internet beschrijving: 16mm 5/8" Pilot Size 11 Teeth Design Drill Chuck Key Tool
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Dank jullie voor de adviezen. Ik zal denk ik proberen een andere boorkop te monteren.
Ik moet nog even kijken hoe ik deze er precies af krijg. Ik denk dat het toch een conische montage is. Er zit boven de boorkop een moer, ik denk en hoop dat ik die kan gebruiken om de boorkop er af te drukken.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
OK, klein succesje geboekt. De oude boorkop is er af. Ik kan nu op zoek naar een snelspan variant.

Ik twijfel nu wel welke maat ik moet hebben.
B16 is blijkbaar vrij gangbaar. Maar de kleinste maat van de conische opname is al iets groter als 16mm. Is het dan B18 of bestaat B17 ook nog?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
De maat kan ik niet zo snel iets over vinden, Maar ik zou wel op marktplaats op zoek gaan naar een merk boorkop, en dingen zoals van HBM lekker laten liggen
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Tweedehands of een echt merk is een goed idee.
Maar belangrijkste is nu eerst dat ik de juiste maat kan bepalen.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Dank! Een tandkrans sleutel is nog steeds een van de opties. Ik zal eens kijken of hier een passende maat bij zit.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Ik denk dat ik het zelf opgelost heb.

Blijkbaar is B18 helemaal geen 18mm aan de bovenzijde, maar zijn de maten als volgt:

B18​
17,780mm
16,2mm


Met mijn schuifmaat zit ik op de kleinste maat vergelijkbaar met de 16.2. Ik ga eens zoeken naar een geschikte B18 snelspanboorkop.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
zon HBM ding kost al 5 tientjes, Een rohm heb je voor € 100 nieuw , en gebruikt op MP voor minder dan zo,n HBM ding .
Heb hier nog een snelspan kop over , moet ik evt even kijken wat voor een opname dat is.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Net even voor je gekeken, Maar dat ding is ook van een soort van merk X , de porto kosten nog niet waard.
Sorry
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.