Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Boorkruk kolomboormachine boorkop

Hoi,

Ik heb sinds een jaar een fijne tweedehands kolomboormachine, maar ik mis de boorkruk.
    Aanvankelijk dacht ik wel prima zonder te kunnen, maar soms is het toch echt fijn wanneer ik een boor goed vast kan zetten.

Ik kan online alleen maar 3 maten vinde C1,2 en C3. C3 (met asdiameter van 8mm) is de grootste, maar na bestellen blijk toch dat deze te klein is.

Hoe bepaal ik welke maat kruk ik nodig heb en net zo belangrijk; waar kan ik een vervangende krijgen?

Is er iets van een merk/type bekend van je boorkop? En hoe 'te klein' - is de as te dun, of de diameter van de tandkrans te klein?

De kolomboormachine is een Narvik FZ16, op de boorkop staat verder niets. het gat voor de as in de boorkop is ongeveer 9mm, het krukje wat ik had had een as van 8mm, maar dat leek me op zich geen probleem.
    De tandkrans was veel te klein, ik schat 3-4mm afstand van buitenzijde tandkrans tot de vertanding op de boorkop.

maak het jezelf makkelijk en zoek een snelspan boorkop op MP voor een paar tientjes

Ik had hetzelfde probleem, dus één voor 16mm gezocht inplaats van de meer standaard 13mm

Internet beschrijving: 16mm 5/8" Pilot Size 11 Teeth Design Drill Chuck Key Tool

Dank jullie voor de adviezen. Ik zal denk ik proberen een andere boorkop te monteren.
    Ik moet nog even kijken hoe ik deze er precies af krijg. Ik denk dat het toch een conische montage is. Er zit boven de boorkop een moer, ik denk en hoop dat ik die kan gebruiken om de boorkop er af te drukken.

OK, klein succesje geboekt. De oude boorkop is er af. Ik kan nu op zoek naar een snelspan variant.

Ik twijfel nu wel welke maat ik moet hebben.
    B16 is blijkbaar vrij gangbaar. Maar de kleinste maat van de conische opname is al iets groter als 16mm. Is het dan B18 of bestaat B17 ook nog?

De maat kan ik niet zo snel iets over vinden, Maar ik zou wel op marktplaats op zoek gaan naar een merk boorkop, en dingen zoals van HBM lekker laten liggen

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Een kennis van me had de boorkop van HBM en al snel bleef de boor niet meer vast zitten . Bij Baptist zijn ze ook niet zo duur ,
    https://www.baptist.nl/houtbewerkers...er-b16-3-16-mm

Groeten Willem
    Laatst gewijzigd door Willempie; 15-04-18 om 12:59.

Tweedehands of een echt merk is een goed idee.
    Maar belangrijkste is nu eerst dat ik de juiste maat kan bepalen.

Forum Rechten