Hoe acceptabel zijn goedkope draagbare zaagtafels?

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Het valt mij ook op dat die zelfbouwers geen spauwmes monteren, en ook geen hulpgeleider gebruiken, dat is vragen om ongelukken.

Groet Pel.
@L.N. had het ook al over een hulpgeleider bij zijn Inca. Kan iemand mij uitleggen waarom precies? Op internet vind ik:

Op de langsgeleider kan een extra in de lengterichting verstelbare hulpgeleider worden aangebracht. Op deze manier komt er juist bij dunne werkstukken ruimte tussen de langsgeleider en het werkstuk. Ook als de zaagsnede er toe neigt zich te verwijden, loopt er nu toch niets klem.
(bron)

Je hebt dus een langsgeleider en dan ga je er nog een stukje tussenplaatsen zodat het werkstuk na de zaag naar rechts kan. Maar is dat dan niet juist gevaarlijk? Of is naar rechts geen probleem? Wanneer is het werkstuk klein genoeg voor een hulpgeleider?

-edit wordt in deze video uitgelegd over schulpen, vanaf 0:58 https://www.youtube.com/watch?v=WOBHzcq2ups
Nu ben ik alleen nog onwetend wanneer je wel of niet een hulpgeleider inzet.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
De hulpgeleider zorgt er voor dat als je gaat schulpen, en het hout gaat door de spanning in het hout naar buiten, dat het zich niet klemt. Eveneens dient een spouwmes er o.a. voor dat het hout zich niet op de zaag klemt. De hulpgeleider blijft er meestal opstaan, bij plaat materiaal zagen wordt hij hij wel soms verwijderd, en als je bijvoorbeeld sponningen gaat zagen.

Groet Pel.

Deze tekening is gebruikt voor een examen met de vraag goed of fout, vandaar de zwarte lijntjes, ik heb zelf de rode pijlen toegevoegd.

1 fout goed(1).jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Maar het blijft in mijn optiek in veel gevallen een totaal overbodig ding. Je langsgeleider net voorbij het zaagpunt en dan heeft het hout altijd de mogelijkheid om te bewegen na dat punt. Zelfs bij dunne stukken zie ik dan de noodzaak niet echt.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Je kan niet bij elke zaagtafel de langsgeleider in de lengte verstellen. Bij bv een wadkin en startrite zit de langsgeleider aan twee kanten vast.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Je kan niet bij elke zaagtafel de langsgeleider in de lengte verstellen. Bij bv een wadkin en startrite zit de langsgeleider aan twee kanten vast.
Oke, aan 2 kanten vast snap ik. Maar waarom dan niet standaard een (verstelbare) hulpgeleider zodat elk hout, kort en klein naar rechts kan uitwijken?
 
P

Pel

Guest
Als je plaat materiaal moet zagen of sponningen moet zagen dan kun je beter een lange geleiding hebben. Trouwens een hulpgeleider is ook ideaal als je moet afkorten, de geleider dan wel zo afstellen tot de voorkant zaag zodat het hout niet klemt.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Aha... dan snap ik het. Gevaarlijke goedkope dingen corrigeren met een stukje hout :).

Dat heeft niks met goedkoop te maken, Wadkin was nu niet bepaald een budgetmerk te noemen, maar niet elke langsgeleider kan ver genoeg achteruit op een machine.
Vroeger moest je op bijna elke paneelzaag en schulpzaag zo een hulpgeleider gebruiken, tegenwoordig hebben de meeste machines wel voldoende verstelbereik.

Of dat ding nu in hout, alu, of staal gemaakt word, het nut is bij alle typen even groot.

Je hebt de hulpgeleider enkel maar nodig bij het schulpen van massief hout trouwens.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik kan me toch echt geen enkele andere reden dat je een langsgeleider niet in de lengte verstelbaar maakt voorstellen. Ook duurdere merken besparen gewoon op dingen. Een goed idee kan ik het niet echt vinden, maar vooruit het ontstaan is in ieder geval duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een hulpgeleider... weer wat geleerd... Ik had nog nooit van een hulpgeleider gehoord en heb het dus ook nog nooit gebruikt. Eigenlijk ook nooit gemist. Ik heb een paar maanden terug net een nieuwe zaagtafel gekocht (metabo ts 254) en de reden waarom het die geworden is is juist omdat daarvan de langsgeleider aan beide kanten vastgezet wordt. Op langsgeleiders die maar tot iets voorbij het zaagblad komen, zit altijd (teveel) speling is mijn ervaring...
 
P

Pel

Guest
Als je veel massief hout moet schulpen zou ik er toch een hulpgeleider op maken Wilco, als je hem niet nodig hebt laat je hem eraf.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik zie net pas dat die Cosmas videos pas een paar dagen online staan! Super toevallig dus dat hij ze net upload als ik er naar opzoek ben :D Ik wordt op mijn wenken bediend ;) Ik hecht veel waarde aan mijn vingers, dus ik ben wel op zoek naar een zaag met een spouwmes.

Van het gereedschap heb ik alleen de bovenfrees niet, maar dat is iets dat ik ook sowieso nodig ga hebben, dus hopelijk vind ik een mooie op marktplaats tegen de tijd dat ik hem nodig heb.

Ik zou toch nog drie keer nadenken voor aan zelfbouw te beginnen. In het filmpje lijkt het allemaal heel eenvoudig, maar in de praktijk gaat er toch wel een en ander bij komen kijken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Dat geldt toch voor alle houtbewerking? Feitelijk is dit ook een vorm van houtbewerking. Qua zaagtafel kun je het zo gek maken als je wilt (en zo veilig als je wilt). In de basis is een zaagtafel heel simpel (en onveilig). Zelf ben ik ook bezig met zelfbouw, vanwege gebrek aan ruimte, omdat ik het leuk vind en ik niet een paar duizend euro wil uitgeven aan een compacte alleskunner.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een Dewalt DW745 kost iets meer als €500,-, dat is geen paar duizend euro. Groot is die ook niet, zeker niet veel groter als die zelfbouwkasten.

Spouwmes, kap, stofafzuiging, keur en handleiding, aan alles is gedacht.

De Metabo TS216 en de AEG TS250K zitten op hetzelfde prijsniveau, dus er is nog keus ook. Wanneer je echt op budget zit is een cirkelzaag en een stapel hout goedkoper, het zelfbouwconcept is dan zo goed als je het zelf ontwerpt en maakt.

De donorzaag moet dan ook nog wat voorstellen die je gaat gebruiken. Het zelf maken van gereedschap kan veel voldoening geven, maar een elementair apparaat als een zaagtafel zou ik toch liever kopen.

Ik vind al die onveilige zelfgeknutselde dingen helemaal niks. De zelfbouwzaag van Fons ziet er simpel en doeltreffend uit, maar ik vermoed dat het zaagwerk hiervoor op de Hammer is gedaan (kan Fons zelf wellicht toelichten), dat maakt het een stuk eenvoudiger, en een optie die er vaak niet is voor anderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.