Hoe acceptabel zijn goedkope draagbare zaagtafels?

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ik ben hopeloos gelimiteerd. Niet alleen is mijn volgende bron van inkomen pas in Juni en moet ik tot die tijd ieder centje tellen, maar ik heb ook nog eens geen vaste werkplaats, dus een relatief goedkope oude propere zaagtafel is niet praktisch.

Dat brengt me tot de conclusie dat ik een draagbare zaagtafel moet aanschaffen. Het beoogde doel is planken, kleine balken en misschien platen recht af te zagen.

Als ik mijn budget tot rond de 150 euro beperk, en ik zoek op marktplaats kom ik op zijn best bij de b-merk modellen uit die nieuw 250 euro waren, er staat bijvoorbeeld een Einhell rt-ts 1800 nu te koop. De reviews zijn niet al te best, maar ook niet heel duidelijk.

Kun je op zo'n ding een beetje recht zagen? Zijn ze beter te maken met wat geklooi? Matthias Wendel heeft een leuk filmpje waar hij de wobbel van een goedkope zaagtafel fixt met een stukje karton, maar zelfs die zaagtafel was nog 2x duurder dan dit.

Plinten zagen is mijn eerste usecase, dat wil vast wel, maar het zou het echt waard zijn als ik planken recht genoeg zou kunnen zagen om ze tot platen te lijmen, voor bijvoorbeeld een bureau of een luik.

Ik heb een flinke partij 18mm eiken vloerdelen over die ik hoop te gebruiken voor verschillende doeleinden, ik heb er bijvoorbeeld ook de trap mee gerenoveerd.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat ligt aan de gebruiker. Aan hoe handig je bent.
Het is prima mogelijk om met een klein budget iets te kopen, waar je mee vooruit kan.
Met onderstaand zaagtafeltje heb ik al vele m2 eiken en andere vloeren gelegd.


PB040004.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik ben hopeloos gelimiteerd. Niet alleen is mijn volgende bron van inkomen pas in Juni en moet ik tot die tijd ieder centje tellen, maar ik heb ook nog eens geen vaste werkplaats, dus een relatief goedkope oude propere zaagtafel is niet praktisch.

Dat brengt me tot de conclusie dat ik een draagbare zaagtafel moet aanschaffen.

Een conclusie die je vast vooraf ook al had :).

Maar dan heb je vast tijd genoeg om fatsoenlijk met hand te leren zagen. Niet alleen een stuk goedkoper maar ook nog een zinvolle vaardigheid.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Dankjewel Bob, het is alvast bemoedigend dat niet iedereen zijn tafeltje na de eerste klus al van de hand doet op Marktplaats.

GH1, nou mijn vader kan vanuit de losse pols goed recht zagen met de cirkelzaag, maar na enkele tientallen meters plint kwam hij zelf met de suggestie dat een zaagtafel wel handig was geweest, vooral voor als hij er niet is om me te helpen ;) maar zelfs als plintjes vanuit de losse pols goed te doen zijn, lijkt me platen maken nog een stapje hoger qua precisie. Doen mensen dat echt met de hand?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Als 150 euro echt het budget is, misschien dan een goedkope cirkelzaag op zijn kop onder een dikke plaat multiplex schroeven, met een aluminium profiel als geleider? Niet ideaal maar zaagt stuk rechter als een bouwmarkt einhell.

Je kan dan de zaag niet kantelen maar dat is meestal ook geen gemis.

Wel een zaag met spouwmes nemen
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ja die Inca's zijn cool, maar ik heb dus geen vaste werkplaats. Zodra het huis af is ga ik nadenken over hoe ik de fietsschuur kan pimpen met wat robuuster gereedschap.

Sang, dat is interessant, ik heb op youtube ook gezien dat mensen een cirkelzaag op zijn kop onder multiplex schroeven, is dat echt rechter dan zo'n Einhell? Waarom is dat, puur omdat de multiplex zwaarder is? Of is de kwaliteit van een ~150 euro cirkelzaag veel beter dan die in zo'n tafelzaag zit?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De tafeltjes zijn vaak van plaatstaal, en daar zit veel speling op. Geleiders zij ook verre van top. Op een houtenplaat kun je een geleider makkelijk vast klemmen. Ik ben zelf bezig om op die manier een zaagtafel te maken..
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Zoals je het beschrijft lijkt me een goedkope afkortzaag prima te voldoen. Koop een kwalitatief redelijke tweedehands die is waarschijnlijk wel te krijgen binnen je budget.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik kwam deze gisteren tegen: https://youtu.be/HQ4-VkwFWsg en hoe die is gemaakt: https://youtu.be/c9Aib3Yl8PM

Precies wat je zoekt. Ik heb het zelf al drie keer zitten bekijken. De maker krijgt zelfs de complimenten van Mattias Wandel. Ik zie overigens al een verbetering. Bij het mechanisme voor het kantelen zou ik een sleuf frezen met de juiste straal. En dan ook gewoon lagers toepassen, die in de sleuf vallen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Beetje zorgelijk dat die in de video zegt dat een spouwmes niet nodig is omdat het een kleine zaag is. Dit soort veiligheidsvoorzieningen zijn er niet voor niets. De oude cirkelzaag die als donor is gebruikt heeft zeker geen elektronische veiligheidsvoorzieningen.

Denk altijd na als je zelf wat in elkaar gaat klussen!
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ah thanks Superkees! Ik ben al op jacht naar een goede handcirkelzaag, ik zag op marktplaats een paar oude Makita 5900's voorbij komen. Met 1700W en een blad van 235mm lijken ze me zeer geschikt. De tafel die Wandel had gemaakt vond ik inspirerend, die van Cosmas had ik ook al gezien, maar die is wel erg ingewikkeld. Ik denk dat ik eerst de supersimpele approach doe, en dan als de renovatie wat minder tijdsdruk uitoefent me ga ontfermen over een meer elaborate ontwerp.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik kwam deze gisteren tegen: https://youtu.be/HQ4-VkwFWsg en hoe die is gemaakt: https://youtu.be/c9Aib3Yl8PM

Precies wat je zoekt. Ik heb het zelf al drie keer zitten bekijken. De maker krijgt zelfs de complimenten van Mattias Wandel. Ik zie overigens al een verbetering. Bij het mechanisme voor het kantelen zou ik een sleuf frezen met de juiste straal. En dan ook gewoon lagers toepassen, die in de sleuf vallen.

Bij het zien van die filmpjes ben ik onbewust mijn vingers beginnen te tellen. Zowel de zaagtafel die gebruikt wordt voor het maken van de onderdelen als het eindresultaat zijn behoorlijk gevaarlijk. In het tweede filmpje is een passage waarbij de maker een kort stukje wat zich tussen zaagblad en geleider bevindt met zijn vingers vasthoudt (hij gebruikt de langsgeleider om af te korten zonder slede). Het minste wat je dan scheef gaat met het stukje hout klemt het tussen het zaagblad en geleider en krijg je een klapper.
Zo ook met schulpen zonder spouwmes en doorlopende langsgeleider. Gewoon gevaarlijk.
Het is belangrijk dat je zaagblad en langsgeleider mooi parallel staat om klemmen van het werkstuk te vermijden.
Bedenk ook dat om een behoorlijk resultaat met zelfbouw te bereiken je al wat gereedschap en machines nodig.
Ik zou gewoon uitkijken naar een occasie (Inca) zaagtafel. Daar ga je uiteindelijk veel meer plezier aan hebben en veilig mee kunnen werken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat van die vingers viel mij ook wel op, ja. Maar hij is er niet uniek in. Evenals het ontbrekende spouwmes. Klaarblijkelijk hanteren wij hier toch een betere veiligheidscultuur. Maar op veel inca’s ontbreekt eveneens een spouwmes. En een kap ook vaak. Zo’n kap vind ik overigens minstens zo belangrijk.

Maar dat doet verder niets aan het ontwerp van deze zelfbouw af.
 
P

Pel

Guest
Het valt mij ook op dat die zelfbouwers geen spauwmes monteren, en ook geen hulpgeleider gebruiken, dat is vragen om ongelukken.

Groet Pel.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ik zie net pas dat die Cosmas videos pas een paar dagen online staan! Super toevallig dus dat hij ze net upload als ik er naar opzoek ben :D Ik wordt op mijn wenken bediend ;) Ik hecht veel waarde aan mijn vingers, dus ik ben wel op zoek naar een zaag met een spouwmes.

Van het gereedschap heb ik alleen de bovenfrees niet, maar dat is iets dat ik ook sowieso nodig ga hebben, dus hopelijk vind ik een mooie op marktplaats tegen de tijd dat ik hem nodig heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.