Dikte douglas hout voor overspanning

VBin

Nieuw lid
6 apr 2018
6
0
Heerhugowaard
Goedendag,

Ik ben aan het onderzoeken welke maten ik nodig heb voor een los staande pergola, met name voor de overspanning.
Het gaat om een pergola van 2 x 4.7m waarop ik mijn druif wil laten groeien. De pergola past met deze maat in mijn tuin borders.

Het probleem is de overspanning van 4.7m (zonder tussen palen), ik dacht zelf aan 15x15cm maar ik weet niet of dit gaat doorbuigen. Zeker met het gewicht van een druif erbij.

Voorbeeld ontwerp: (de overstaande foto heeft een maat van 2 x 3m en 8.5cm geschaafd douglas hout)

pergola-stand-alone-antraciet.jpg


Ik dacht zelf aan metalen draden te spannen tussen de balken waarop de druif van klimmen/rusten zoals:

pergola-hoek-element.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tuoh

Oud hout
150 x150mm in douglas is geen probleem voor deze toepassing. MAAR, omdat de hele constructie gaat blootgesteld worden aan weer en wind is het werken van het hout niet uit te sluiten.
Dat gaat er vermoedelijk toch voor gaan zorgen dat de langste balken op termijn wat gaan doorhangen.

Het is met het menselijk oog raar gesteld, maar een balk die 10mm doorhangt zie je van ver, eentje die 10mm bol staat lijkt op diezelfde afstand kaarsrecht.
Als je toch met kabels gaat werken gebruik er dan ook een paar om die twee lange balken voorspanning mee te geven. Eén lange kabel met spanner ertussen die van het ene uiteinde naar het andere uiteinde van de balk loopt (langs onder) en in het midden van de balk aan de onderzijde een afstandhouder van een 150 - 200mm is alles wat nodig is om de voorspanning te verkrijgen. Geef beide balken een 10 à 15mm bolling en klaar is kees.

Als je tussen het kader draden gaat spannen om de druivelaar aan te bevestigen verdeel dat kader dan in twee vakken door middel van een middenbalk. Twee vakken van 2m x 2,35m vraagt minder voorspanning op de draden dan bij één vak van 2m x 4,70m.

Alle metaalwerk (kabels, bouten, en draad) wel in rvs, douglas verkleurt en tast ferro metalen aan als er water bij komt!
 

VBin

Nieuw lid
6 apr 2018
6
0
Heerhugowaard
Bedankt voor de reacties!

@MarcelG
Ik kende de balkenschuif al maar deze werkt jammer genoeg alleen met balken.

@tuoh
Ik was van plan om het hout te behandelen, dit zou de werking enigzins voorkomen.

Ik kan me even niet voorstellen hoe z'n voorspanning kabel bevestigd is.
Heb je toevallig een voorbeeld?
 

tuoh

Oud hout
Dat is inderdaad de bedoeling, en ja, hoe verder naar buiten die bevestigingspunten hoe beter. De kabel of trekstang moet op de middenlijn van de ligger komen te zitten. Dit betekend dat de schoren uit het midden op staander en ligger moeten geplaatst worden. Dit kan perfect, aan de zijkant werken die even goed als in het midden.
Visueel maakt het ook geen verschil waar die dingen zitten, ALS ze maar ergens zitten.

De kabel kan vastgezet worden op de uiteinden met een U-vormige beugel vastgezet met een bout dwars door het hout. Er kan ook een paar zware stukken draadeind M16, M18, of M20, verticaal door de uiteinden geboord worden (best op een 250mm van de einden) en waar aan de onderzijde dan schroefogen opgedraaid worden, de kabel kan middels (gesplitste)ogen hier aan bevestigd worden met harpsluitingen.

Zelf gebruik ik meestal gewoon rondstaal van 10mm met twee dichtgelaste ogen eraan geplooid. Dit maak ik ineens op de juiste lengte en het aanspannen doe ik via de steun in het midden. Dit is een kort stuk dikwandige pijp van een 150mm lengte met daaraan een plat voetje gelast, hier zitten twee gaten in om het tegen de balk te schroeven. In het stukje pijp past een dik stuk draadstang met op het ene eind een U vormig zadel gelast dat over het rondstaal valt, aan het andere eind zit een moer met rondsel. Door de moer te draaien komt het draadeind uit de pijp en zet spanning op het rondstaal. Voordeel van deze constructie, staalkabel rekt en rond ijzer niet:p

Maar zoals al gezegd, wanneer het hele zaakje in weer en wind komt te staan is alles in rvs een must bij douglas.
 
Laatst bewerkt:

VBin

Nieuw lid
6 apr 2018
6
0
Heerhugowaard
Tot zover is alles duidelijk! :)

Voor de schoren ga ik 6.5x6.5cm gebruiken zodat de kabel er netjes langs kan.

Voor de betoenpoer (RVS :p) plaat staat er dat ik schroeven nodig heb van 80x8mm, 120x8mm voor de schoren lijkt me een verstandige maat.

Welke schroeven worden er aangeraden voor een halfhoutverbinding? Ik las ergens dat hij minimaal 10 cm de staander in moet dus 250 x ?? mm.
 

tuoh

Oud hout
Voor de schoren kies je beter voor 65 x 120mm, dat gaat een stuk beter ogen.

Zeer goede constructieschroeven zijn de nieuwe van Heco, de "Heco-topix-combiconnect"

Bij een halfhoutverbinding NOOIT beide delen samen vast schroeven op de staander zonder ruim voor te boren in de halfhoutverbinding (schroeven 300x8)

Zonder voorboren schroef je beter eerst die met de uitsparing naar boven vast met bijvoorbeeld 4 schroeven, daarna deel 2 vastschroeven op deel 1 en staander met 3 schroeven.
Twee voordelen zo, je komt toe met kortere RVS schroeven, hier word dat 200 x 8mm, en je bent zeker dat beide onderdelen vast op elkaar en op de staander aangetrokken worden zonder te moeten voorboren.

Kijk ook eens naar dat andere topic over een "pergola overkapping met schommel". Je gaat zelf ook alle naden op het bovenvlak van je constructie moeten afdekken om waterinfiltratie in de verbindingen te vermijden. Alleen zo ga je jaren plezier hebben van je werk, met open naden gaat de aftakeling van het geheel snel.
 

VBin

Nieuw lid
6 apr 2018
6
0
Heerhugowaard
Zelf gebruik ik meestal gewoon rondstaal van 10mm met twee dichtgelaste ogen eraan geplooid. Dit maak ik ineens op de juiste lengte en het aanspannen doe ik via de steun in het midden. Dit is een kort stuk dikwandige pijp van een 150mm lengte met daaraan een plat voetje gelast, hier zitten twee gaten in om het tegen de balk te schroeven. In het stukje pijp past een dik stuk draadstang met op het ene eind een U vormig zadel gelast dat over het rondstaal valt, aan het andere eind zit een moer met rondsel. Door de moer te draaien komt het draadeind uit de pijp en zet spanning op het rondstaal. Voordeel van deze constructie, staalkabel rekt en rond ijzer niet:p

Ik kwam deze tegen:
https://www.rvsland.nl/kabelhouder-vlak-4mm

Ik weet niet 20.5mm genoeg is qua afstand. (draad tussen de balk)
 

tuoh

Oud hout
Heb geen foto's beschikbaar, maar een schetsje van de middensteun zal toch al wat verduidelijken hoop ik.

IMG_0955.jpg

Er zijn nog meer oplossingen mogelijk bij gebruik van staalkabel. Zo kan je de middensteun ook gewoon met een blokje hout maken, de spanning op de kabel moet dan komen van twee kabelspanners. Zoek ook maar eens op "wantspanner" zie je nog meer van die dingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.