Hope Quick Release handles

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hallo,

Nog steeds nieuw op draaigebied dus alle hulp en adviezen welkom!

Ik zoek naar een systeem voor losse handvatten met verwisselbare gutsen voor draaiwerk en kwam (ook) dit systeem tegen van Hope:

https://hopewoodturning.co.uk/tools-handles/tool-handles/quick-release-handles/

Heeft iemand ervaring hiermee? Mij leek zo op het oog dat het erg handig is dat je gereedschap kunt wisselen zonder een sleuteltje te gebruiken (Sorby heeft dat meen ik). Bij Vicmarc zag ik trouwens ook zoiets alleen dan wat prijziger. Van Hope weet ik niet of het voldoende vast is en niet slipt of zo.

Het begon trouwens met de vraag naar een wat langer handvat als je dieper in een vaas of zo wilt komen. Misschien dat daar een andere oplossing voor is? Ik gebruik nu gutsen van Crown en het handvat is plm 36 cm op een totale lengte van zeg 60 cm.

groeten, Hans
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Je kunt toch gewoon een andere, langere, handvatten draaien in hout, indien je er langere wil ?

Ik heb geen enkel los handvat. Ik vind het duur en wil dat elke guts of beitel steeds een handvat heeft. Dus geen 5 gutsen -beitels en 2 verwisselbare handvatten voor mij.
Draaiers die heel veel reizen om demonstraties te doen, kunnen andere criteria hebben. Vb beperkte bagage.

groeten
Ornament
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ornament, dank voor uw reactie.. dat is inderdaad de eerste optie, alleen vroeg ik me af wat de ervaring is van de oude rotten (excusez-le-mot) met die keuze mogelijkheid. Bovendien kan het maar zo zijn dat mijn nog beperkte ervaring ertoe leidt dat ik meer en langer gereedschap zoek terwijl het om meer ervaring gaat.. Eind van de maand hoop ik een dagje les te kunnen krijgen van Adrie Bezemer en dan zien we eens wat dat brengen gaat.


Groeten, Hans
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In vazen heb je met gutsen zowiezo niet zo veel te zoeken, daar heb je ander gereedschap voor.

Ook ik zie het voordeel van verwisselbare handvaten niet zo. Als ik op een punt kom bij het draaien van een schaal waar ik twijfel of ik met een andere guts niet lekkerder zou werken, dan wil ik ze allebei gebruiksklaar hebben - dus met een vast handvat.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
OK, duidelijk, bedankt voor de reacties, ik zal een nieuw extra lang handvat draaien voor de schalenguts (13 of 16 mm) en daarmee ervaring op gaan doen.

HG Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.