Gefineerd MDF (edelplaat)

Houtje

Nieuw lid
17 okt 2010
12
1
Ik ga binnenkort aan een klus beginnen waarbij ik nogal wat edelplaat ga gebruiken (kersen dosse). Dit balie meubel wordt zakelijk gebruikt dus veel handjes die er aan gaan zitten.

Ik overweeg om deze platen op basis van was te behandelen al weet ik nog niet precies welke goed te gebruiken is.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of weet misschien een veel betere oplossing. Ik vind het ook belangrijk dat de klant het zelf goed en eenvoudig kan onderhouden.

Op internet kan ik eigenlijk niet echt informatie hier over vinden dus ik hoop dat andere forumleden hier al ervaring mee hebben opgedaan.

Alvast bedankt voor jullie meedenken!!
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb laatst iets gemaakt om te gebruiken als slijpstation voor wetstones (niet zelf bedacht overigens) en aangezien dit nogal vies kan worden heb ik het bewerkt met Rustin Plastic Coating. Het opzetten ervan is niet echt gemakkelijk maar dat ligt meer aan mij. Het geheel is hierdoor wel goed beschermd en makkelijk schoon te maken. Wellicht heb je hier iets aan.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik gebruik zelf de hardwas van osmo voor dit soort toepassingen: KLIK HIER.
Makkelijk te verwerken en geeft een harde slijtvaste laag. Als het iets minder "natuurlijk" mag zou je kunnen kiezen voor een parketlak op polyurethaan basis.

Ed

PS: De getoonde link is alleen bedoeld om het produkt te laten zien. De winkel zelf ken ik niet.Wellicht vindt je het ergens goedkoper. Ik zit vlak bij de duitse grens, daar kost dit blik 45 euro.
 

Houtje

Nieuw lid
17 okt 2010
12
1
Bedankt voor jullie tips en ik ga beide producten bekijken. Altijd prettig om (praktijk)ervaring van anderen te horen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Let op!
Joris gebruikte het op eikenhout.
Ik heb het in december ook op mijn parket gebruikt, fantastisch resultaat. Alsof het hout niet behandeld is. Intussen een glas rode wijn er over gehad. Prima af te nemen, niets meer van te zien.
Ook wat proefjes op donkere houtsoorten gedaan (o.a. kersenhout, noten).
Dat spul (Skylt) geeft een wat wittige waas. Heel mooi om lichte houtsoorten (zoals eiken) nog wat lichter te laten uitkomen.
Misschien bestaat er ook Skylt voor donkere houtsoorten.

ps1 Men zegt dat men Skylt na mengen van de componenten ongeveer 2 a 3 uur kan gebruiken.
Nou, ik heb de latten van de roosters van de convectorputten een week na aanmaken nog goed kunnen bewerken (wel in afgesloten toestand bewaard).

ps2 Een vloer is er gemakkelijk mee te bewerken maar meubels met regels en stijlen is lastig.
Het is zo waterig, dat spul.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
@Houtje,

Ik weet niet of je deze edelfineerplaten al eens eerder gebruikt hebt. Let op met machinaal schuren!!. Normaal fineer is ongeveer 0.7 mm dik. Door het produktieproces van deze platen, is de fineerlaag ongeveer gehalveerd in dikte. Je zit erdoorheen voor je het weet !!!

Ed
 

Houtje

Nieuw lid
17 okt 2010
12
1
Hoi Ed, klopt helemaal. Ik heb eerder een deel van een scheepsbetimmering gedaan met watervast edelplaat en dat heeft ook een erg dunne toplaag. In ieder geval bedankt voor je tip!

Paul
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Overigens kun je ook gefineerd mdf krijgen met 2,5/3mm fineer erop.
Dit heb ik gebruikt voor mijn keuken, dat is wat robuuster ;)
 
A

Anonymous

Guest
Als ik je verhaal zo lees,en je goed begrijp,komt er een bepaalde slijtage op het fineer.
Als je kant en klaar platen gebruikt,zit je zo door de toplaag heen.
Kant en klaar platen zijn meestal alleen geschikt voor verticaal gebruik,wanden,deuren en zo dus.

Kijk eens op: http://www.deconova.nl/oberflex.html

Deze hebben een fineer met een melamine toplaag,slijtvast en uitstekende kwaliteit.
Andere produkten,zoals kaal fineer leveren ze ook.

Succes.

:arrow:
 

Houtje

Nieuw lid
17 okt 2010
12
1
Bedankt Hubert voor je advies, dit zijn ook eigenlijk de platen die ik voor ogen heb. Ik ga eens met mijn leverancier verder overleggen wat zij kunnen leveren en tegen welke prijs.

De standaard edel platen hebben inderdaad een erg dunne toplaag en zijn kwetsbaar voor bladen etc.

Groet, Paul
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
De dik gefineerde panelen verkopen ze voor zover ik weet bij VanLaerehout in Geldermalsen
het Oberflex waar Henkus het over heeft werkt ook heel goed maar dat is al afgewerkt waardoor bij hoeken splintering van de toplaag op kan treden bij verstekken.
Dit kun je ook niet meer aflakken.
Het kost ca. € 49,- p/m ex btw inkoop (3050X1270mm)
Standaard fineerpapier is ca. 0.6mm (incl. papierlaag)
fineerplex is 1,2mm dik dit is een goede tussenvorm. (2 lagen fineerhout. 1 laag A-kwaliteit, 1 laag backing)

Je kunt dit allemaal bij Deconova krijgen wat Henkus al zei. ;)
(of Iboma, Drimensa, Decovisie, Asilva)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.