Mafell MT55CC, das pas zagen!!

Houtje

Nieuw lid
17 okt 2010
12
1
Beste forum collega's,

Ik wil toch even mijn ervaring met jullie delen met betrekking tot de Mafell MT55CC invalzaag.

Ik werk hoofdzakelijk met Festool zaagtafel en invalzagen maar, het zagen van gemelamineerd of gefineerd plaat laat toch vaak te wensen over. Iets ruimer zagen en nafrezen geeft wel een prima resultaat maar is extra werk en kost de klant uurtjes.

Vandaag toch aan het testen gegaan met de Mafell en ik kan niet anders zeggen als dat de Festool helemaal nergens blijft. Werkelijk een schone zaagsnede langs of dwars op de nerf. Hiermee zagen is geld uitsparen want nafrezen is absoluut geen issue meer want je kan gelijk gaan afkanten (doe ik met een Goliath de luxe en werkt ook erg mooi).

Ik stap accuut voor het zagen met liniaal af van mijn Festool want deze Mafell is werkelijk top.

Ik had al goede recenties gelezen maar ja, dat blijven recenties en hebben nog wel eens last van voorkeur (of mooie kerstpakketten van de fabrikant :D ). Ik begrijp nu ook dat je de Mafell 30 dagen op proef kan krijgen want dit product verkoopt zichzelf.

Paul
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
dat voorritsen van de maffel is niets anders dan een vaste insteldiepte knop volgens mij. Kan je toch ook met iedere invalzaag doen (alleen handmatig)? gewoon 1 of 2mm zaagdiepte instellen, toerental maximaal en voorritsen maar. Uiteraard moet je blad wel altijd scherp zijn. Dat zal ook met die Maffel zijn als het blad bot wordt zal hij ook niet meer mooi ritsen.

Moet wel zeggen dat hij er idd net weer wat strakker uitziet dan de Festool. Is het uitwisselbaar qua rails?
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
zover ik gelezen heb past de machine op de festoolrail.

Ook gelezen dat bij de voorritsstand het toerental omhoog gezet word, en weer ergens anders dat de zaag 5 graden gekanteld word,( hier ben ik niet zeker van dat dit met dit model zo is of met een ander model van Mafell) wat het nut hiervan is heb ik nog niet kunnen ondekken.

Ik ben heel benieuwd hoe het werkt, omdat ik ook overweeg deze machine aan te schaffen.
 

Houtje

Nieuw lid
17 okt 2010
12
1
Mafell past inderdaad ook op de Festool geleiders door een strip aan de onderkant van de zool te verwijderen.

Wat sowieso een verschil is met de Festool invalzaag is dat het toerental hoger ligt en inderdaad wordt met het voorritsen het zaagblad iets verzet.

Ik heb het ook vergeleken met de Festool eerst op 1mm in te stellen en daarna op zaagdiepte maar ook dan is het resultaat niet vergelijkbaar. ik ben niet zo snel echt onder de indruk van een stuk gereedschap maar, deze Mafell is echt een klasse apart.

Verder is ook de stofafzuiging beduidend beter als van de Festool en is de Mafell beter gebouwd. Het gaat bijna op reclame lijken m;n verhaal maar dat is niet de bedoeling natuurlijk. Ik werk veel met gemelamineerd of gefineerd plaatmateriaal en voor mij is dit echt een stap vooruit.
 

Chepetto

Nieuw lid
18 dec 2010
2
0
Wat voor soort zaagblad zit er op! kan ook een groot verschil maken. Wat is er verder zo anders aan dan de FESTOOL?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Geen flauw idee wat precies de verschillen zijn maar ik denk minimaal qua blad.

Ik denk dat belangrijkste verschillen toch zitten in geringe diepte, hoog toeretal en wellicht een lichte kanteling van het blad zodat je feitelijk een soort v grof maakt door de toplaag. Als de zaagsnede niet verplaatst door die kanteling dan is dat prima mogelijk. Lijkt een beetje als met een mes de toplaag insnijden.

Hoe diep ritst die Maffel eigenlijk? 1mm of 2mm of iets daartussen in? Zo te lezen is het idd een prachtig apparaat voor plaatmateriaal.
 

Houtje

Nieuw lid
17 okt 2010
12
1
Volgens mij zaagt de mafell op 1mm voor en wordt het blad 0,1 mm verzet. Ik had ook eerst zoiets van wat kan er nu helemaal anders zijn maar het resultaat is voor mij toch het bewijs.

Ook een Festool met nieuw blad eerst ingestel op 1mm en daarna op gewenste diepte geeft niet een gelijk resultaat. Toevallig dit weekend nog iemand gesproken die tot de zelfde conclusie was gekomen en inmiddels ook met een Mafell werkt.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Heb hier een pdf gevonden met een tekening van de vooritsfunctie. Het blad wordt vijf graden gekanteld op 1mm diep, de zaagsnede verspringt toch. http://www.netim.nl/pdf/6.pdf

Wat ik nu niet helemaal snap is het volgende. Je houdt twee delen over. Eén deel is de toplaag een stukje ingezaad net lans de zaagsnede door het voorristen. De andere zijde is een goede zaagsnede, gewoon recht zonder extra inkeping van het vooritsen. Echter deze zijde is niet voorgeritst door het kantelen van het bald waarom splintert deze zijde niet? Of anders gesteld waarom kan je wel uit de voeten met de andere zijde waar de voorrits snede nog steeds zichtbaar is op het randje?


Nog een ander puntje. Een voorritser op een zaagmachine draait andersom c.q tegenovergesteld. Al eens geprobeerd een Festool inval zaag er doorheen te trekken tegen de zaag richting in op 1mm diepte met een nieuwe zaag? Ben benieuwd naar het resultaat (eigenlijk nog nooit kritisch met gelamineerde plaatmateriaal gewerkt).
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben toevallig afgelopen 2 weken een hoop gelamineerd materiaal aan het zagen geweest voor een klus met mijn Makita invalzaag met de 1e zaagsnede op 1 á 1,5mm diepte in tegengestelde richting. Geeft een zeer strak resultaat
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zie je wel de truc is dus toch trekken met je zaag op geringe diepte. Ga ik ook maar eens proberen ook is het vaak niet klritisch wat ik doe met plaatmateriaal.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Op zich is dat ook wel logisch, want kijk maar wat je blad doet. Als je in de normale richting zaagt is je 1e contact met het hout een tand die naar boven gaat, je trekt daar dus het materiaal omhoog. Als je in tegengestelde richting gaat is je eerste tand die snijd 1 die omlaag gaat, daarbij word het materiaal ondersteund door onderliggend materiaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.