woodworking.nl schaaf

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Met de open dag bij Ronald (De Houtdraaierij) stond de grote baas (Jaap) van dit geweldige forum er ook een hele tijd mee gesproken en ook wat aangeschaft :) met het verzoek van Jaap om het ook op het forum te plaatsen, nou bij deze had niet verwacht dat ik er al zo snel iets mee zou doen maar het is wel erg leuk.

Een heel mooi schaafbeiteltje en een hamerkopje voor de schaaf, het hamertje komt een volgende keer aan de beurt vanmiddag kon ik het niet laten om aan de schaaf te beginnen. Het begin is er en de eerste krullen zijn er ook al mee gemaakt ;) foto's tussendoor heb ik helaas niet vaak denk ik er niet aan :(

De dag dat ik het beiteltje gekocht had al gekeken op internet hoe je zoiets moet maken het boek "Making and mastering wood planes" als pdf gevonden en doorgekeken daar staat best veel interessants in en dat gebruikt als steuntje voor het maken.

Ik heb nog wat eikenhout liggen en dacht hier de schaaf mee te maken maar na de vraag aan de docent van de cursus die ik volg (ga ik nog een topic over aanmaken) dat maar niet gedaan het zou niet het geschikte hout zijn beuk zou veel geschikter zijn tussen het beuk gekeken wat ik heb liggen (vierkante balkjes die bij Masave weg komen) en daar zat een stukje tussen wat na het vlakken en door de vandiktebank de juiste breedte had ik had dus geluk en kon verder.

Dan wat neem je voor de zijkanten het beuk verzagen naar dunne plaatjes kon maar heb naar wat anders gezocht en gevonden wat voor een hout het is zou het niet weten komt bij een goede vriend uit het huis tijdens de verbouwing dit zou de container in gaan of de kachel dat vond ik zonde.
Van het plankje een stukje afgezaagd wat ongeveer de juiste maat had dit was iets van 20mm dik dit op de lintzaag doorgezaagd naar 2 plankjes deze ook weer over de vlak bank en door de vandiktebank en terug gebracht naar 6mm.

Het zagen in de juiste hoek gedaan met de afkortzaag de inkeping voor de bout die de schaafbeitel en de keerbeitel bij elkaar houden gemaakt met de langgatboormachine toen alles in elkaar gelijmd was en weer verder te bewerken was het gat geboord voor de pen waar de wig achter zit, de pen gedraai uit stukje beuken de tijdelijke wig is van vuren van die wiggen heb ik een aantal liggen altijd handig als iets wiebelt of zo.

Wat nog gedaan moet worden is er model in brengen en de achterkant nog wat ophogen dat ik hem makkelijker kan vast houden en er moet natuurlijk een passende wig bij gemaakt worden maar dat is voor een volgende keer.

Een heel verhaal maar maak het hopelijk goed met een fotootje :eek:
 

Bijlagen

  • IMG_0464.jpg
    IMG_0464.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 266

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.023
366
Alphen aan den Rijn
Dat heb je wel heel snel gemaakt , en hij schaaft prima aan de krullen te zien .
ik heb er ook een schaafbeitel gekocht , alleen zal dat wel wat langer duren .

Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.