Blokken lijmen tot 1 stuk

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Om een groter ontwerp te vrezen zou ik 7 blokken Amerikaanse walnoot (geschaafd) van 300x190x50mm op elkaar willen lijmen. Nu wil ik graag weten: welke lijm gebruik ik het beste ? Hoe klem ik dit het beste samen ? Bedankt alvast.
 

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Had inderdaad al een proefstukje gedaan en dat begon alle kanten op te schuiven toen ik daar een gewicht wilde op plaatsen (lijmtangen te kort :( )
Dit was met D4 houtlijm.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Niet teveel lijm, beetje heen en weer en daarna op z'n plek schuiven, en dan een minuut laten rusten voordat je de klemmen er op zet?

 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Had inderdaad al een proefstukje gedaan en dat begon alle kanten op te schuiven toen ik daar een gewicht wilde op plaatsen (lijmtangen te kort :( )
Dit was met D4 houtlijm.

Ben geen pro, maar mij lijken lijmtangen (of beter nog serre-joints, sergeanten) wel erg essentieel, je moet serieus wat druk kunnen uitoefenen, ik denk niet dat een gewicht plaatsen volstaat.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Had inderdaad al een proefstukje gedaan en dat begon alle kanten op te schuiven toen ik daar een gewicht wilde op plaatsen (lijmtangen te kort :( )
Dit was met D4 houtlijm.

Dan werk je denk ik ook beter met spanriemen dan een gewicht erop.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Welk deel is het lijmvlak ? word het 1 lang deel of meer een vierkant, als je wat meer info geeft is gerichte info ook makkelijker
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik heb ooit de tip gekregen om wat korreltjes zout op het te lijmen oppervlak te strooien. Dan verschuiven de delen ook niet zo makkelijk ten opzichte van elkaar.

Waarom wordt trouwens D3 houthlijm aangeraden? Volstaat gewone D2 niet?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Omdat er nog niet bekend is waar het voor is, better safe then sorry ;-)
Zout lijkt me niet thuishoren in je lijm, sluit het natuurlijk ook weer minder mooi van
gewoon niet te dik aanbrengen op beide delen, rustig klemmen en als de raakvlakken goed zitten rustig aandraaien

Maar zoals eerder gevraagd, wat zijn de lijmvlakken, dat bepaald natuurlijk ook het eea
 

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
De brede vlakken zijn de te lijmen vlakken. Uiteindelijk zou het dus een blok moeten worden van breed 190mm lang 300mm en hoog 350mm
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, dat maakt het allemaal wat makkelijker

Heb je lijm klemmen ?
Neem een bakje spuit daar je houtlijm in, even een rollertje nemen, die door de houtlijm, 1e blok aan één kant inrollen (niet té dik) 2e blok aanweerskanten

Als je een balkje op je werkblad kan klemmen heb je een aanslag, leg een blad bakpapier op je werkblad.
Zet de blokken op hun zijkant (dus op het vlak van 300x50) op het werkblad en met de 190x50 zijde tegen de aanslag (nu zijn ze goed uitgelijnd als het goed is) plaats ze tegen elkaar en rol op elk volgende blok 2 zijdig in tot de laatste, die doe je weer enkele zijde
met een roller kan je snel doorwerken (doe dat dan ook, dan kun je de blokken nog corrigeren !) zet nu je klemmen er op, let er op dat ze goed uitgelijnd blijven en klaar is de boel

Controleer van te voren (droog) of alles mooi aansluit, nummer de blokken als je er zeker van bent, zou lullig zijn dat er in een andere volgorde twee delen zijn die toch niet zo mooi sluiten
Ik gebruik als houtlijm graag titebond

https://www.woodworking.nl/showthread.php?24381-Titebond-III-Bestellen ;)

Je ziet, geen rocket science ;-)
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Lijmtangen plaatsen in twee richtingen, parallel en haaks op de lijmrichting voorkomt schuiven. Evt koploze spijkers voorkomt schuiven ook. Evt niet alle zeven in een keer maar in twee delen. traag-drogende lijm nemen..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
alle zeven kan makkelijk hoor, hoe denk je dat ze snijplanken maken, ook zoveel mogelijk in 1 keer
Als de 1e klem er goed op zit schuift het niet meer pas nog blokken gelijmd van veel kleinere stukjes, alles in 1x gewoon met titebond:)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
II volstaat III is ook watervast
in de link kan je voor weinig III bestellen (II ergens anders bestellen maar dan ben je duurder uit)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.