Nieuwe Harvey tafelzaag binnen

bondjack

Nieuw lid
22 feb 2017
22
0
Die staan in de verkeerde richting: gewicht van de deur hangt aan de schoren in plaats van erop te steunen.
Dat is dan kwalijk van de timmerfabriek die ze hebben genaakt. Ze doen niet anders dan blokhutten maken. Zouden ze moeten weten.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik weet het niet, de ganse deur dekking is schorend. Ik zou dan waarschijnlijk ook aan een contra schoor denken.
 

tuoh

Oud hout
Ik weet het niet, de ganse deur dekking is schorend. Ik zou dan waarschijnlijk ook aan een contra schoor denken.

Klopt helemaal, het ding is geen schoor maar enkel een constructiedeel dat toelaat om de beplanking ook in het midden nog eens te bevestigen op het frame.
Was dus een "instinker" De hele beplanking werkt immers als schoor.
 

bondjack

Nieuw lid
22 feb 2017
22
0
Tuoh bedankt voor de verheldering :) fijn te weten dat mn deuren toch goed zijn :) ik heb er weleens een voor de tuin inelkaar geflanst en daar had ik de schoren we verkeerd geddan die ging steeds meer hangen.

@Pel :) je mag hem altijd komen bewonderen.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Bondjack, gefeliciteerd met de aanschaf! Heb je hem inmiddels werkend en voldoettie? Omdat ik er ook een overweeg ben ik benieuwd of de afzuiging in orde is
en heb je nog aanpassingen gedaan? Wil je hier iets over zeggen?
Ik zie dat je de machine bij Peulen hebt gekocht, deze adverteert met de magische regel "zolang de voorraad strekt". Kreeg jij bij de aankoop enig idee waarom ze zo adverteren? Gaat het model er uit of zo? Of stoppen ze met het merk?
Het blad kantelt naar links, hoe vind je dat in de praktijk? Ben benieuwd naar je reactie, vr groet, Hendrick
 

bondjack

Nieuw lid
22 feb 2017
22
0
Hoi Hendrik, sorry van het late antwoord. Erg druk gehad. De machine voldoet volledig aan de verwachtingen. Afgelopen weekend heb ik een veranda gebouwd en grene balken van 75x180x5000 in de lengte doorgezaagd. Geen enkel probleem. De afzuiging van HBM werkt ook erg goed. Ik ben erg tevreden. Ik vond het nog wel pittig om alles goed af te stellen. Dat gaat allemaal prima, maar ik had geen ervaring dus dan is het allemaal ff uizoeken enzo. Ik ben prima geholpen bij Peulen. Hij had het er over dat er een nieuwe zending aankwam en dat daar de prijzen van uit china omhoog gingen. Ik durf niet te zeggen of dat wel of niet zo was. Ik had niet de indruk dat hij met de Harveys wilde gaan stoppen.

Dat het blad naar links kanteld vond ik eg prettig. Ik heb lange lengtes 4000mm 45 graden gezaagd en dat beviel erg goed.

Al om al erg tevreden, vind de machine ook erg stil, de afzuiger maakt een hoop meer lawaai.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ha Bondjack,

ben ook aan het monteren en heb tegenslag met de rechter tafel, die hangt als een dood vogeltje aan het uiteinde 2 mm lager dan zou moeten.
Rand zaagtafel is 90 graden, de aan te bouwen tafel 89,9. Enige verbetering geeft het weglaten van de veerring en deze te vervangen door een grote carrosseriering zodat het oppervlak van de kop van de inbus schroef die de tafels naar elkaar toe trekken groter wordt, gaf enige verbetering.
Voor de de twee gaten in de achterrail welke in de machine zelf moeten geen inbus schroef maar een zeskante schroef ipv schroef met moer zoals voor de andere gaten. Hier heb ik in de doos voor de rail een apart zakje met 2 bouten met zeskante kop voor aangetroffen.
Ook ik heb veel werk aan het afstellen van de rail. Vind de grootte van de slobgaten in de rail wel erg overdreven. De rails kunnen daardoor wel 2 cm omhoog/omlaag.
Heb je een grove maat voor me? Namelijk de afstand bovenkant rail tov het vlak van de zaagtafel?

En heb jij je zaagblad perfect evenwijdig aan de aanslag afgesteld of de aanbevolen fractie van een mm ruimte gegeven om terugslag te voorkomen?
Groet, Hendrick
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Allebei gefeliciteerd met jullie Harvey, dit is een prima keus, ik gebruik deze nu al een half jaar naar volle tevredenheid.

Hier had ik de zaag binnen 2 uur gemonteerd en zaag klaar, alles paste perfect.

De 2 giet ijzeren tafels waren de grootste uitdaging om alleen te doen maar dat viel eigenlijk toch nog mee. Deze zet je vast met inbusbouten.

De voor en achter rails zijn ook niet al te ingewikkeld, als ik het goed onthouden heb schroef je eerst een bout in het tafelblad waar de rails via een open sleufgat aan kan hangen, die bout zorgt ervoor dat je de rails als hefboom kan bewegen, dan 2de bout erin en deze net vast zetten en afstellen, dan 3de bout en de boel vastzetten. Hoe beter je dit doet des te makkelijker kan je de geleider afstellen.

De achter rails wijst zichzelf en stond hier goed beschreven in de handleiding.

De zaag geleider heb ik afgesteld op de miter sleuven. 100% recht en nooit terugslag meegemaakt.
Het zaagblad stond zo uit de krat al perfect afgesteld en ook de zijtafels in mijn geval 100% vlak tegen over het blad van de zaag.

Het enigste nadeel hier was dat het originele blad met een week bot was, deze vervangen voor een eco tools prof blad en daar zag ik al een half jaar mee.

De afzuiging is hier ook perfect samen met een HBM afzuiger die samen werkt met een grote cycloon van gereedschap pro.

Hier kunnen jullie het nog even teruglezen, toen was alles nog vers in mijn geheugen, https://www.woodworking.nl/showthread.php?23401-Nieuwe-zaag-gekocht-een-harvey-HW110SE-30
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Skybiker, bedankt voor je uitgebreide reactie/support.
Had het Bondjack gevraagd maar misschien kun jij vandaag sneller reageren: Wat is bij jou uiteindelijk de afstand geworden van de bovenkant van de rail tot het blad van de zaagtafel? Groet, Hendrick
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Skybiker, bedankt voor je uitgebreide reactie/support.
Had het Bondjack gevraagd maar misschien kun jij vandaag sneller reageren: Wat is bij jou uiteindelijk de afstand geworden van de bovenkant van de rail tot het blad van de zaagtafel? Groet, Hendrick

Ik zal het morgen of maandag even opmeten, daar mijn werkplaats 10 km verderop is.

Maar ik dacht dat ik 1 kant gewoon op de bout heb laten rusten en de andere kan daarop heb afgesteld, maar zeker weten doe ik het niet meer.
 

bondjack

Nieuw lid
22 feb 2017
22
0
Ha Bondjack,

ben ook aan het monteren en heb tegenslag met de rechter tafel, die hangt als een dood vogeltje aan het uiteinde 2 mm lager dan zou moeten.
Rand zaagtafel is 90 graden, de aan te bouwen tafel 89,9. Enige verbetering geeft het weglaten van de veerring en deze te vervangen door een grote carrosseriering zodat het oppervlak van de kop van de inbus schroef die de tafels naar elkaar toe trekken groter wordt, gaf enige verbetering.
Voor de de twee gaten in de achterrail welke in de machine zelf moeten geen inbus schroef maar een zeskante schroef ipv schroef met moer zoals voor de andere gaten. Hier heb ik in de doos voor de rail een apart zakje met 2 bouten met zeskante kop voor aangetroffen.
Ook ik heb veel werk aan het afstellen van de rail. Vind de grootte van de slobgaten in de rail wel erg overdreven. De rails kunnen daardoor wel 2 cm omhoog/omlaag.
Heb je een grove maat voor me? Namelijk de afstand bovenkant rail tov het vlak van de zaagtafel?

En heb jij je zaagblad perfect evenwijdig aan de aanslag afgesteld of de aanbevolen fractie van een mm ruimte gegeven om terugslag te voorkomen?
Groet, Hendrick


Hoi Hendrik, ik zag dat je al veel info van Skybiker hebt ontvangen. Ik zit wat teweinig achter mn computer dus ik had je bericht een beetje gemist. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost om alles recht te krijgen? Ik weet niet of bij mij het blad al recht stond op de krat, ik heb hem namelijk los moeten halen om in delen naar de goede plekt te tillen. de rail heb ik zo gezet dat de mitterslot rails gelineerd staat aan de inkepingen. Voor het afstellen van de zaag heb ik
bij www.axminster.co.uk een meet tool gekocht die in het mitterslot past en zo de zaag en de geleide rail kunnen afstellen, viel me overigens best tegen om dat echt goed te krijgen dat luistert zo nauw. uiteindelijk gelukt. Mocht je in de buurt zijn dan ben je altijd welkom om een kijkje te komen nemen.

@skybiker, ik denk dat mijn blad ook bot begint te worden, welk alround blad heb je precies besteld bij eco tools?
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ha Bondjack,
Nou, er zijn volop ontwikkelingen. En gelukkig want ik vind dit een goede machine.

Peulen, waar ik de zaag kocht, erkent het probleem met de zijtafels (alhoewel ze nooit klachten/opmerkingen hebben gehad over dit probleem) en ze gaan het mogelijk voorleggen bij Harvey. Nav mijn 'klacht' ontdekten ze in hun eigen showroom hetzelfde bij een aantal verbredingstafels.

Zelf hebben ze bedacht om boven en onder de drie gaten in de verbredingstafels kleinere gaatjes te tappen met daarin stelschroefjes en borgmoertje. (en zo zou elke zaagtafels natuurlijk uitgevoerd moeten worden vind ik) zodat je niet meer met tape etc. in de weer hoeft (wat een idiote tip in mijn gebruiksaanwijzing!) en de verbredingstafels mooi uit kunt lijnen tov de zaagtafel zelf dmv deze stelboutjes.

Na mijn vakantie komen ze de nieuwe "gemodificeerde" zaag brengen (ik waardeer dat zeer want het moet helemaal naar Friesland) en gaan we hem opstellen (ik heb hem op een eigengemaakte pallet staan, ipv de wielset, totale hoogte nu 92 cm) en afstellen.
Heb nog wel meer vreemde dingetjes ontdekt die (in mijn ogen) beter, logischer en veiliger kunnen dus dan kunnen we het daar ook over hebben.

Ander (in mijn ogen) raar fenomeen is het folie dat ze aan de randen van de tafels plakken, dit halen we er af. Mijn vrouw begon enthousiast aan een loszittend puntje te peuteren, ze dacht dat het verpakkingsbescherming was en het liet makkelijk los. Als je met je duim van boven naar beneden wrijft krult het al op.
Gister was ik bij VDH in Utrecht, daar stond een demo machine waar verschillende stukken folie er bij hingen en dat zag er zeer armoedig uit.

Van belang is ook de gebruiksaanwijzing die je hebt. Bij deze machine zit Revision D 2016-06-16. Bij VDH lag een gebruiksaanwijzing Revision B, (ben benieuwd uit welk jaar die machine dan is :<)) en in de gauwigheid zag ik wel wat verschillen in de montagevoorschriften.

Als afzuiger ga ik er de Jet 1100 op aansluiten, geen Cycloon maar een Vortex, wel met patroonfilter. Twee Inlaten 100 mm met afsluitdop voor één opening. Daar komt echter de schijfschuurmachine op en in beide buizen zet ik een afsluitklep.
Achter de zaag maak ik zsm een outfeed tafel.

Hulpmiddeltjes die me van dienst zijn bij het afstellen (koop het bij GereedschapPro) zijn van Wixey https://www.gereedschappro.nl/wixey/producten
: Ik heb de digitale hoekmeter (ontdekte er de niet haakse tafelrand mee) en de digitale hoogtemeter (voor het afstellen van de rail en de diepte van de 'gleuven')
Mijn alternatief voor de axminster tool is van Incra: https://www.gereedschappro.nl/handg...eem-kit-meten-was-nog-nooit-zo-makkelijk/1875 Het zaagblad zuiver evenwijdig afstellen aan de mitterslot is misschien nog wel de belangrijkste handeling en dat kan hiermee goed. Je constateert hier ook een slingering van je zaagblad mee en voorkomt met een goede afstelling een kick back van je werkstuk.
Dank voor je uitnodiging om eens te komen kijken, stuur me maar een PB over 'waar in de buurt is'. Hetzelfde geld natuurlijk omgekeerd ook, welkom. Mn adres staat op mn website hieronder.

Ik hou je/jullie op de hoogte over de ontwikkelingen en hoe de machine me uiteindelijk zal bevallen.
Groet,
Hendrick
 
Laatst bewerkt:

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Mooi om jullie ervaringen te lezen, ik ben ook weer in de markt voor een nieuwe zaag en de harvey spreekt me erg aan. Ik heb begrepen dat er op de kleur na en de tin coating geen verschillen zijn tussen de witte en de zwarte. Maar ik kan de zwarte enkel terugvinden bij Tendotools en inderdaad voor een veel hogere prijs.

Misschien gek, maar ik vind die zwarte wel mooier :)

Voor dat ik zelf ga bellen even jullie ervaringen polsen: Is voor zover jullie weten de zwarte ook leverbaar door jullie leveranciers voor een kleinere acceptabelere meerprijs? Of mag enkel tendotools de zwarte verkopen?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hey Enkhuizen , ik ben ook in het bezit van een harvey tafelzaag, heb ook eerst lopen kijken bij Tendotools en inderdaad die zwarte is echt mooier maar om daar nu zo even 1200 euro meer voor te betalen… alleen de loopwagen scheelt al 400 euro en dat was krak dezelfde als bij peulen! Bij vhdbv.nl is de harvey nog iets goedkoper maar ze hadden toen geen 400V versie meer op voorraad, anders had ik ze daar gekocht… heb daar ook men Jet vlak/vandiktebank gekocht en t zijn heel vriendelijke mensen ;) voor zover ik weet verkopen ze bij peulen en vdh geen zwarte omdat de meerprijs belachelijk hoog is… ik heb de mijne een half jaartje, misschien zijn ze wel al van gedacht veranderd ondertussen :p als je nog extra vragen hebt, stel ze gerust dan beantwoord ik ze met veel plezier!

groeten Christophe
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Zowel Peulen als VHD houden (al jaren) vol dat er behalve de kleur geen verschil is.
Omdat het vlak afstellen van de tafel en de verbredingstafels nogal een dingetje is (zie mijn post hierboven) zou ik voor Peulen gaan, die erkennen het "probleem" en hebben een oplossing als de rand van je tafel of verbredingstafel niet 90 graden is.
 

Niehaus

Nieuw lid
14 mei 2019
3
0
Hallo allen,

Ik ben op jullie forum belandt aangezien ik een 'probleem' heb met mijn net nieuw aangeschafte Harvey zaagtafel (black edition, tin coated 400 volt)

Het probleem is als volgt: Bij het plaatsen van de extensie-tafels is mij opgevallen dat deze niet goed aansluiten op de werktafel.
de extensie-tafels kon ik aan de uiterste zijden wel parallel krijgen met de werktafel, maar dan steekt de werk-tafel, in het midden van de tafel, een stukje boven de werktafel uit. Wat er op duidt dat de werktafel bolvormig is.Op de lange zijde van de werktafel heb ik dit nagemeten met voeler maten en 2 verschillende stalen rei-en (zie foto's in bijlage). Hierbij kwam ik op een afwijking van 0.6mm. De extensietafels heb ik ook gecontroleerd met een rei, deze zijn wel mooi vlak.
Vergelijkend met mijn oude startrite zaagtafel uit de jaren 70' (die nog altijd 100% vlak is) is dit niet een tolerantie die mij niet normaal lijkt te zijn.

Dit is wat ik teruggekoppeld heb naar Tendotools (met een aantal foto's en zelfs een filmpje van de rei die ik met 1 tikje makkelijk kan doen ronddraaien op de werktafel), waar ik de machine heb bestelt, die op hun beurt het weer door hebben gespeeld naar de fabriek, Hier kreeg ik de volgende reactie:

Thank you for your email.

We have reviewed this together with our technicians and draughtsmen but can tell you that this is a normal deviation.
All work tables (and especially those with the manually applied TiN coating on the European series) are thoroughly inspected for defects upon delivery.
We have reviewed the report of the machine and see that any deviations fall within the tolerance. This has been checked by two different inspectors in our factory.
If you have more questions, please let me know.



Nou zou ik wel graag jullie mening hier over willen weten, ben ik te pietluttig bezig, 0,6mm afwijken? aan de hand van mijn oud machines zou het beter moeten kunnen. Is er bij jullie machines ook een afwijking te zien?
Wat zouden jullie doen in de ze situatie?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.