de vandiktebank eet mijn hout op

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Ik heb een vandiktebank van triton. De bekende.


Had ze gekocht om honderden planken van een mooie, oude vloer van verflaag te ontdoen om te hergebruiken.
Dit mislukte: moest elke plank vele malen door het machine maar de verf ging er echt niet goed vanaf, zelfs niet als ik slechts 0,5 mm per beurt eraf probeerde te krijgen.

Dan nieuwe messen gestoken.


Momenteel probeer ik om grenen planken van 17cm breed erdoor te jagen en dit lukt echt niet. Ik doe telkens een halve draai naar beneden (+- 0,8 mm), hij schaaft goed maar de planken haperen de hele tijd en dan maakt hij zwartgebrande gaten.



Iemand raad hoe dit komt? En eenmaal zo'n plank vol "gaten", wat doe ik ermee? Door ze opnieuw door de vandikte te jagen wordt het steeds erger.
Verder heb ik geen schaafbank dus ik steek ze direct onder de vandikte. Ik maak 1 kant vlak en draai ze dan om.



Alvast bedankt

kapot.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou de eerste laag juist wat dikker proberen te schaven in plaats van dunner.
de messen zijn bedoeld voor hout niet voor verf

als de planken niet vlak zijn worden ze dat ook niet in de van dikte bank.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het zijn gebruikte planken, die zijn dus overal even dik, misschien niet 100% recht/vlak, maar dat is ook niet nodig, steek de vloer lekker in elkaar en de planken werken echt wel op elkaar in, heb het al meerdere keren gedaan, geeft geen enkel probleem
Als je hier planken moet recht schaven (vlakken) dan hou je niks over

Het happen is doordat de boel niet lekker doorloopt (mi) is het bedje glad genoeg, gebruik een geschikte wax, zijn de aandrijfrollen goed ?
Heb je wel eens geprobeerd met een test plank flink mee te duwen zodat de plank niet stil komt te staan, wat is het resultaat dan ?

Het kan verschillende oorzaken hebben
Hou er rekening mee dat je zo goed al áltijd een machine slag hout op de planken (aan het begin)
Dit kun je voorkomen door de planken strak achter elkaar door te voeren, dus met 2 personen werken
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wrijf je bladen maar eens in met een glijmiddel of een waxinelichtje er over heen, en ik ben er bijna zeker van dat je probleem is opgelost :)
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Zoals al gezegd is glijmiddel gebruiken b.v. Metabo Waxilit.
Gebruik in ieder geval geen glijmiddel met siliconen dan krijg je later problemen met het afwerken zoals schilderen.
[h=1][/h]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.