Zwarte MDF

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Idd, er komt een ietwat wittig waas op te liggen na 3 lagen. Is helaas een don't. Gisteren concertje van guns & roses in de achtertuin dus vandaar de ietwat verlate reactie. :)
 

peter D

Nieuw lid
10 dec 2014
12
0
Even een snelle reactie op de laatste berichten ivm de Skylt.

Ik ontving vanochtend mail van de producent met uitgebreide informatie over hoe toe te passen én bijhorende foto.

Als ik vanavond meer tijd heb post ik alles. Volgens hen lukt het wel degelijk met de Skylt titanium.

Meer volgt!
 

peter D

Nieuw lid
10 dec 2014
12
0
Deze mail ontving in vanochtend van Han Dorenbos van de firma Rigo verffabriek:

Goedemorgen Peter,

Goed dat je even navraag doet.
Wij hebben deze vraag eerder dit jaar gekregen en toen een wat testen opgezet.
Het beste resultaat kregen wij door het zwarte MDF eerst af te werken met onze Grondlak STEP Naturel en dan als tweede laag SKYLT TITANIUM te zetten. Dit geeft een iets helderdere zwarte kleur.
.
Als eerste laag SKYLT TITANIUM kan ook wel, maar dan is het vooral belangrijk om op de kopse kanten de lak eerst in te poetsen, dan te kwasten en dan pas te rollen.
Foto’s stuur ik even apart door.
Gebruik in beide gevallen een microvezelroller met 9mm poolhoogte.

Ons advies blijft wel om eerst een proefopzet te maken, alvorens het hele werk af te lakken.
Better safe than sorry.
Succes!

Met vriendelijke groet,

Han Dorenbos

Daarna volgde de mail met teststuk:

IMG_0162.jpg

Beetje lastige situatie nu, ik geloof best iedereen hier van het forum maar de bewijzen liegen er niet om natuurlijk.

Mogelijk dat de titanium anders reageert op zwarte mdf dan de gewone SKYLT?
Welke Skylt gebruikten de mensen die hier postte dat het niet lukte bij hen?

Opnieuw benieuwd naar de reacties, hopelijk worden we er allemaal wat wijzer uit!

Peter
 

peter D

Nieuw lid
10 dec 2014
12
0
En wie denk jij dat die vraag heeft gesteld en van wie dat dit teststuk is?? :rolleyes:

Uit de manier waarop je deze vraag stelt, neem ik aan dat het teststuk van jouw is...

Uit een eerdere post leid ik af dat Skylt niet voldeed voor jou.

De foto van het teststukje doet anders vermoeden... Alsook de uitleg van Han.

Corrigeer me aub als ik verkeerd ben of verduidelijk jezelf misschien even zodat ik je kan volgen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Dit is geen reguliere skylt (original), deze titanium is speciaal voor donkerdere houtsoorten en de grondlak maakt hem nog warmer. Daarmee voorkom je de witte waas.

We werken vaker goed samen met rigo, ze kunnen zelf testen en zijn heel servicegericht. Wel grappig om ons eigen proefstuk hier langs te zien komen trouwens.. :D
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Naar mijn mening moet je, als je met in de massa gekleurde MDF werkt, en deze blank afwerkt, voor een stukje accepteren dat de gefreesde kanten een ietwat andere tint zullen houden als de rest. Is eigen aan het product. Je kan het tegengaan door meerdere laklagen aan te brengen (plamuren is geen optie gezien de transparante afwerking), maar helemaal weg ga je denk ik niet krijgen. Is in mijn ogen eigen aan het product, en heeft in dit geval ook een beetje charme. Is iets heel anders dan het gematteerde op de kopse kant van een geverfd werkstuk in MDF, waarbij het de bedoeling is om een massief product na te bootsen.... Strak freeswerk leveren is de boodschap.

@ henkverhaar: ik wil wel eens iemand zien die erin slaagt om in een huis - tuin en keukenopstelling (of zelfs met een veel professionelere setup) 4 langskanten in verstek te zagen, driehoekjes in te lijmen en dit transparant af te werken zonder dat je dit gaat zien. Dan moet je dit alles toch wel ontzettend strak kunnen doen.... Bovendien is het MDF, en verdient het aanbeveling de kanten lichtjes op te ronden naar stootschade toe.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
P.S. Ik heb zelf eens een paneeltje in zwarte MDF afgewerkt met rubio. Dit geeft niet helemaal het matte resultaat dat jij zoekt, maar geeft wel een mooi resultaat en is zéér makkelijk aan te brengen, snel gedaan en zeer vergevingsgezind (kan in een stoffige werkplaats). Als je wil kan ik binnen paar dagen (staat niet hier) foto posten, was wel grijze rubio en een paneel zonder kopse kanten (zit ingewerkt in een eiken kader, diende als hoekstuk voor een bureau, vloekt met een paar basisregels uit de houtbewerking, was een van de eerste dingen die ik maakte, maar geeft wel een beel van wat je krijgt).
 

peter D

Nieuw lid
10 dec 2014
12
0
Dit is geen reguliere skylt (original), deze titanium is speciaal voor donkerdere houtsoorten en de grondlak maakt hem nog warmer. Daarmee voorkom je de witte waas.

We werken vaker goed samen met rigo, ze kunnen zelf testen en zijn heel servicegericht. Wel grappig om ons eigen proefstuk hier langs te zien komen trouwens.. :D

Bedankt voor je verduidelijking!
icon12.png
Ik ben helemaal mee. Ik was vooral in de war omdat je in een eerdere post zegt dat Skylt niet voldeed maar als ik je goed begrijp, werkt de manier die Han voorstelt, met de Skylt Titanium, wel degelijk en zijn jullie daar mee aan de slag gegaan?

Inderdaad grappig als je je eigen project ziet passeren.

Bedankt voor alle feedback!
 

peter D

Nieuw lid
10 dec 2014
12
0
P.S. Ik heb zelf eens een paneeltje in zwarte MDF afgewerkt met rubio. Dit geeft niet helemaal het matte resultaat dat jij zoekt, maar geeft wel een mooi resultaat en is zéér makkelijk aan te brengen, snel gedaan en zeer vergevingsgezind (kan in een stoffige werkplaats). Als je wil kan ik binnen paar dagen (staat niet hier) foto posten, was wel grijze rubio en een paneel zonder kopse kanten (zit ingewerkt in een eiken kader, diende als hoekstuk voor een bureau, vloekt met een paar basisregels uit de houtbewerking, was een van de eerste dingen die ik maakte, maar geeft wel een beel van wat je krijgt).

Hey BRT, foto's zijn steeds welkom.

Ik heb naar Rubio ook een mail verzonden met uitleg en welk product ik best zou gebruiken voor mijn doeleinden. Blij te horen dat het gebruiksgemak effectief zo goed is als het filmpje eerder in deze topic aantoont. Dat gebruiksgemak zou voor mezelf één van de redenen zijn om te twijfelen tussen de Skylt Titanium en Rubio. Het is een ander eindresultaat maar evengoed mooi. Daartegenover staat dat het goedkoper is en veel eenvoudiger aan te brengen (voor een amateur)

Anderzijds moet het wel tegen een stootje kunnen, een badkamer wordt natuurlijk gebruikt dus ziet wel wat af.

Ik voel wel dat ik stilaan tot een besluit ga komen, nog even het antwoord van Rubio afwachten.
Het zou kunnen dat ik daarna beide producten bestel en testen uitvoer. Ik ben van plan om in de toekomst meer met zwarte mdf te werken dus dat maakt het de (kleine) investering van beide producten wel waard.

Ik zal dan uiteraard de foto's van de proeven hier online zetten.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zal binnen paar dagen (meubel staat niet op deze locatie) fotootje posten. Heb meerdere keren gewerkt met rubio, vooral op massief hout en ben er echt wel tevreden over. Voelt een beetje meer aan als een olie dan een lak... Heb er een badkamertablet in eik mee gedaan, voldoet prima. Verwerkt inderdaad zeer mooi. Relatief rijkelijk aanbrengen, 15tal minuten laten zitten, overschot afwrijven, beetje boenen met een vod & klaar. Met hetgene dat je 'opneemt' kan je het volgende stuk beginnen insmeren. Kan gewoon in een stoffige werkplaats (is voor mij misschien nog het grootste voordeel).
 
R

Richard-D

Guest
Ik behandel mdf altijd met epoxy, de kopse kanten eerst met een kwastje insoppen en vervolgens rondom in de epoxy rollen met een mohair of velours rollertje, na uitharding de pukkels glad schuren en nogmaals een laagje epoxy
als je dit goed gedaan hebt is het kopse mdf verzadigd en knalhard geworden door de epoxyhars,
dan mooi glad terug schuren tot 320 en kan je aflakken met 2k poly-urethaan lak.
doordat het mdf de epoxyhars deels heeft opgezogen is de toplaag knalhard geworden en krijg je later (door temperatuurwisseling ed) geen aftekening in je lak, daarnaast is het mdf minder gevoelig voor vocht...
 
  • Leuk
Waarderingen: Emjit

Brulaap

Nieuw lid
7 nov 2018
1
0
Zwart MDF is ontzettend mooi! Is het inmiddels gelukt?
Zwart MDF dat ik afwerk met een blanke lak, zet ik eerst in de blanke lak, schuur het daarna tot de witte waas zwart wordt (absoluut niet doorschuren) en dan weer in de blanke lak.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Wat is er nou zo anders aan zwart mdf ipv gewoon mdf en dat zwart schilderen? Dat laatste is natuurlijk wel meer werk.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Zwart is relatief, vind het eerder heel donker grijs met idd een specifieke MDF structuur (vezel patroon) en volgens mij ook steeds vochtwerend
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Zwart MDF is zeker niet standaard vochtwerend.
MDF V313 is vochtwerend (en doorgaans groen gekleurd zodat het duidelijk is)
MDF FR is brandwerend (en doorgaans rood gekleurd zodat het duidelijk is)
Er zijn ook vocht- en brandwerende uitvoeringen in de standaard naturel MDF kleur.
Ook is door en door gekleurd MDF tegenwoordig vochtwerend te krijgen voor zover ik weet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.