Zwarte MDF

peter D

Nieuw lid
10 dec 2014
12
0
Binnenkort moet ik een meubel uit zwart mdf afwerken met matte (transparante) lak.

Het meubel komt in onze badkamer dus toch wel belangrijk dat dit op een degelijke manier gebeurt.

Het lakken op zich vind je genoeg info over. Het sealen van zwarte mdf of het afwerken van de kopse kanten van zwarte mdf, ter voorbereiding van matte (transparante) lak, is blijkbaar moeilijker om info over te vinden.

Hopelijk kunnen jullie me op het juiste spoor zetten.

Alvast bedankt!

Groeten,
Peter
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Kopse kanten van mdf aflakken is teleurstellend.
Heb geen ervaring met zwarte mdf, wel met de normale kleur.
het probleem is dat je op de kopse kanten meestal met twee soms drie verschillende densiteiten zit en dus met een verschillende absorbsiegraad!
na het vernissen of lakken zit je dan met enige kleurverschillen. De kopse kanten slaan dan iets grijzer uit.
de kopse kanten dienen goed opgeschuurd te zijn. Best met een excentrische schuurmachiene, en met een zo fijn mogelijke korrel.
Ik heb mijn geluk gevonden in een parket seal en parket vernis. Wel op solventbasis!
Hopelijk lukt het jou!
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Onder 45graden zagen en verlijmen/opdikken is het mooiste. Anders krijg je dit niet netjes.
 

gids66

Actieve deelnemer
Zo'n 15 jaar geleden heb ik een TV meubel gemaakt met zwart MDF.
Alles geseald met poriënvuller (ik dacht zelfs nog op cellulosebasis, maar nu zou ik ook eerder naar een andere solventbasis zoeken - alles behalve waterbasis natuurlijk).
Dan nogmaals de kopse kanten 2 of drie keer met poriënvuller gesmeerd en steeds fijner geschuurd.
Resultaat was toen acceptabel.
Natuurlijk hou je nog steeds een verschil in zicht, omdat de structuur tussen vlak en kops verschillend is.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Als ik een keuken moet spuiten van mdf doem wij het op 2 manieren.

Of je plamuur de kopse kant met een laagje, en met p180/280 schuur je dit.

Of je plakt beide kanten met brede plakband af (elk kant 1 strook), en je smeert er in meerdere lagen aangemaakt 2 component spuitplamuur op, spul is zo dik ik kan er een euro mee wegspuiten.

Daarna even schuren met 180 op een blokje, en daarna 280/360, en je kan gronden.

Ohja spuitplamuur koop je bij de autolakleverancier voor ongeveer 10/15 euro per liter, maar met verharder.

Gr Danny
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Danny, de wens is om het geheel met een blanke lak af te werken....

@Peter, ik zou een 2-componenten lak nemen, bijvoorbeeld skylt. Beginnen met de kopse kanten met enkele lagen en tussentijds opschuren, daarna het geheel nog van 2-3 lagen voorzien. Eventueel vooraf het geheel al een keer fijn nat nevelen en met k150 gladschuren om de eerste vezels al weggeschuurd te hebben.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Maar natuurlijk kan dit met blanke lak worden afgewerkt, maar eerst gronden, kleur, en dan blank.

Idee van jou met skylt kan natuurlijk ook, zilang het waar word afgesloten met meerdere lagen.

Fijne avond vrienden.

Gr Danny
 

peter D

Nieuw lid
10 dec 2014
12
0
Veel reacties! Bedankt iedereen.

Tegenwoordig wordt zwarte mdf vaak ingezet bij keukens en meubels dus er moet wel een manier zijn die een acceptabel resultaat levert qua afwerking van de kopse kanten.

Trail en error zullen erin bijdragen welke het wordt. Jullie hebben me heel wat opties gegeven om uitte proberen, bedankt!

Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.
Moesten er nog mogelijkheden zijn, laat gerust horen!

Grtn,
Peter
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
je kan alles niet onder 45°zagen! Bij een deurblad heb je de 4 langskanten

Ja, en dus? Als je perse wilt kun je die ook onder verstek zagen en er dan haaks verstek driehoekjes op lijmen. Dan heb je hetzelfde effect als bij een in verstek geconstrueerde 'box' en toch qua afmetingen nog steeds een plaat. Ik geef toe, het is wat werk, maar het kan wel.
 

peter D

Nieuw lid
10 dec 2014
12
0
Even terug leven in blazen...

Inmiddels een enkele testen gedaan. De kopse kanten zeer fijn schuren en vernissen geeft onverwachts reeds een bevredigend resultaat.

Ik heb een proefstuk behandeld met matte vernis aangekocht bij Colora. Niet slecht maar zou zo mat mogelijk willen afwerken om zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke (onbehandelde) look te blijven. De vernis die ik gebruikte gaat door als mat maar geeft toch nog enig glanzend effect. (Mss onvermijdelijk bij vernis? Ik ben maar een leek tenslotte)

Hopelijk kan jullie advies me weer op het juiste spoor zetten. Alvast bedankt!
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Er zijn ook binnen mat nog verschillende glansgraden. Wat jij zoekt is glansgraad 0, doodmat of stumpfmatt...
Wat wij vaak deden is de kopkanten eerst met een sterk verdunde lak opzetten. Deze trekt daardoor iets dieper in het kops MDF, en werkt als een soort sealer.
 

peter D

Nieuw lid
10 dec 2014
12
0
Alvast bedankt voor de reacties. De staalwol is een goed idee maar is niet het effect waar ik naar opzoek ben.

Ik lees veel over de Skylt hier op het forum. Iemand die dit reeds op zwarte mdf toegepast en hoe was het resultaat?
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Niet toegepast maar kan morgen ff voor je kijken moet toch met Skylt bezig zou iets verbleken dus ben benieuwd , over trae lyx ben ik
Overigens ook zeer tevreden. Hebben een matte meubellak waar ik inmiddels een aantal wastafel meubels mee gelakt. (gefineerd watervast mdf)
 

peter D

Nieuw lid
10 dec 2014
12
0
Niet toegepast maar kan morgen ff voor je kijken moet toch met Skylt bezig zou iets verbleken dus ben benieuwd , over trae lyx ben ik
Overigens ook zeer tevreden. Hebben een matte meubellak waar ik inmiddels een aantal wastafel meubels mee gelakt. (gefineerd watervast mdf)

Dat zou erg tof zijn! Bedankt, ik lees morgen hoe het verlopen is. (foto mag altijd bijgevoegd worden maar wil niet teveel vragen ;-)

Grtn,
Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.