zoektocht zaagmachine tot 100cm

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Beste mensen,

Door een brand in mijn garage ben ik mijn werkplaats verloren.

Ik had een Elcon Wandzaag staan en een zaagtafel en freestafel.

Nu weet ik niet of ik weer een wandzaag aan ga schaffen.

Ik zoek nu dus echter een machine waarmee ik met geleider tot 100cm minimaal mee kan zagen.

Vanwege beperkte ruimte moet het ook weer niet een hele grote machine zijn.

Hebben jullie aanraders?

Alvast bedankt.

Mvg

Sander
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hobbymatig of bedrijfsmatig? Tweedehands of nieuw?

Een timmerfabriek noemt 10 bij 20 meter waarschijnlijk klein, maar een formaatzaag past daar wel in.
Het is wel handig als je de grootte van de ruimte aangeeft en wat je daar in wil plaatsen. Een advies kan dan passend gegeven worden.

Wandzagen worden doorgaans alleen bedrijfsmatig gebruikt voor grote panelen, dus het is ook handig als je aangeeft wat je met de nieuwe machines van plan bent om te maken.

Massief of plaat, meubels of bekistingen, het maakt allemaal nogal een verschil met welke machine je het beste af bent.

Hoe meer info, hoe beter het advies.
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Het is hobbymatig maar hou wel van professioneel gereedschap(gebruik bijvoorveeld festool bovenfrezen en panasonic accuschroef slagschroef machines)
mijn werk ruimte voor zagen/frezen is 5x6m. Hierin stond een zaagtafel freestafel afkortzaag wandzaag en een tafel om werkstukken te bouwen.

Ik bewerk meestal 25mm dik mdf
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat is geen hele grote ruimte voor zo veel machines. Begrijp dat je de wandzaag achterwege wil laten. Een combinatie zaag/freesmachine lijkt mij het meest effectief in deze ruimte.

Waarbij de formaatzaag een roltafel heeft van 2 meter (=4meter lengte nodig om hem heen en weer te halen).

Je houdt dan rondom de machine ruimte om de panelen ook nog te hanteren en je montagewerk te doen. De platen werden in het verleden met de wandzaag gezaagd zeker?

Verticaal ben je minder ruimte kwijt om die grote platen klein te zagen, de zaag gaat ook heen en weer, niet je materiaal. Wellicht dat een invalzaag met lange liniaal beter is om je materiaal klein te zagen, zo'n combinatiemachine is ook niet goedkoop als je een goede wil hebben.

Keert de verzekering nog wat uit om te vervangen?
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Ik laat het meeste plaatmateriaal zagen door de houthandel. Echter hou ik vaak restmateriaal over waar ik dan zelf wat van maak.

Het bereik van mn zaagtafel(28cm met geleider) is echter te klein. Maar om hiervoor een gehele wandzaag te plaatsen is weer wat overdreven. Ik gebruikte de wandzaag dus ook erg weinig.

Meestal gaat het om platen van 122x50cm of kleiner. Nu kan ik wel het restmateriaal er af zagen(122-21.6cm-zaagblad is ook 100cm) maar liever niet.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Waarom wil je een machine? Voor grotere panelen is een invalzaag/cirkelzaag met liniaal net zo handig, en dat neemt nauwelijks ruimte in. Verder snap ik niet waarom je zaagtafel 100cm capaciteit zou moeten hebben om een plaatje van 122x50 op een willekeurige maat te zagen. Slechtste geval is 61 echt wel genoeg.
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Een zaagtafel met een groot bereik scheelt veel dubbel werk en dubbel meten naar mijn inzien. Maar aan jullie reacties merk ik dat dit lastig word.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.