As voor Kity 612

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo Forumleden

Ik heb mijn kity uit elkaar gehaald ivm naar ik dacht lagerprobleem.
Blijkt inderdaad een lager/as probleeem te zijn.
Het lager is waarschijnlijk ooit vast gelopen en is toen gaan draaien om de as, ipv om zijn egen lagers.
Hierdoor wordt (is ook duidelijk te zien) de as gloeiend heet, maar is ook helaas de as op de plek van de kogellager "uitgelubberd"
Ik kan dus wel een nieuw kogellager aanschaffen, maar die zit dan behoorlijk los op de as met behoorlijk wat speling.
Hierdoor verval ik denk ik snel weer in het zelfde probleem.
Vanwege de leeftijd kan ik echt nergens meer reserve onderdelen krijgen. Ook probeer ik het op Franse sites, volgens mij is daar de kity veel verkocht, maar krijg geen positief respons.
Daarom de vraag, waar of wie (misschien een forumlid met goede draaibank) kan dit voor mij maken.
Mag natuurlijk een paar centen kosten, maar moet niet de spuigaten uitlopen.
Ter illustratie een paar tekeningen met maten en waar de as zich in de lintzaag bevind:
Mochten er nog hele goede googleaars zijn, het is partnummber 612-02-48 en koste ooit 25,58 gulden:rolleyes:
Kity 612 foto.jpg

Kity 612 tekening.jpg

Alvast bedankt voor de respons!

Groet Roelof
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zo'n as kun je op laten lassen en daarna slijpen ze het stuk dat opgelast is weer af tot de lager er naadloos oppast. Kunnen ze ook een tiende groter maken zodat het lager er klemvast op komt. Je moet dan even naar metaalbedrijven zoeken die ook kleine zaken voor particulieren doen. Heb dit vroeger op school wel gedaan en assen werden weer als nieuw afgeleverd.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Misschien is het een idee om het ingesleten stukje op te lassen en op maat te draaien, dat scheelt behoorlijk wat bewerkingstijd.
Zo'n as kun je op laten lassen en daarna slijpen ze het stuk dat opgelast is weer af tot de lager er naadloos oppast. Kunnen ze ook een tiende groter maken zodat het lager er klemvast op komt. Je moet dan even naar metaalbedrijven zoeken die ook kleine zaken voor particulieren doen. Heb dit vroeger op school wel gedaan en assen werden weer als nieuw afgeleverd.

Kijk, dat zijn voor mij nieuwe dingen. Heb niet zoveel metaal ervaring. Zal eens gaan zoeken naar kleine metaalbedrijven in noord nederland.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Zo'n as kun je op laten lassen en daarna slijpen ze het stuk dat opgelast is weer af tot de lager er naadloos oppast. Kunnen ze ook een tiende groter maken zodat het lager er klemvast op komt. Je moet dan even naar metaalbedrijven zoeken die ook kleine zaken voor particulieren doen. Heb dit vroeger op school wel gedaan en assen werden weer als nieuw afgeleverd.

Ik heb ook onlangs een Kity 612 gekocht. Geen probleem met de lagers op de wielen maar wel met die achter het zaaglint. Dat lager was een 'gewoon 10x30x9mm lager met een opvulbusje erin geklemt. Wellicht is dat bij jou ook het geval.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik heb ook onlangs een Kity 612 gekocht. Geen probleem met de lagers op de wielen maar wel met die achter het zaaglint. Dat lager was een 'gewoon 10x30x9mm lager met een opvulbusje erin geklemt. Wellicht is dat bij jou ook het geval.
Nee, het komt bij mij echt van de lagers in de aandrijfas bij de poelie van de motor. Die is verbrand. Kan je ook zien aan de kleur.
Het lager waar jij het over hebt, die achter het lint zit is ook versleten. Die van mij is nog de originele en is 8x30x10. En die is nergens te krijgen. Heb al diverse lagerboeren geprobeerd. En wel zijn de 10x30x9 of de 8x27x10 te krijgen. Dat hebben ze waarschijnlijk ook bij jou gedaan en een bus er in gezet om het te laten passen op de 8mm bout. Die oplossing had ik ook voor ogen.
Roelof
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Nee, het komt bij mij echt van de lagers in de aandrijfas bij de poelie van de motor. Die is verbrand. Kan je ook zien aan de kleur.
Het lager waar jij het over hebt, die achter het lint zit is ook versleten. Die van mij is nog de originele en is 8x30x10. En die is nergens te krijgen. Heb al diverse lagerboeren geprobeerd. En wel zijn de 10x30x9 of de 8x27x10 te krijgen. Dat hebben ze waarschijnlijk ook bij jou gedaan en een bus er in gezet om het te laten passen op de 8mm bout. Die oplossing had ik ook voor ogen.
Roelof
Waarom is het lagertje van 8x27x10mm niet goed?
1,5mm kleiner aan de buitenkant lijkt mij niet bezwaarlijk voor een verstelbaar lagertje dat achter het lint zit.
Mvg, :).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Gewoon oplassen en afdraaien. Ik zou de originele as maat aanhouden. Een tiende groter ga je geen lager op krijgen. Lager passingen in deze maat gaan in honderdsten.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Dat lager was een 'gewoon 10x30x9mm lager met een opvulbusje erin geklemt. Wellicht is dat bij jou ook het geval.

Naar aanleiding van jouw post heb ik toch nogmaals wat beter naar mijn lager gekeken en inderdaad, ook ik heb een 10x30x9 em een opvulbusje. Helemaal overheen gekeken. Ook een lager leverancier, want ik heb wat foto's gestuurd.
Thxs
Roelof
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Waarom is het lagertje van 8x27x10mm niet goed?
1,5mm kleiner aan de buitenkant lijkt mij niet bezwaarlijk voor een verstelbaar lagertje dat achter het lint zit.
Mvg, :).
Klopt. Maar het smalste zaaglint wat ik heb moet ik dan iets verder op de wielen laten lopen en niet met de tanden buiten de wielen.
Maar ik kwam er achter nav post van tdw83 dat ook mijn lager 10x30x9 met een opvulbusje is. en die zijn goed leverbaar.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Allen,

Mijn Kity loopt weer als nieuw.
Via Lagerboer nieuwe lagers besteld.
En Forummer Spinningweels heeft mijn asje perfect gerepareerd.
Beetje afgdraaid, busje erop en het lager er weer opgeperst.
as.jpg

Alles zit weer in elkaar.
Iedereen bedankt voor de tips, en Spinningweels in het bijzonder!

Groet Roelof
 

Rephuis

Nieuw lid
7 jun 2020
2
0
72
Emmen
Allen, ik heb sinds kort een Kity 612, nu is de Aandrijfriem slecht , loopt er regelmatig eraf, iemand een tip waar ik deze kan kopen, de maat is ongeveer 1085 mm lang en 15 mm breed.
Groet Rephuis
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.