Joh Weiss & sohn

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Zal me eerst voorstellen. Mijn naam is Martijn en woon in Zwolle. Houd me hobbymatig met hout bezig en heb stiekem nog steeds de droom om er ooit mn werk van te maken..
Laatst een houten blokschaaf bij de kringloop gekocht. De zool is van een donkerder stuk (denk beuken) en mooi verlijmd. Wie weet meer van dit merk? Wil hem kaal schuren en in de olie zetten of is dit zonde en moet ik hem origineel houden?
Heb foto's, maar zie niet hoe ik die kan toevoegen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Kaal schuren en in de olie zetten is niet zonde van de schaaf, maar wel van je tijd. Je kunt beter je tijd besteden aan het scherp slijpen van de schaafbeitel.
Het uiterlijk van de schaaf ga je uiteindelijk wel waarderen.
 

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
De beitel is onderhand al vlijmscherp. Was meer benieuwd of het een antieke en bijzondere schaaf is (dan liefst orgineel houden). Kende het merk niet. Keuze voor schuren/olie is om de verlijming van de onderkant mooi uit te laten komen. Iig bedankt voor de reacties.
 

wjordan

Actieve deelnemer
Ik heb deze schaaf in een oude Weiss catalogus van na de oorlog gevonden. Hij was beschreven als schaaf zonder hoorn, blokschaaf (Nederlandse vorm). De blok is van beuken en de zool van steenbeuken. Hij is geen zeldzame schaaf, maar een leuke vondst. Ik zou hem niet schuren, omdat het de sticker gaat beschadigen.


Wolfgang

weiss_doppelhobel_hollaendische_form.jpg
 

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Ja dat is het nadeel als ik hem zou schuren. Denk dat ik de zool alleen nog keertje ga vlakken. Hem verder origineel houd en zo zn historie laat spreken. €2,50 well spend.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.