Bescherming Crème/zalf potje

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Beste,

Gister heb ik een klein test potje gedraaid voor een kennis die zelf balsem/zalfjes maakt.
Nou wordt dit wanneer het is gemaakt warm uitgegoten in de potjes (+/- 65 graden).
Nu leek het me een leuk idee om een houten potje te maken, alleen hoe werk je dit af?

Dit test potje heb afgewerkt met shellawax, alleen lijkt me dit niet juist als je hierna iets warms er over giet.

20180331_105656_1522487135154_resized.jpg
20180331_110007_1522487134268_resized.jpg
20180331_110227_1522487136127_resized.jpg

In de balsem/zalfjes wordt olijfolie en bijenwas gebruikt. Zou dit wat zijn? Ze het het liefst zo natuurlijk mogelijk hebben aangezien ze alles 100% puur natuur probeert te houden
 

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
67
1
België ,
hey Bartvdl

als je nu eens en heel lichte laag expoxy binnen over het hout smeert , normaal kan dat wel tegen warmte voor zover ik weet ,
Mvg
Cnc Albert
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
er zijn er ook die gebruiken Kwak.;)

Het nadenken duurde even.. maar toen kwam het aan:p

als je nu eens en heel lichte laag expoxy binnen over het hout smeert , normaal kan dat wel tegen warmte voor zover ik weet ,
Mvg
Cnc Albert

Dankjewel voor het mee denken! Dat zou een optie kunnen zijn.
Het liefst zou ik wat meer ''natuurlijk'' willen maar de epoxy houd ik in gedachten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gezien de samenstelling van die cremes zou ik überhaupt geen afwerking gebruiken. Gewoon een dichte houtsoort gebruiken, en het hout wordt vanzelf geïmpregneerd met de 'vetbestanddelen' van de crème... ?

Over dat 'puur natuur' ga ik me maar niet uitlaten. Wat wordt er bijvoorbeeld als emulgator in die creme gebruikt. 1 tip: olijfolie wordt uiteindelijk rans - er zijn betere plantaardige olien voor het maken van cremes, zoals amandelolie.
 
Laatst bewerkt:

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Gezien de samenstelling van die cremes zou ik überhaupt geen afwerking gebruiken. Gewoon een dichte houtsoort gebruiken, en het hout wordt vanzelf geïmpregneerd met de 'vetbestanddelen' van de crème... ?

Over dat 'puur natuur' ga ik me maar niet uitlaten. Wat wordt er bijvoorbeeld als emulgator in die creme gebruikt. 1 tip: olijfolie wordt uiteindelijk rans - er zijn betere plantaardige olien voor het maken van cremes, zoals amandelolie.


Kijk dat is al helemaal een ideale oplossing:)

En nee doe dat maar niet haha.
Weet verder niet wat er allemaal precies in gaat dat is haar werk, alleen dat ze het zo natuurlijk mogelijk 'probeert' te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.