afwerking voor op honkbalknuppel

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik ben bezig om een paar honkbalknuppels te draaien.
De body is van essen en er zitten versieringen in van padouk, bilinga en wengé.
Nu heb ik in het verleden zulke knuppels al eens behandeld met Danish Oil
maar dat voelt in het handvat niet prettig aan.
Nu heb ik Rubio Monocoat Pure gebruikt.
Dat zou transparant zijn maar vooral het essen verkleurt toch.
Wie weet er een geschikt middel?
Het mag geen hoogglans zijn en moet bestand zijn tegen zweet.
En het moet enigszins stroef zijn.

groeten
Jan
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Houten honkbalknuppels worden bij mijn weten vaak met een PU lak afgewerkt (gespoten).
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo Leon

Dat klopt, maar dan moet ik het uitbesteden want ik kan zelf geen PU spuiten.
Bovendien geeft zo'n dikke laklaag toch teveel glans.
Het ziet er te "plastic" uit.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Uitbesteden? Je hebt gewoon spuitbussen met een matte PU lak. De truc is ook het dun aan te brengen, een dikke laklaag is echt niet beter.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een afwerking ZONDER verkleuring die ook nog eens compatibel is met een honkbalknuppel die voor gebruik bedoeld is ken ik niet. Dan zou je moeten overwegen om de knuppel helemaal niet af te werken, of het slaggedeelte met bv skylt te lakken en het handvat kaal te laten. Maar ik begrijp die _overdreven_ hang naar 'zonder verkleuring' / 'zonder dat het donkerder wordt' niet zo. Hout is hout, en verkleurt per definitie in de tijd. En een BLO-afwerking maakt m.i. het hout alleen maar fraaier - elke afwerking die IN het hout dringt accentueert de van nature aanwezige tekening in het hout.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Probeer verdunde schellak. Blijft stroef aanvoelen bij 2x opbrengen. Handvatten en houten auto stuurwielen worden daar ook meegedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.