Welke houtsoort is dit?

P

Pel

Guest
Wat voor een houtsoort is dit, het hout is loodzwaar, en fijn van nerf, het laat zich redelijk tot goed schaven, ik heb liggen zoeken en zit te denken aan Bilinga, of Okan maar weet het niet zeker? Omdat ik de gewoonte heb om de namen van de houtsoorten met schilderstape op het hout te zetten, kwam ik dit stuk hout weer tegen waar niets op staat. De nieuwsgierigheid is inmiddels zo groot dat ik daarom hier de vraag maar stel, misschien dat Piet Groeneweg of Jurriaan het herkent?

Groet Pel.

Onbekende houtsoort 3.jpg
Onbekende houtsoort.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
ik heb de kopse kanten in gesmeerd met lijm, omdat er haarscheurtjes in kwamen, dat is gestopt nadat ik het ingesmeerd heb. Op de onderste foto kun je nog wat van de kopse kant zien, ik denk dat het in weg en waterbouw gebruikt wordt omdat het zo lood en loodzwaar is voor o.a. sluisdeuren? Heb het stuk hout weer opgeborgen, maar iedere keer als ik het in mijn handen heb, dan zit je te kijken wat is dit toch voor hout, rare eigenschap denk ik? Ik zit ook aan Ipé / Lapacho te denken, maar dit is meer rood bruin?

groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het kan best mahonie zijn. Ik heb ook mahonie van 11 a 1200kg/m3.
Dat vind je tegewoordig niet zo gauw meer. Maar hier en daar is het nog wel eens te koop.
 
P

Pel

Guest
Ik heb al in de Hout Vademecum zitten kijken naar de volumieke massa per M³ Pieter, dat is toch het zelfde als het soortelijk gewicht per M³, en dan kom ik uit op de door mij genoemde houtsoorten, die dus in het hogere segment zitten. Het stuk hout opmeten en wegen, dat naar M³ berekenen, maar dan zijn er m.i. nog houtsoorten die ± het zelfde gewicht hebben, maar je hebt dan wel de keuze onder veel minder houtsoorten? ik denk dat ik even wacht tot Piet of Jurriaan het ziet. Het is m.i. geen mahonie dat heb ik hier ook liggen, maar dit is toch wat zwaarder als mahonie.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK dacht ook meteen aan paardenvlees / massaranduba.

Volumieke massa is hetzelfde als soortelijk gewicht (eigenlijk soortelijke massa) en toch ook weer niet. Het verschil is dat soortelijk gewicht een stofeigenschap is - ijzer heeft een soortelijk gewicht, en water ook. Ook voor homogene mengsels kun je een soortelijk gewicht vaststellen - zoals bijvoorbeeld een oplossing van 5% keukenzout in water. Elke liter 5% keukenzout waar dan ook ter wereld heeft dezelfde massa. (niet gewicht, dat is afhankelijk van de ter plaatse heersende zwaartekracht, en dat varieert per plek op aarde.) Voor een niet homogeen materiaal zoals hout geldt dat niet. Je kunt een kuub van een bepaalde houtsoort wegen en de volumieke massa van DAT stuk hout vaststellen, maar een andere kuub van dezelfde houtsoort zal een andere volumieke massa hebben. Uitzonderingen daargelaten zal de volumieke massa van twee verschillende stukken van dezelfde houtsoort redelijk overeenkomen, maar er zit een onontkoombare variatie in.

Vandaar dat je bij hout over volumieke massa spreekt en niet over soortelijk gewicht (of massa).
 
P

Pel

Guest
Henk, bedankt voor je altijd weer heldere uitleg, ik heb ook naar massaranduba gekeken, maar dat is nogal donkerder als dat hout van mij. Neemt niet weg dat in dat hout ook lichtere kleuren voorkomen, qua structuur lijkt het er heel veel op. Foto van Arnhemse fijnhouthandel daar is de gelijkenis treffend.

Groet Pel.
massaranduba-paardenvlees-bolletrie.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.