Verhoogd plantenperk(je) in hout

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Van't weekend wat zitten rondrijden voor de klinkerkeuze van de tuinaanleg, en uiteraard meer op het hout gelet dan op de stenen :) (het is nu overigens niet dat ik zeggenschap zou hebben in de klinkerkeuze, maar dit ter zijde).

We willen ook enkele verhoogde plantenperkjes, en in hout ziet dat er érg afgelikt uit (spreekwoordelijk, misschien is het wel giftig):

x4kmj4.jpg


28157k1.jpg


Drie vragen:
1) Wie herkent de houtsoort? Ik gok op azobé (wegens warrige draad en ondergrondse plaatsing)
2) Hoe zouden jullie dit (na)maken? Stel dat ik de balkjes 10cm wil laten uitsteken, hoe diep zou je ze dan ingraven? En hoe maak je ze aan elkaar vast? Ze zitten zo strak geplaatst op de voorbeeldfoto's dat ik me niet kan inbeelden dat ze los t.o.v. elkaar geplaatst zijn...
3) kopmaat v.h. hout is 8x12 cm. Dat lijkt me wel een prettige afmeting. Waar vind ik dit in de lengte uit vraag 2 en in de houtsoort uit vraag 1 :) ?

Jimbo.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
1/3 boven de grond, 2/3 onder de grond is de regel voor dat soort spul (beton bandjes en dergelijke) dus dat zal voor hout wel het zelfde zijn
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Tiens, ik heb me net 1/3 ondergronds laten aanraden voor betonnen keerwanden :). Het is ook de gangbare norm voor (houten) palen voor omheiningen en dergelijke.

Maar bon, dat Is hier niet van toepassing: de stompjes zouden dan amper 5cm onder de grond zitten :lol:. Ik neigde zelf ook naar 20 cm onder de grond (i.e. 2/3) om het stabiel (en praktisch om te plaatsen) te houden.

Dan blijft nog de 'montage'. Tenzij iemand me kan overtuigen van het tegendeel ga ik ervanuit dat het hout op de voorbeeldfoto's onderling verbonden is. Zelf dacht ik aan 2 lamellos tussen elk balkje, niet voor sterkte maar voor gemak bij verlijming, en dan 'koud' (niet helemaal want er zitten lamellos) verlijmen met een watervaste lijm, in casu TitebondIII want die heb ik staan. Ongetwijfeld gaat dit na verloop van tijd scheuren/werken/lossen, maar eens de balkjes proper geplaatst zijn geweest lijkt me dat geen issue: ze kunnen namelijk nergens heen, en wat 'patina' van verweerd hout past wel bij onze stijl.

En de houtsoort? Iemand?

En dan die kopmaat *vloekt eens krachtig*. Denkt ge dat ik ~ergens~ 8x12 vind (*)!? Ah neen gij, alleen 8x15. Dat zou ook nog 'werken' - ik maak perkjes van 120x120 - maar het uitzicht wordt zwaarder, en de kans op kromtrekken wordt natuurlijk alleen maar groter.

Zucht.

Ik dacht weer eens een idee te hebben…



(*) Ik zoek dus op azobé, wat mogelijks mijn "fout" is in het vinden vd juiste kopmaat.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ziet er uit als azobe.
Inderdaad maar 1/3 in de grond.
En onderling verlijmen voor buiten, heb ik nog niet gezien.
Niet ingewikkelder maken dan het is.
Die palen zien er wel erg strak uit. En dan bedoel ik niet esthetisch.

Wat wel kan is dat ze via de achterkant dmv een lat verbonden zijn.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ziet er uit als azobe.
En onderling verlijmen voor buiten, heb ik nog niet gezien.
Ik ook niet hoor :). Ik zou dan ook niet lijmen om te verlijmen, als ge begrijpt wat ik bedoel, ik zou gelijmd hebben om plaatsing eenvoudig te maken.


Niet ingewikkelder maken dan het is.
Heh, ge kent me precies :).


Wat wel kan is dat ze via de achterkant dmv een lat verbonden zijn.

Dat was mijn tweede gedacht. En nu ik er weer over denk zou dat, zelfs met voorboren, nog sneller zijn. 8 balkjes in een lijmklem leek me triviaal en snel, maar waar ik niet aan dacht is het aantal lijmklemmen dat ik (niet) heb :). Bij schroeven kan ik gewoon doorwerken. Merk op dat ik 8 van deze plantsoentjes wens te plaatsen, dat zijn al snel 32 kanten.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voor het verbinden zou ik bandijzer gebruiken: https://www.toolstation.nl/shop/IJzerwaren/d170/Verankering/sd2836/Bandijzer+verzinkt/p71998

Het kan in één of twee rijen vadtgeschroefd worden, omdat het flexibel is kun je ook ronde borders maken. Wanneer je de houten delen in verstek zaagt creëer je de ronding die je wil.

Het is ook een stuk platter als een lat, er komt een moment dat je een plant eruit wil halen, en dan klap je met de steekspade op de lat als je die langs de kant in de grond steekt. Daar heb je met dit band minder last van. Als de aarde erin ligt zie je er niets meer van.

Lijmen zou ik niet doen, komt altijd los en dan stop je onnodig alleen maar chemicaliën in de grond. Wordt ook zwaar als je alles aan elkaar lijmt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.