mijn eerste eikenhouten tafel van schaaldelen

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Laat je niet van de wijs brengen Bazzz. Een schaaf is wel het gereedschap wat je eigenlijk nodig hebt, maar uiteindelijk moet je het toch doen met de riemen die je hebt!

Natuurlijk is het startpunt om dingen te doen met de spullen die je hebt.... maar om mensen aan te moedigen om met de verkeerde spullen aan de slag te gaan is nou niet echt productief. Het is ook zonde van het hout.

En met wat golving in zo’n lang blad valt waarschijnlijk nog wel te leven, het gaat vast de komende tijd ook nog werken. Maar waar je dit soort compromissen niet wilt hebben is op de lijmnaden, die moeten gewoon goed sluiten. En hoe je het ook noemt, dat gaat door grof te zagen vanaf een niet vlak referentievlak natuurlijk nooit fatsoenlijk lukken. Wellicht frustrerend maar niet minder waar. Anders is het wachten op het volgende topic waar het blad gaat scheuren.....
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik zelf ben zo'n persoon die er dan ook absoluut niet aan zou beginnen. Voor elk project ga ik wel tientallen keren na wat ik nodig heb en of het qua gereedschappen en dergelijke wel binnen mijn macht ligt. Maar dat terzijde, Brazz zou eventueel wel goed sluitende lijmnaden kunnen hebben met een zaagtafel, mocht hij deze tot zijn beschikking hebben, dan zou dit de oplossing kunnen zijn. Ik heb laatst een "jointer jig" nagemaakt van Steve Ramsey. En ik moet zeggen dit werkt perfect. Nogal een troep in mijn kleine schuurtje dus geen foto.
Ik heb die witte meubel/spaanplaat panelen 18 mm gebruikt als "fence" en een 9 mm mdf base. Die toggle clamps op ali besteld voor euro p stuk. Zo heb je in ieder geval goed sluitende lijmnaden, mocht je een behoorlijke zaagtafel hebben.

Hierbij het linkje: https://youtu.be/vrYjc3G1vgo
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Maar ook een zaagtafel vereist een vlakke plank als uitgangssituatie.... daar zit het probleem. Enige goede alternatief is 2 zijden tegelijk schaven, dan is precies 90 graden niet noodzakelijk.

Niets mis met proberen, alleen zonde als het eindresultaat minder wordt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik vind de methode van Bazzz ook twijfelachtig. Lijmen zonder goeie sluitende naad, vlakken met bandschuurmachine en dan lijmnaad terug open zagen? Simpelste methode is zoals GH1 voorstelt: zet planken op hun kant en schaaf beide kanten tegelijk met handschaaf (nr. 5 en 6 is goeie lengte). Zorg wel voor scherpe schaafbeitel. Lichtjes hol schaven is aangewezen (zeker niet bol). Nadat lijm droog is kun je diezelfde handschaaf gebruiken om het oppervlak te vlakken. Zijn je planken heel krom, zaag dan eerst dunnere stroken voor je verlijmt, zodat je niet veel dikte verliest.

https://www.youtube.com/watch?v=ISmPPPoe_kk&t=349s
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Deze is ook tof:

Een handschaaf kopen kost je de kop niet (en ik ben zuunnig hoor!), en daar ga je vaak lol van hebben. Wel gaaf dat je het project gewoon begonnen bent, die eerste stap maken is het belangrijkste ��
 
P

Pel

Guest
Ik weet niet waar Bazzz woont, maar als er een forumlid bij hem in de buurt woont, zal die echt niet te beroerd zijn om het hout even schaven. Het vakmanschap leer je immers met vallen en opstaan, maar in dit geval weet je van te voren dat het vallen is, en dat is jammer voor al de energie die hij er in gaat steken. Ik ben er voor om het vak goed aan te leren, dan heb je daar de rest van je leven profijt van. Iedereen kent ze wel de zogenaamde klussers, er zitten ook heel veel goede tussen dat staat buiten kijf, maar ook veel die totaal geen opleiding hebben genoten, en maar wat aan rommelen, met hun motto, voor service en garantie is deze klusser op vakantie.

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Natuurlijk is het startpunt om dingen te doen met de spullen die je hebt.... maar om mensen aan te moedigen om met de verkeerde spullen aan de slag te gaan is nou niet echt productief. Het is ook zonde van het hout.

Klopt.
Maar toch denk ik dat hij er best wel wat van kan maken. Ook omdat hij al een werkbank heeft gemaakt, en die ziet er netjes uit.
Maar ik adviseer ook een schaaf (handschaaf, machine, vlakbank enz). Is absoluut het beste gereedschap om en blad te maken.
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
bedankt voor alle youtube links!

Ik heb 2 updates:

Als eerst heb ik een test gedaan voor de hoeveelheid vocht in het hout. Ik heb een reststukje op 100 graden in de oven gedaan.
Gewicht bij aanvang:
IMG_20180331_182342.jpg

0 uur oven 147gram
1 uur oven 142gram
2 uur oven 139gram
3 uur oven 137gram
4 uur oven 136gram

Kortom ik heb 11/147 gram aan water verstookt dat komt overeen met 8% wat het gewicht. Nu was dit een eindstuk en heb ik ook niet overdreven qua uitbak duur maar het geeft wel een mooie indicatie dat het vochtgehalte tussen de 10% en 12% zal liggen.


Tweede update is de veel bediscussieerde schaaf:
IMG_20180401_133747.jpg

Het is een simpel model van de gamma aangezien ik nog nooit met een schaaf gewerkt heb wou ik beginnen met een goedkope(en veel winkels waren ook niet open vandaag):
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-blokschaaf-45-mm/p/B401104
Vanwege Pasen kreeg ik nog 20% korting dus dat scheelt.

Zoals te zien is op de foto heb ik de planken al behoorlijk vlak gekregen. Qua kwaliteit merk je het wel dat het een schaaf van de gamma is. Uit de doos is het ding voor geen meter scherp.
Nu zie ik online dit setje "STANLEY Klem voor schaaf-/steekbeitels 0-16-050 met hoekmeter"
https://www.hornbach.nl/shop/STANLE...7htgVK1oxGW1ZXCmHJCOwwgLkP2XlTQ4aAlDrEALw_wcB

Dat lijkt mij wel handig of zijn er betere instap-setjes? De schaaf werkt wel op dit moment met hoe ik ook bezig ben met de instelling ik kan niet mooiere krullen produceren dan dit....

Het voordeel van de 2 aan elkaar gelijmde balken is wel dat het geheel nu relatief vlak is en 1 zijkant heb ik ook haaks gemaakt. Voor morgen heb ik dus een mooi recht vlak waar ik met de cirkelzaag door kan.
Deze beunhaas methode werkt dus aardig al snap ik dat je op deze manier wel iets risico loopt omdat alles nog niet definitief verlijmd is. De nette manier is dus balk voor balk recht maken en dan alles verbinden.
Gelukkig waren dit reststukjes en het schaven vergt ook nog wel wat oefening merk ik dus de test was de moeite waard
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@Bazzz Had ik natuurlijk eerder kunnen bedenken — je had het over het Fablab in Enschede… En ik woon daar een paar honderd meter vandaan & heb een vlak/vandikte. Dus… als je wilt schaven, neem dan contact met me op. (PB of mail[at]bertvanderveen[punt]nl)
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
@Bert bedankt voor het aanbod! Voorlopig is dit ook een leerproject dus ik gun mijzelf eerst nog een of twee maand voordat ik hulp inschakel. (omgekeerd: mocht je hulp nodig hebben in het fablab laat het gerust weten. Ik heb daar vroeger gewerkt en dus ook alle workshops gegeven. Ik ben meer thuis met 3D printers en lasersnijders dan volledig houtwerk)

Qua poten heb ik trouwens ook een update. Na een avondje google'en lijkt dit de beste deal:

https://www.kaldenbach-meubels.nl/webshop/tafelpoten-en-onderstellen/detail/194/stalen-u-poten.html
360x1000x0_foto13.jpg
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Bazzz ik vind het tof dat je het allemaal maar mooi effe doet. Het gaat ook om het proces en van fouten leer je het meeste. Wees dus vooral niet bang om fouten te maken.
Ik hoop dat je je niet laat afschrikken door de ferme taal van sommigen en dat je vooral gebruik blijft maken van de kennis hier op dit forum. En geniet vooral van het werken aan je tafel!

Dirkjan
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Je kan wel zeggen dat het pruts of slecht is als je mening. Maar je zou ook tips kunnen geven van hoe hij het beter zou kunnen doen en daarmee een mooi werkstuk krijgt.
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Zo vandaag nog even 2 uurtjes wat kunnen doen.

Tegelijk met de schaaf heb ik bij de Gamma nog een plank hout laten verzagen. 4 latten van 5cm en een grote onderplaat van 40cm.
Hiermee heb ik een mooie haakse aanslag voor de planken. Dit werkt een stuk beter.

Zoals je ziet leg ik de grote plank op de onderplaat. En lijn hem dan uit tegen de latten:
IMG_20180402_171624.jpg

Nadat ik een zijde gezaagd heb dan draai ik de plank om zodat ik de andere kant ook recht kan zagen:
IMG_20180402_174734.jpg
100% haaks ben ik nog niet op deze manier maar ik krijg nu wel planken met een constante breedte. Zelfs latten zagen is op deze manier moeiteloos te doen.

Voor het idee heb ik de tafel ook alvast opgebouwd. De zijkanten worden beide nog 10cm minder breed zodat ik op die manier daar de bolling wat beter onder controle heb. In het midden komen dan 3 balken van 15cm breed.
IMG-20180402-WA0001.jpg


De zaagoplossing die ik nu hebt werkt dus best goed en lijkt op wat eerder al voorgesteld werd:
Natuurlijk is het startpunt om dingen te doen met de spullen die je hebt.... maar om mensen aan te moedigen om met de verkeerde spullen aan de slag te gaan is nou niet echt productief. Het is ook zonde van het hout.

En met wat golving in zo’n lang blad valt waarschijnlijk nog wel te leven, het gaat vast de komende tijd ook nog werken. Maar waar je dit soort compromissen niet wilt hebben is op de lijmnaden, die moeten gewoon goed sluiten. En hoe je het ook noemt, dat gaat door grof te zagen vanaf een niet vlak referentievlak natuurlijk nooit fatsoenlijk lukken. Wellicht frustrerend maar niet minder waar. Anders is het wachten op het volgende topic waar het blad gaat scheuren.....
 
Laatst bewerkt:

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
oke even een korte review van het stanley slijpsetje:
https://www.hornbach.nl/shop/STANLE...7htgVK1oxGW1ZXCmHJCOwwgLkP2XlTQ4aAlDrEALw_wcB

Eigenlijk is het wat je mag verwachten: een beginners-setje. Veel online reviews klagen over de gammele wieltjes. In mijn geval valt dat best mee. Ik vind het vooral lastig om het mes goed haaks in te klemmen omdat er niet zo veel markeringen op de houder staan.
De bijgeleverde steen is waarschijnlijk goed genoeg voor het bijhouden van je schaven. Om de gamma schaaf goed vlak te krijgen ben ik 45 minuten bezig geweest en al bijna alle bijgeleverde olie gebruikt maar helaas ik heb nog maar 2/3 van het snijvlak van de schaaf op exact 30 graden. Fris uit de doos was de hoek namelijk geen 30 graden. De steen heeft een te hoge grit hiervoor en dus een te lage afname.

Maar goed mijn schaaf is inmiddels al stukken scherper dan dat hij uit de doos kwam. Ik heb een diamond plate met grid 320 besteld voor het grove werk. Als die binnen is dan doe ik de volgende poging om mijn schaaf echt netjes te maken.
https://www.aliexpress.com/item/80-...32817836288.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.puErUm

Stap voor stap leert men:)
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
zoals te zien in de post hierboven staat het schaven dus even stil. Ik heb wel een elektrische schaaf kunnen lenen maar dat gaat zo onnauwkeurig dat dat alleen goed is voor het ruwe werk.

Maar goed genoeg andere dingen te doen. Van de planken waar ik toch niets mee kan wou ik latjes zagen zodat ik hetzelfde hout nog in andere projecten kan gebruiken.
Door middel van de "zaagslee" die ik gemaakt heb en wat opvul latjes van 18mm breed kan ik redelijk makkelijk een balk opzagen naar losse latjes.
IMG_20180406_114249.jpg

Omdat er in het hout veel noesten en scheuren zitten heb ik latjes met een maximale lengte van 1m overgehouden.
De latten op maat zagen heb ik weer met mijn andere zaagslee gedaan. Op deze manier is de zaagsnee altijd haaks.
IMG_20180406_143034.jpg

Toen de volgende uitdaging:
IMG_20180406_121231.jpg
De scheur liep helemaal door waardoor ik na het op maat zagen een los stuk hout over had.

Kortom dit werd lijmen(gister) en vandaag verstevigen:
IMG_20180407_175614.jpg

Morgen kan ik de plank dan weer 2cm smaller zagen en dan is ook deze klaar.

De eerste 2 van de 5 planken liggen inmiddels op de werkkamer in plaats van in de schuur. Ze mogen eerst een maand acclimatiseren en daarna ga ik alles verlijmen.

Heeft er iemand nog tips om de scheur enigzins weg te werken? Ik ben het schuurstof van de schuurmachine aan het bewaren zodat ik dat kan gebruiken om hout lijm op kleur bij te mengen.
Dat is mijn optie A maar iets van epoxy zou misschien nog wel een betere methode zijn.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Wow, lekker bezig....

Als je nog geen concreet doel hebt is het wellicht een minder goed idee alles al naar een kleine afmeting te verzagen. De kans dat je er dan nog wat mee kan als het gaat werken/kromtrekken neemt dan snel af. Je voorraad hou je het liefst zo ruw/groot mogelijk tot je ermee aan de slag gaat.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Lekker bezig.
Houtstof met lijm werkt goed om scheurtjes weg te werken. Maar dat moet je wel voor het schuren doen. Anders zie je de lijm terug in de laklaag.
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Wow, lekker bezig....

Als je nog geen concreet doel hebt is het wellicht een minder goed idee alles al naar een kleine afmeting te verzagen. De kans dat je er dan nog wat mee kan als het gaat werken/kromtrekken neemt dan snel af. Je voorraad hou je het liefst zo ruw/groot mogelijk tot je ermee aan de slag gaat.
Je hebt gelijk. Helaas was mijn vriendin het niet eens met het ontwerp wat ik voor ogen had dus daarom zijn de latjes voorlopig niet nodig en gaan we voor plan B.

Ik heb nog 1 grote plank over en die gaat verwerkt worden als bovenplaat van een dressoir:
dressoir 800hoog.jpg

Ik zit nu namelijk toch vast aan een maand droogtijd voor het hout van de tafel dus dan kan ik mooi met wat anders verder
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
zo weer een kleine update. Inmiddels heb ik de eerste houtkrullen kunnen schaven. Kortom al het slijpwerk begint effect te hebben. Echt tevreden ben ik nog niet
IMG-20180412-WA0000.jpg

Qua opvullen van de scheuren heb ik ook testjes gedaan. Van links naar rechts:
1. houtlijm met stof, 2. houtvuller met stof, 3. houtvuller

IMG_20180411_194653.jpg
IMG_20180412_185031.jpg

De houtlijm slaat veel donkerder uit. De houtvuller doet zijn werk goed maar ik heb echt een andere kleur nodig(online stonden veel reviews dat de kleur donkerder uitviel maar dat vond ik mee vallen). Houtvuller combineren met stof werkt qua kleur wel maar het resultaat is te poederig en zit niet goed vast.

Binnenkort nog maar eens een test doen met gupamaker en stof. Ik hoop dat dat gelijk de beste optie is. Houtlijm valt mij erg tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.