mijn eerste eikenhouten tafel van schaaldelen

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
wat ik meestal doe is ik leg een radje lijm in het problematieke stukje en ga er dan met de schuurmachine over met een 180 korrel, daarmee werk je het stof direct in de lijm en maak je het gelijk vlak, soms even 2 of 3 keer herhalen, afhankelijk van de gorootte van het te dichten "gat".
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
klinkt goed! Welk merk houtlijm gebruik je daarvoor? De patex lijm die ik gebruik samen met het houtstof droogt enorm zwart op waardoor de methode mij erg tegenvalt
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Ik heb inmiddels Bison D2 lijm gehaald (de woodfix kon ik zo niet vinden in de buurt). De bison droogt ook netjes transparant op dus dat werk veel mooier dan niet transparante D3 lijm die ik eerder gebruikte.

Het hout ligt nogsteeds te aclimatiseren. Nog een paar weken geduld en ik kan er mee aan de slag. Omdat de zijkanten golven zit ik nog wel na te denken hoe ik die met genoeg kracht op elkaar ga klemmen.
Zouden werkblad verbinders een goede optie zijn? Ik wil die gebruiken als aanvulling op lijmklemmen/spanbanden zodat ik een goede lijmnaad krijg.
Na het lijmen kunnen ze er weer uit zodat het hout kan werken.

https://www.247wood.nl/assortiment/...aden/werkblad-verbinder/_404_w_3549_3839_NL_1

keukenblad-verbinders_3839_1_G.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Omdat de zijkanten golven zit ik nog wel na te denken hoe ik die met genoeg kracht op elkaar ga klemmen.

Als de naden niet mooi sluiten, zou ik de boel niet forceren met lijmklemmen. Dat gaat zich toch wreken. Gewoon iets meer tijd besteden aan het vlakken van de zijkanten is de betere strategie. Lichtjes hol (kier in het midden) is toegestaan en zelfs wenselijk, als je niet overdrijft.
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Inmiddels een kleine update:

-het hout voor de tafel ligt nogsteeds binnen om rustig te aclimatiseren. Eigenlijk gebeurt er niets. De aliexpress vochtmeter gaf 8% aan en blijft op 8% staan. Ik ben dus meer voor de zekerheid aan het wachten dan dat ik het vermoeden heb dat er nog echt wat gebeurt.

Wel ben ik met 27mm dikke eiken planken bezig:
IMG_20180505_132239.jpg

Het moeten panelen worden voor een kastje dus eerst zagen met de cirkelzaag, dan de zijkant schaven en daarna verlijmen.

Het vlakken doe ik dan met een elektrische schaaf daarna de bandschuurmaschine en als laatste nog de handschaaf.
Vooral met de handschaaf begin ik handigheid te krijgen dus ik snap waarom jullie zo gehecht zijn aan dat ding.
De naden van de panelen zijn ook al veel mooier.

Kortom mooie oefening voordat ik de tafel in elkaar ga zetten!
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Bedankt!

Inmiddels heb heb ik alle panelen voor het dressoir af.

Dit is het ontwerp:
dressoir 800hoog.jpg

Om ingewikkelde houtverbindingen te voorkomen heb ik besloten een frame te maken van latten en daar de panelen aan op te hangen in slotgaten. (afbeelding via google).
Op deze manier heb ik bij krimp of uitzetting zo min mogelijk problemen en kan ik gewoon multiplex gebruiken voor de bodemplaat.
De deuren krijgen gewoon keukenkast schanieren
framecomplete.jpg

En mijn eigen bouwwerk ziet er nu zo uit.
IMG_20180510_174704.jpg
Ik moet module 2 en 3 dus ook nog in elkaar schroeven en dan kan ik de panelen op gaan hangen.
De eiken panelen krijgen echter eerst nog een laagje perfacs omdat ik her en der wat oude houtworm gaatjes heb gevonden.
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Zo de laatste update is een tijd geleden maar inmiddels ben ik bij plan C en gelukkig begint het resultaat ergens op te lijken:

thumbnail_IMG_20180812_134728.jpg

Waarschijnlijk nog een volle dag werk om naden netjes te krijgen.

Het dressoir staat ook losjes in elkaar:
thumbnail_IMG-20180804-WA0003.jpg

Die gaat in de lak en dan gaat hij definitief in elkaar. Bovenblad volgt later.

Al met al best tevreden met het resultaat en vooral veel geoefend en geleerd:)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Je bent op de goede weg
Je hebt geduld en neemt de adviezen aan
Leuk om dat te zien
En het resultaat mag er zijn
Mischien is het ook een idee
Om de slede te maken die in het film en foto gedeelte is gedeeld
Hiermee Kun je gemakkelijk lange delen vlak frezen
Succes nog met vriendelijke groet Leroy
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
bedankt leroy!

Inmiddels is de rechterkant van de tafel geschuurd. Helaas hield de bandschuurmachine er mee op dus later deze week volgt de andere kant

IMG-20180819-WA0001.jpg
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Als ik naar je hout kijk betwijfel ik sterk of je wel rood Amerikaans eiken gekregen hebt. Zeker als ik op sommige foto's het zaagsel zie liggen... Volgens mij heb je één of andere tropische houtsoort gekregen. Kan je eens een foto maken van de houtstructuur van dichterbij en eventueel ook van een zuiver stukje kopshout?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.