Opknappen van een Record 5 1/2

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag, ik heb een leuk vroeg paaskadootje gehad, namelijk een oude Record 5 1/2.

Deze miste ik nog, heb voor de rest alleen maar Stanley, maar ik kon deze niet laten liggen.

Ik heb hem vanochtend binnen gekregen, en ben meteen aan de slag gegaan ( tussen de bedrijven door ;))

IMG_20180329_090015.jpg


IMG_20180329_090148.jpg
IMG_20180329_090153.jpg
IMG_20180329_090233.jpg
IMG_20180329_131848.jpg




image-29-03-2018_16-29-58.jpg

Ik heb er eerst voor gekozen om de meeste lak te verwijderen.

Dit heb ik gedaan door hem in de thinner te dompelen voor een paar uurtjes, daarna met een staalborstel alles eraf gekrabd.

Wat er niet af wilde heb ik met thinner en rode schotch brite eraf geschorst.

De lak van de kikker wilde niet echt oplossen, maar daar heb ik later ook wel mijn maniertjes voor.

IMG_20180329_163335.jpg

Hier heb ik alles in een emmer, en dan donder ik er een stuk of 4 flessen schoonmaakazijn van de Action in.

IMG_20180329_164409.jpg

Hier heb ik folie over de emmer heen getrokken, en vastgeplakt.

Ben benieuwd wat ik morgen aantreft 😁

Gr Danny
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Waarom folie over de emmer? Werkt het dan beter?
Heb je nog andere manieren om te ontroesten? Ik wil het nog een keer proberen door het onder stroom te zetten.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Als ik het afsluit, blijven de dampen binnen.
Mijn ervaring is dat het sneller werkt.

En het meurt niet zo :)
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
IMG_20180330_161206.jpg

Hier is de body, nadat hij in de azijn is geweest.

IMG_20180330_163253.jpg

IMG_20180330_163244.jpg

Hier staan de delen in de epoxy lak, dit is een roestwerende lak.

Dinsdag, schuur ik dit lichtjes op, plak het opnieuw af, en dan spuit ik de orginele kleur erop.

Fijn Pasen mensen.

Gr Danny
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Epoxy lak wordt inderdaad gebruikt als primer.

Het is een etsende primer, dat houd in dat de primer aan het metaal hecht ,en zich vastbijt.
Epoxy droogt normaal gesproken ook heel langzaam.

Ik gebruik dit altijd als ik een kale oldtimer heb die weer roestvrij moet worden, of als ik een deel tegenkom die ik niet vertrouw qua roest.

Er bestaat ook een washprimer, die ik in 90% van de gevallen gebruik in mijn werk.
Dat is ook een etsende primer, en werkt ook hardstikke goed.


Het verschil is de laagdikte.

De washprimer zet je een heel dun laagje, even wachten , en je kan eroverheen met een nat in nat of een grondverf.

Epoxy primer is anders, dit kan ook gebruikt worden als een voorlaag voor grondverf, of als je meerdere lagen zet als grondverf.

Epoxy is wat betrouwbaarder, en roestwerende dan washprimer.
Vandaar dat ik hiervoor heb gekozen.

Alleen het beste voor mijn schaafjes :)

Gr Danny
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooi begin! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik verbaas me er wel om dat je boutjes gevonden hebt om de gaten af te dekken tijdens het spuiten. Ik dacht dat het geen metrische schroefdraad was van Stanley?
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb iets kleinere boutjes genomen dan dat er precies in past.
Het zit er wel in, maar niet vast.

Puur om te beschermen tegen de lak.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
image-03-04-2018_14-05-34.jpg

Hier is hij afgeplakt.

Wat nu kaal is spuit ik overheen.
Maak het later schoon met een mesje.
IMG_20180403_141044.jpg

Hier heb ik hem in de washprimer gezet, ik had nog enkele kale plekjes na het schuren.
Ik neem het zekere voor het onzekere, op deze manier heb ik alles volgens het boekje gedaan en zou hij helemaal roestvrij moeten blijven.

IMG_20180403_142340.jpg

IMG_20180403_142342.jpg
IMG_20180403_144226.jpg

Hij staat nu in de oven op drogen op 60 graden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Erg knap! Ik krijg zowaar spijt dat ik mijn zandstraalcabine verkocht heb :) Benieuwd naar het eindresultaat!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.