Bessey Uniklamp: is dat wat?

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb lijmklemmen nodig, type corpus, spanbereik 600 mm. Het liefste zou ik de Bessey KRE EVO serie nemen, maar die zijn vrij prijzig. En dat tikt aan, want aan één heb ik niet genoeg.

De UniKlamp van Bessey zijn 1/3 van de prijs van de EVO. Dat ze voor minder geldt misschien niet dezelfde klemkracht geven, en minder robuust zijn, is me duidelijk. Maar de klemmen worden niet voor zwaar en professioneel werk ingezet. Mijn vraag: doe ik er goed aan om deze UniKlamps aan te schaffen, of laat de kwaliteit echt te wensen over? Gebruikers-ervaringen hier misschien?

Thymen
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De uniklamps zijn zoveel minder dan de revo’s dat ik ze niet kan aanraden. Voor mij zijn lijmklemmen eenmalig een dure aanschaf waar je daarna jaren plezier hebt, en ze schrijven amper af. 1x je lijmwerk verkloten omdat het niet recht/vlak is gebleven is al genoeg.

KRE’s koop je voor €50-60 per stuk en met een stuk of 4 kom je al een heel eind.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hm het is maar waar je het mee vergelijkt
ik heb veel van die zware jongens en twee stuks uniklamps, natuurlijk is dat niet te vergelijken
Maar laten we een ander vergelijk trekken, praxis/gamma rommel of uniklamp

Dan kies ik echt voor de laatste
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Best blij met mijn uniklamps, vrij licht en heb geen spullen die 500kg klemkracht nodig hebben
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik ben erg blij met mijn uniklamps.
Heb ook Bessey KRV´s, Kliklamps, Omega's, Piher Maxi-F's en een stapel Poolse klemmen.
Uniklamps zijn vooral heerlijk licht en klemmen netjes rechts.
KRV's super klemmen, maar erg zwaar (en in mijn geval anderhalve meter dus beetje lang)
Kliklamps, handzaam en licht, maar schuiven bij klemmen het te klemmen object uit elkaar en klemkracht is zeer beperkt.
Omega's, super, maar wederom erg zwaar, klemkracht is enorm.
Piher's, erg super, maar ook zwaar wel zijn bij deze ook de klemkracht enorm.
Poolse klemmen, goedkoop en zo krom als een hoepel. Gebruik ik alleen als ik klemmen te kort kom :') .

Kortom, Uniklamps gebruik ik een breed scala aan klemmen eigenlijk het meeste omdat ze handzaam, licht zijn en voor de meeste klussen genoeg klemmen.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Natuurlijk is het maar net wat je wil..... maar bij mij zijn de revo’s veruit de meest gebruikte klemmen. En de kortere modellen zijn helemaal niet zo zwaar of alleen nuttig bij grote klemkracht. De laatste versie van de KRE’s zorgt zelfs dat de klem blijft staan als je ze verticaal neerzet, erg praktisch. De prijs doet even pijn maar dat ben je snel vergeten....
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hier ook zowel KR(V)'s en UK's in gebruik, van beide zeer tevreden, maar je kan ze niet met elkaar vergelijken:

KR60 - 2,76kg - 7.000N
UK 60 - 0,94kg - 1.500N

Zo'n KR is dus 3x zo zwaar en kan 5x zoveel kracht zetten.

Ik gebruik de KR(V)'s bij het verlijmen van massieve tafelbladen (30 - 50mm dik), verlijmen van balken (60 x 150), etc ... Dus zware massieve delen en constructies.
De UK's komen dan weer meer van pas bij het verlijmen van kastdelen in 18mm plaatmateriaal (vezelplaat, multiplex, mdf, etc. ...).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb vier stuk Uniklamps gekocht om samen met mijn vier Bahco snelspanklemmen te gebruiken.
Grote voordeel van de UK is dat ze parallel klemmen en dat je ze op je werkbank kunt leggen en dan je werkstuk tussen de bekken leggen.
Ik heb ze gebruikt om lades en kastplanken mee te verlijmen en dat is goed gegaan. Ik ben er in ieder geval tevreden over en ben blij dat ik ze gekocht heb.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Even slikken .. maar ik heb uiteindelijk toch maar 4 stuks KRE-tangen besteld. En van die blokjes waar je ze rechtop in kunt zetten. Ik ben benieuwd....

EDIT: eerst niet goed gekeken, maar er is verschil tussen de KR- en de KRE versie. Bij het zoeken naar de laagste prijs kwam ik bij Praxis terecht, die bood de klemmen aan voor Euro 50.99 (met 25% Paaskorting). Bleek de KR-versie te zijn, dus de oude. Toch maar de KRE-versie besteld, scheelde uiteindelijk maar 4 euro...
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een goede keuze..... ik snap al die commentaren over te zwaar ook niet zo. Als je het je kan veroorloven ben je in mijn optiek beter af met een klem die alle situaties aankan dan niet. De KRE’s werken ook gewoon prima met plaatmateriaal of kleinere spullen, je hoeft niet alles kneiterhard aan te spannen.

Zorg wel dat je de laatste versie koopt, die zijn nog handiger en kosten nagenoeg hetzelfde. Die blokken lijken handig, maar ik heb ze nog nooit gebruikt :).

Hopelijk heb je een beetje goed geshopt, de prijsverschillen zijn best groot.
 
Laatst bewerkt:

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
De Uniklamp is naar mijn mening zeker in veel gevallen goed bruikbaar en aan een faire prijs. Verschillende maten Uniklamp in combinatie met enkele KR(E)V's staan je toe in veel scenario's te klemmen. Grootste nadeel van de Uni's vind ik persoonlijk de beperktere uitlading (80mm). En zoals hierboven gezegd moet je ze wel lijmvrij proberen te houden.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Klemmen zijn binnen. Eerste indruk: toch wel vrij zwaar (ik heb de 600 mm versie). En je moet er even me leren omgaan, het gaat eerst allemaal wat stroef. Maar dat zal wel wennen.

Ik ben op dit moment wat paneeltjes aan het maken, en dat gaat in ieder geval een stuk gemakkelijker dan de gewone lijmtangen; daar schiet de kop aan het einde van de draadstand altijd van het midden van de planken af.

Om te voorkomen dat er lijm op de stang van klemmen komt, dek ik die af met een stukje bakpapier. Morgen maar eens kijken of het verlijmen goed gelukt is.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In mjn ervaring is lijm redelijk eenvoudig van het metaal af te krijgen.... voorkomen is natuurlijk beter.

En voor een paneeltje kan het toch nog nodig zijn om de klemmen om en om te gebruiken. Zelfs met deze goede parallelklemmen kun je door veel druk anders een bol paneel maken. Ik dacht in het begin dat dit wel mee zou vallen maar ook bij deze klemmen zit de “lijn” in het midden, al schiet de klem niet van je paneel af.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Heb de klemmen inderdaad om en om gezet. Maar daarnaast ook nog een paar balkjes met slotbouten op elkaar gezet en het paneel daartussen geklemd. Zo blijft alles redelijk vlak.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik merk dat om en om meestal al genoeg is..... en niet extreem aandraaien. De stroefheid in het verstellen wordt snel minder en het is ook even wennen aan het verstellen ervan. Ideaal is dat de klem niet zelf naar beneden schuift als je ze verticaal gebruikt.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Hoe voorkomen jullie dat de lijm op het metaal komt? Nu leg ik er een stuk plastic tussen ( van een vuilniszak of doorzichtig plastic als dat voorradig is), graag jullie mening of er iets is wat handiger/makkelijker werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.