Waterdichte planten afwerking gezocht

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ha, voor een houten plantenbak ben ik opzoek naar een goeie waterdichte afwerking. Het gaat om het gat waar de aarde in zit. Hiervoor zoek ik iets wat het hout gaat beschermen tegen de constante vochtige aarde. Eigenlijk ben ik opzoek naar een goedkopere manier dan epoxy. D3 houtlijm lijkt mij niet echt te gaan werken.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Waarom zoek je dat? Als je de binnenzijde bekleed met anti worteldoek, dan blijft de grond netjes binnenin en dus niet in contact met de bak zelf. Het water wat erdoor sijpelt kan het hout makkelijk opnemen en weer afgeven in het weer.

Alternatief kan je ook gewoon waterdichte kunststof (PVC landbouwzeil) gebruiken maar dan moet je wel nog ergens afwatering voorzien als hij buiten gaat staan.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Het gaat om kleine potjes die binnen staan. Met doek wordt het enorm priegelen. Vandaar ook de houtlijm of epoxy oplossing ;)
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ik vraag me af of de producten die gebruikt worden om kelders (hopelijk) watervrij te houden ook pakken op hout ??
Siliconenlijm ?
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik zou toch ook voor epoxy gaan dan. Als het kleine potjes zijn ga je niet veel nodig hebben en valt de prijs dus wel mee.

Ik ga daar denk ik maar voor, hebben jullie nog een tip waar ik dat het beste kan krjjgen. Mag evt een grote hoeveelheid zijn, mits het lang houdbaar is ;)
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Polyservice. Als je in Capelle a/d IJssel woont (?) is dat zo ongeveer om het hoekje: Nieuwerkerk a/d Ijssel. Ik koop daar al jaren al mijn epoxy-spullen, tot grote tevredenheid. En ze zijn daar altijd bereid je een goed advies te geven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vroeger werd waterglas gebruikt voor het waterdicht maken van bloempotten. Ook als toeslagmiddel voor cement.
Of je het ook voor hout kan gebruiken weet ik niet. Henk vast wel.
Impermax zoals hierboven reeds genoemd is werkt prima.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vroeger werd waterglas gebruikt voor het waterdicht maken van bloempotten. Ook als toeslagmiddel voor cement.
Of je het ook voor hout kan gebruiken weet ik niet. Henk vast wel.

Geen flauw idee. Ik weet dat het gebruikt werd voor gres - aardewerken bloempotten. Dat is veel poreuzer dan hout. Het waterglas vormt bij verdampen van het water een silicaatrooster dat de poriën afsluit, maar ik weet niet of dat proces de omliggende aardewerk (silicaat) matrix nodig heeft om dat proces te 'sturen'. Wellicht is het antwoord hierop direct of indirect te vinden in 'Mengen en Roeren' (waarvan kopieën wel op het web te vinden zijn). Ik heb m ook ergens maar nu niet onder handbereik.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Polyservice. Als je in Capelle a/d IJssel woont (?) is dat zo ongeveer om het hoekje: Nieuwerkerk a/d Ijssel. Ik koop daar al jaren al mijn epoxy-spullen, tot grote tevredenheid. En ze zijn daar altijd bereid je een goed advies te geven.

Vandaag geweest, super goeie service. Echt een aanrader!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.