deuren en front lades eik beveiligen tegen kromtrekken ?

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Heren,

Ik zou graag een kleerkast maken in deze stijl:

117b53138ae9d4d0e393b3cad1830246.jpg


Het betreft de ethnicraft oak line.

Het corpus zou ik van eik fineer maken, maar de deurtjes en de fronten van de lades zou ik graag in massief eik maken.
Niet evident, het lijkt me dat dit gemakkelijk kan kromtrekken.
- Voor de kastdeuren hebben ze dit (proberen?) oplossen door de latjes langs de achterkant. Lijkt dit jullie afdoende ? Hoe bevestig ik deze latjes best ? Rechte groef erin frezen en erin lijmen ? Of een doorgaande zwaluwstaart verbinding ?
- Ik denk de laden uit multiplex te maken. Hoe maak ik best de fronten in massief eik erop vast ?

Alvast bedankt voor elke input !!
Cheers,
Wim
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Waarom massief? Als je toch met fineer aan de gang gaat dan zou ik weinig reden zien om de deuren en laden niet ook gewoon te fineren, liefst met een mooie massieve randafwerking. Dan kun je ook een mooi geheel samenstellen met een meer op elkaar aansluitend patroon.

Maar als het toch massief moet worden dan zul je inderdaad daar in de constructie rekening mee moeten houden door ruimte te bieden voor werking en dingen als verstevigingen aan de achterzijde. Een mooie, iets taps toelopende, zwaluwstaart is dan erg fraai.

Maar ladenfronten uit massief en dan de rest van multiplex, waarom dan ook niet de rest massief?
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Waarom massief ? Ik vermijd graag 'gewone' mdf in een woonruimte. Ik wou eigenlijk formaldehyde-arme mdf gebruiken met een dikkere fineer laag, maar dat blijkt nogal duur te zijn.

En waarom fineer ? Ik ga de kast maken op de avondschool. De opdracht is dat we zeker plaatmateriaal moeten gebruiken (in welke mate wordt in't midden gelaten), en er moeten laden inzitten, voor het overige zijn we nogal vrij om te doen wat we willen.

Wat de laden betreft, ik dacht aan multiplex omdat dit structureel nogal sterk is, en stabiel uiteraard. Maar het is't overwegen waard om de laden inderdaad in z'n geheel uit massief te maken!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Met 1100 euro de kuub (ex BTW!) wordt dat een prijzige kast als tie helemaal uit massief eiken gemaakt wordt. Check eens de prijs van 'kuiperfineerplaat' bij de Arnhemse Fijnhouthandel — dat is goed spul.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als je het corpus al uit plaatmateriaal gaat maken zie ik nog steeds geen toegevoegde waarde in massieve deuren, je MDF argument gaat dan voor een groot deel van de kast al niet op. En het MDF en ander plaatmateriaal van tegenwoordig is vele malen beter dan wat het vroeger was.... veel alternatieven zijn er niet, of het wordt prijzig.

Ik zou zeggen koop goede edelplaat met een mooi fineer voor het corpus en de deur, dan kan je de laden altijd nog in massief doen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Je kan ook platen maken van smalle vuren latjes.
In oude kasten zie je dat wel eens.
En kennissen in zuid Duitsland hebben meubels op maat laten maken, van het lokale sparren hout. Volgens mij kennen ze daar niet eens MDF of spaanplaat. Alles is van dat soort plaat materiaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.