Met Gereedschappro naar Mafell

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Elk jaar houdt Sander van Gereedschappro een actie met klanten. Dit jaar een reisje naar Mafell in Oberndorf, vlak bij Stuttgart. Maandagmorgen vroeg op Schiphol, maar helaas door de mist een paar uur vertraging, maar rond 1 gingen we toch de lucht in. Na een uurtje in Stuttgart en nog een dik uur met de bus naar Oberndorf, direct naar de Mafell fabriek. Prachtig trainingscentrum met aan 3 kanten glas en een bijzondere buurman, fabrikant Heckler & Koch…. Gastheer bij Mafell Bjorn van Hilten, b.v. ook elke keer aanwezig op Open Dag Hout en gaat ooit de prijs best geklede demonstrateur winnen… Bjorn gaf een korte presentatie over Mafell en daarna aan de slag met de machines, we waren een deel van de ochtend verloren, maar dat werd in rap tempo ingehaald. Einde middag naar het hotel en met een aantal Mafell medewerkers heerlijk Swabisch gegeten. Dinsdag om 7 uur ontbijt en om 8 uur in de fabriek voor een rondleiding. En hoe! 2,5 uur mochten we het hele productie proces zien, vragen stellen, vastpakken, een en al vriendelijkheid. Mafell is een relatief kleine fabrikant met een paar prachtige niche produkten voor de houtbewerking. En ze maken alles zelf, plastic, aluminium en magnesium spuitgieten, matrijzen maken, motoren geheel zelf ontwerpen en maken, waarbij vooral het wikkelen van het koper een spectaculair gezicht is en ook 1 van de handelsmerken van Mafell. Door het eigen winkelsysteem stoppen ze 35% meer koper in een motor, die daardoor ook beter presteert.
Al die onderdelen uit plastic, staal, koper, aluminium, gelakt, gehard, geslepen, nabewerkt met een echt indrukwekkende toewijding en vakmanschap. En dan valt ook op hoe veel kwaliteitscontrole er in het proces zit en dat alles met Duitse machines en gereedschap gemaakt wordt. Er valt geen Mitutoyo schuifmaat te ontdekken…
En dan op bestelling de assemblage tot een complete machine. Voor alle machines is een assemblage lijn, alles geordend, en er beurtelings op verschillende lijnen gewerkt. Ook in het hele proces rouleert Mafell met haar medewerkers om ze breed inzetbaar te houden en om het leuk te houden natuurlijk. Helaas mochten we daar geen foto’s maken en ook jammer, de deur van de afdeling ontwikkeling bleef dicht.

Prima lunch in het bedrijfsrestaurant en daarna weer met Bjorn aan de slag met de machines. En altijd hoor je weer nieuwe dingen, toepassingen, slimmigheidjes en dan met een club van 20 geïnteresseerde houtbewerkers heb je echt een hele leuke tijd. En de gelegenheid om over alle machines vragen te stellen en er mee aan de slag te gaan. Spectaculair natuurlijk de hele grote handcirkelzaag en de kettingzaag met dubbele motor. Maar ook ingenieus hoe de beveiliging werkt van de invalzaag, met de decoupeerzaag de succesnummers van Mafell. Er is nog veel meer te vertellen, maar de foto’s spreken ook.
Echt 2 top dagen gehad met hele fijne mensen, gelachen maar ook serieus. Alles super georganiseerd door Marjan, de vriendin van Sander.
En ook dank aan Bjorn, de gastheer, die we ook graag weer op de Open Dag Hout zien op 21 oktober.

jaap

P3270034.jpg

P3260009.jpg

P3260010.jpg

P3260011.jpg

P3260015.jpg

P3260018.jpg

P3270039.jpg

P3270040.jpg

P3270081.jpg
 

SebMeijer84

Actieve deelnemer
16 apr 2016
40
0
Santpoort
Ha Jaap, leuk verslag van deze trip naar Mafell en leuk om de foto's terug te zien. Jammer dat we door de vertraging die we hebben opgelopen door de mist in Nederland, minder tijd hebben gehad voor de scholing. Maar alsnog zijn er een flink aantal machines aan bod gekomen en was er nog genoeg tijd om de verschillende machines te proberen. Al met al toch nog veel gedaan en gezien. Vooral de tour door de fabriek, deze is normaal gesproken niet zo uitgebreid en daar hebben we echt geluk mee gehad! Volgens mij heeft iedereen genoten van deze twee dagen, wat een unieke kans is om meer te weten te komen over dit mooie merk en bedrijf. Tot snel, groetjes Bas
 
P

Pel

Guest
Mooie reportage Jaap, ja Mafell is top gereedschap, ik heb een decoupeerzaag P1CC van Mafell, en ik moet zeggen dat het is een top tool is.

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mooi verslag.

Ben al diverse keren op bezoek geweest bij Duitse fabrieken en de structuur en kwaliteit spat er altijd vanaf. Veel in eigen huis vervaardigen, eigen mensen opleiden, breed inzetten en altijd gaan voor een kwaliteitsproduct in plaats van de dozenschuifspullen waar we er al zo veel van hebben.

De gastvrijheid vind ik ook altijd uitstekend, en eten en drinken is nooit een gebrek aan.

Zijn altijd leuke ervaringen.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ook ik was één van de gelukkigen die konden deelnemen :). Hoewel het begin inderdaad helemaal niet grappig was, door het annuleren van de vlucht.

Het was inderdaad zéér interessant om de fabriek te bezoeken, en een plezier om Bjorn bezig te horen en te zien, de passie spat eraf !
Wel grappig dat hij de prijzen van de Mafell producten niet kent, dat interesseert hem blijkbaar niet. :)
Ik heb zelfs één en ander bijgeleerd over de Mafell Erika, hoewel ik die sinds een paar maanden heb en toch wel al gebruikt heb. Ik wacht nu op het filmpje over "hoe zaag ik met gemak een vals verstek met de Erika" want uiteraard ben ik dat reeds vergeten.

Jammer dat ik geen verbouwing plan, anders zou ik een goede reden hebben om de MF 26 Multi-platenfrees aan te kopen. Voor mij was dit wel het meest verrassende product dat we bekeken hebben !

Wim

ps Jaap: wikkelsysteem, niet winkelsysteem. Oppassen met auto-correct ;)
 

Thijssie

Nieuw lid
14 jan 2017
2
0
Ondanks de vertraging inderdaad 2 fantastische dagen. Nadeel is wel dat je er hebberig van wordt want wat is het toch goed gereedschap. Iemand nog een idee hoe ik aan dat filmpje kan komen voor het vals verstek zagen op de erika?
 

Jows

Nieuw lid
4 jul 2016
1
0
De Betuwe
Het bezoek aan de Mafell fabriek was echt super. Het hoogtepunt was wel de rondleiding van 2,5 uur. Precies kunnen zien hoe alles wordt gemaakt.
Nu is wel duidelijk waarom de kwaliteit zo hoog is. Bijna alles wordt zelf gemaakt en volgens mij streven ze perfectie na.
Daar zit wel een aardig prijskaartje aan, maar je hebt wel een machine die echt levenslang meegaat. Wat ik ook opvallend vond is dat elke machine na de assemblage ook uitgebreid getest werd door hem een tijdje te laten proefdraaien.


Joost
 

dannycnc

Nieuw lid
19 apr 2018
4
0
Geen deelnemer , maar wel een gebruiker van 1 van de vele Mafell - machines : een invalzaag.
Of ik tevreden ben : zeker !
Ik weet niet of ze ondertussen al een oplossing gevonden hebben om net zoals bij Festool op de grond te kunnen zagen , dat gaat namelijk niet vanwege die "bobbel" in de kap....als dat nog eens kon dan hebben ze alle troeven .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.