Meubelmakers Werkbank - Hulp Gevraagd

Jeroen83

Nieuw lid
29 feb 2016
13
23
Apeldoorn
Beste mede houtbewerkers,
IMG_1273.jpg
Een tijd geleden kon ik gratis een grote (300x120cm) vergadertafel van massief beukenhout afhalen bij een advocatenkantoor dat ging verhuizen. De enige 'catch' was dat hij op een tweede verdieping stond en alleen via het raam naar beneden gehesen kon worden. Als beginnend houtbewerker gingen mijn handen jeuken en heb ik gevraagd of ik de tafel ter plekke mocht verzagen zodat hij gewoon via de trap naar beneden kon en in mijn relatief kleine auto paste. Zo gezegd zo gedaan en had ik 4 stukken van 130x60x4,2cm, 1 stuk van 40x120x4,2cm en vier poten van 12,5x12,5x75cm over.

Vervolgens ben ik met deze maten in gedachten begonnen aan een ontwerp voor mijn eerste meubelmakers werkbank. Geïnspireerd door het Roubo ontwerp en 'The Woodworking Samurai' op YouTube. (zie rechter afbeelding)

Daarna ben ik in de werkplaats van mijn zwager de platen gaan verzagen in de verschillende elementen waar ik de werkbank uit op wil bouwen.

IMG_1274.jpgIn de volgende stap heb ik mijn tekening in 'SketchUp Online' uitgewerkt (zie bijlage).

En nu ben ik op het punt beland dat ik hulp nodig heb voordat ik de verschillende elementen kan gaan verlijmen en verwerken.

WIE-OH-WIE
Wie in omgeving IJsselstijn heeft (kennis van) een Vlak/Vandikte bank en zou mij willen helpen? Ofwel door zijn werkplaats open te stellen, of om mij te vergezellen naar de openbare werkplaats in Utrecht.

Uiteraard sta ik ook open voor andere oplossingen.

Hartelijke groet,
Jeroen

mm_bank.jpg
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Minder makkelijk maar wel vermakelijk is om het met de hand te doen. Is veel werk en duurt lang, maar is wel in de geest van Roubo.

Ik snap het trouwens wel hoor, als je dat geen zin in hebt.
 

Jeroen83

Nieuw lid
29 feb 2016
13
23
Apeldoorn
Minder makkelijk maar wel vermakelijk is om het met de hand te doen. Is veel werk en duurt lang, maar is wel in de geest van Roubo.
Ik snap het trouwens wel hoor, als je dat geen zin in hebt.

Als ik een werkbank had waar ik het allemaal goed op kon schaven had ik dat waarschijnlijk wel handmatig gedaan inderdaad. Het gaat echter om +/- 26 balken die van 4,2mm naar 4mm gebracht moeten worden zodat ik ze consequent kan verlijmen en bepaalde uitsparingen vóór de verlijming al kan wegzagen.

Ik ben trouwens best bereid om er een stuk voor te rijden hoor, een straal van 50 km om Utrecht ofzo.

Hieronder de SketchUp foto's in een wat groter formaat:

mm_bank.jpgmm_bank (1).jpg
mm_bank (2).jpgmm_bank (3).jpg
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Je had van harte welkom geweest om het bij mij te doen, ware het niet dat mijn vlak/vandikte nog los van tafel en motor staat op het moment. Ik weet niet hoeveel haast je hebt, moet eerst wat andere projecten afronden (tuin aanleggen, poort vervangen, maw de vrouw heeft prio 1 ;) ) waarna ik de vlak/vandikte afmaak...

Overigens kun je ook een timmerfabriek in de buurt contacten, die willen vaak wel tegen een kleine vergoeding dit soort klusjes aan nemen...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.