Schalen in Lariks?

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo,

Afgelopen week een paar schalen voorgedraaid echter ik ben niet zeker van de houtsoort. Zou het lariks kunnen zijn? Hrt komt uit een bos bij Barchem Gld. Wat mij opviel is dat het gereedschap bijzonder snel begon te roesten wanneer er zaagsel of schaafsel of was gevallen (lintzaag, bed van de draaibank, beken van vierklauw) en dat het hout snel zwart uitsloeg (alsof het eiken is). Wie helpt?

Een paar foto's gaan erbij. Grtz hans

APC_0150.jpgAPC_0162.jpgIMG_1636.jpgIMG_1643.jpgIMG_1649.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Oh ja natuurlijk, de larixen in Nederland groeien rond Barchem :cool:

Ik ken maar een paar houtsoorten die je gereedschap snel laten roesten: eiken, Amerikaans eiken, tamme kastanje en, in mindere mate, robinia.

Kies er één, zou ik zeggen.

Ik zet mijn geld voorzichtig op Amerikaans eiken, maar ik vind het lastig die schors te herkennen.

Zitten er op het kwartierse vlak duidelijk spiegels in? Dat zou voor eiken pleiten. Tamme kastanje heerft dat niet, en is vrij zacht. Robinia is de enige groenige houtsoort van dit kwartet.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Kijk even op het kopse vlak. Heeft het geen vaten, dan is het naaldhout en zou het dus Larix kunnen zijn. Heeft het vaten dan is het loofhout en dus zeker geen Larix.
(Er bestaan een stuk of 5 loofhoutsoorten die ook geen vaten hebben, maar die zal je hier echt niet tegenkomen.)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Ik heb geen vaten gezien in het kopse hout. Robinia ken ik uit mijn eigen tuin (heb ik ook nog stukken van liggen) en dat is het niet. Ik heb een jaar of 10 terug een beeldje gesneden uit (droog) kastanje en dat was erg vast, met weinig tekening, en deze schalen zijn uit veel zachter hout, maar het is ook natter.

grtz Hans
 
Gezien de structuur durf ik bijna zeker essen te zeggen, echter qua schors lijkt het er niet op.

Lariks is het 100% zeker niet. Daar heb ik een tijd geleden een paar schalen van gedraaid maar die houtsoort heeft veel bredere jaarringen, is lichter gekleurd en heeft een rozige kern.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Gezien de structuur durf ik bijna zeker essen te zeggen, echter qua schors lijkt het er niet op.

Lariks is het 100% zeker niet. Daar heb ik een tijd geleden een paar schalen van gedraaid maar die houtsoort heeft veel bredere jaarringen, is lichter gekleurd en heeft een rozige kern.

wijk0983 heeft gezegd dat er geen vaten in het hout zitten dus kan het nooit geen essen zijn, maar moet het naaldhout zijn.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Volgens mij is het tamme kastanje, gezien de structuur en de nervatuur.
Ik moet komend weekend even kijken naar een paar bomen van die soort om de bast te vergelijken.
Als je tijdens het bewerken ook nog de lucht van looizuur (denk aan eiken) hebt geroken dan zal het dat zeker zijn.

Met hertelijke groet,
Bert Rosbach
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
naaldhout met looizuur erin? denk het niet... Zie de stukken waar het hout in de klauw heeft gezeten, volledig zwart/blauw uitgeslagen van het looizuur. Gegarandeerd geen naaldhout dus...

Tja, Dan heeft de vragensteller niet goed gekeken want naaldhout heeft geen vaten.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Op basis van de bovenste blok zou ik zeggen abies grandis. Onderste blok lariks.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Het is op zich niet onmogelijk dat naaldhout ook zwart kleurt in contact met ijzer

https://www.woodworking.nl/attachment.php?attachmentid=73612&d=1517691579

en

https://www.woodworking.nl/attachment.php?attachmentid=73613&d=1517691655

maar dat is zeker niet 'bijzonder snel', deze taxus had een week of wat in de vierklauw gezeten...


Jurriaan,

in mijn geval hebben de schalen max 12 uur in de vierklauwen gezeten en de tafel can de lintzaag was binnen een dag al roestig uitgeslagen.

op de schalen ( het kopse hout ervan) kan ik geen vaten ontdekken maar ik zal komende week thuis nog eens een restant glad schaven.

Groeten, Hans
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Eerste foto met schors is tamme kastanje volgens mijn ondeskundige mening.
Pas een schaal gedraaid van tamme kastanje.
20180331_125400.jpg

DSC_5559.jpg
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Eerste foto met schors is tamme kastanje volgens mijn ondeskundige mening.
Pas een schaal gedraaid van tamme kastanje.
Bekijk bijlage 75772

Bekijk bijlage 75773

Ik heb vandaag nog de mening gevraagd op de beeldhouwcursus en het lijkt inderdaad erop dat dit tamme kastanje is, dus geen lariks. Ik zal de andere schalen wel beter laten drogen met de adviezen die ik zo voorbij zag komen (buitenkant insmeren, papieren zak, paar maand wachten).

Grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo hout-draaiers en buitenlui,

Hierbij de laatste foto's van de drie schalen - afgewerkt en al - en ik houdt het maar op kastanje ook en vooral gezien de roest die op het gereedschap komt als je hiermee werkt. De eerste twee zijn plm 22 rond bij 10 a 15 hoog, de derde is 15 bij 15 cm; de wand is plm 5 a 7 mm. Alle schalne afgewerkt met een paar laagjes Danish oil.

Reacties en commentaar welkom!

groeten, Hans



DSC_6256.jpgDSC_6245.jpgDSC_6234.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie schalen Hans, je gaat zienderogen vooruit.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Nico,

twee scheuren die zijn opgevuld met fijn wenge boorsel en CA lijm..

- - - Updated - - -

Pel, tja, les gehad van en bij Adrie Bezemer..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.