Advies/Hulp bij hout stomen gevraagd

De N00b

Nieuw lid
28 mrt 2018
2
0
Hallo,

Eerste keer iets posten.

Ik probeer al een tijdje hout te stomen, maar het lukt niet om een mij onbekende reden.

Mijn setup.

Qua steambox heb ik twee verschillende steamboxen geprobeerd.
1. Een horizontale PVC pijp met circa 10cm diameter, aan beide zijden afgesloten met PVC doppen.
Aan de toevoer zijde is een 2 mm gaatje aan de onderkant om condens af te voeren, bij de afvoerzijde een 2 mm gaatje aan de bovenkant om stoom af te voeren.

2. Een horizontale metalen pijp van circa 10cm diameter, aan toevoerzijde afgesloten met een metalen dop.
Aan de toevoerzijde is wederom een gaatje van 2 mm om de condens af te voeren, aan de afvoerzijde is een afluchting die op meest dichte stand staat.

Allebei steamboxen staan op houten kruizen in de buitenlucht wanneer ik stoom.
De aanvoer van stoom gebeurt middels twee behangstomers, de tweede wordt een kwartier na de eerste aangezet, waardoor de stukken hout tussen 1 uur en 1:15 uur worden gestoomd.
Middels vleesthermometer weet ik dat de exit stoom gewoon 100 graden is.

Ze worden buiten gestoomd.

Het stuk hout dat wordt gestoomd staat bovenop een dun plankje.

Ik heb de volgende houtsoorten geprobeerd.

Vuren.
Meranti.
Beuken.
Essen.
Eiken.

De samples zijn 2 x 5 x 30 cm ongeveer.
De samples zijn soms een dag of langer in water ondergedompeld, soms droog in de box gezet.

Wanneer ik stop met stomen wordt het stuk hout uit de pijp gehaald en direct vastgeklemd.
In het begin heb ik het op een stuk hout geklemd met lijmklemmen, en dan vervolgens stukje bij beetje de klemmen strakker en strakker gedraaid met ongeveer 5% verbuiging voordat het begint te breken.
Tegenwoordig (om het warmteverlies door tijd uit te sluiten) klem ik het direct uit de pijp vast in het handvat van een IKEA krukje en druk ik in tegengestelde richting met helemaal geen resultaat.

Wat doe ik hier (allemaal) zo verkeerd, dat ik helemaal geen effect lijk te hebben?
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik denk dat het probleem in je afmetingen zit: voor deze beperkte lengte is je hout veel te dik en breed.
Probeer het eens met smallere en dunnere stukken.

Gebruik je groen hout? Ovengedroogd hout is voor stoombuigen niet goed bruikbaar.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Mij is het ook nooit gelukt. Ook met een behangafstomer.Te weinig stoom?

Wat wel lukt is werken met een goed stoomstrijkijzer (het liefst nog met een waterreservoir).
Even een babbeltje met je partner maken.

Zie in mijn stoelenfotoboek de stoel van amerikaans kersen. Ook kan je dunne plaatjes hout in een mal persen om een gebogen vorm te maken (lamineren). De rugleuning van de eiken stoel maakte ik uit 7 plaatjes eikenhout van 3mm dik.
Dat werkt ook.

Kijk maar eens in mijn stoelenboek: http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1350589

Succes, laat maar van je horen wat je wilt maken van het gebogen hout.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
DSC03564.jpgDSC03565.jpgDSC03553.jpgDSC03540.jpgDSC03572.jpgDSC03539.jpgDSC03573.jpgDSC03543.jpgDSC03541.jpgDSC03578.jpg

Deze stoomkist een paar jaar geleden gebouwd en het werkte perfect op een kleine behang afstomer,wel de pijp goed isoleren.
Reeds verkocht omdat het stoom/buigwerk niks voor mij is door een schouder handicap.

-lengte kist 1580 mm.
-lengte pijp 1470 mm.
-diam. pijp 255 mm.


Peter vH
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hallo,


1. Een horizontale PVC pijp met circa 10cm diameter, aan beide zijden afgesloten met PVC doppen.
Aan de toevoer zijde is een 2 mm gaatje aan de onderkant om condens af te voeren, bij de afvoerzijde een 2 mm gaatje aan de bovenkant om stoom af te voeren.

2. Een horizontale metalen pijp van circa 10cm diameter, aan toevoerzijde afgesloten met een metalen dop.
Aan de toevoerzijde is wederom een gaatje van 2 mm om de condens af te voeren, aan de afvoerzijde is een afluchting die op meest dichte stand staat.


Wat doe ik hier (allemaal) zo verkeerd, dat ik helemaal geen effect lijk te hebben?

Het afvoergat voor condens en stoom moet aan het eind van de pijp op het laagste punt (door de pijp wat af te laten lopen). En ik vind het stukje hout qua afmetingen ongelukkig gekozen Begin met langer en dunner. De soorten beuk en es lenen zich heel goed voor stoombuigen.

mvg
Klaas
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Heb je wel een stalen band aan de buitenkant van je bocht bij het buigen? De crux bij buigen is dat hout niet goed tegen trekkracht kan, wel tegen drukkracht . Als je zonder extra ondersteuning een stuk hout buigt wordt het hout in de binnenbocht samengedrukt, en aan de buitenbocht opgerekt. Om dit tegen te gaan, en te zorgen dat al het hout wordt samengedrukt, moet je het aan de buitenkant ondersteunen met een stalen band.

Kijk anders even in dit onderwerp

Groetjes,

Tom
 
P

Pel

Guest
Om buiten hout te stomen is de temperatuur momenteel veel te laag, of het moet in een verwarmde werkplaats gebeuren.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als de buis enigszins is geïsoleerd kan dat uitstekend (het is nu zelfs hier in Groningen de laatste dagen rond 10 graden en soms er zelfs boven :D)
Daar zit het probleem niet.
mvg
Klaas
 

De N00b

Nieuw lid
28 mrt 2018
2
0
Ik heb nog even nagevraagd, maar het hout dat ik gebruikt heb blijkt ovengedroogd te zijn.
Nog even andere houthandelaren in Noord Holland gevraagd, maar het blijkt niet populair te zijn om ongedroogd (of windgedroogd) hout op voorraad te hebben.
Zijn meerdere plekken op het internet waar ze zeggen dat dit echt niet geschikt is, dus dat zal de hoofdoorzaak zijn gok ik.

Ik kan de stukken Beuk en Es die ik nog heb liggen doorzagen, dan heb ik een dunner en langer stuk om mee te werken.
Aan de andere kant heb ik deze samples ook al geprobeerd om te koken en dat werkte ook niet, behalve dan dat de oude snijplak van dubbele dikte die ik bovenop de pan had gelegd wel krom begon te trekken.

Als iemand weet waar je hier in mid-NH ongedroogd hout kan vinden in voorlopig kleine hoeveelheden dan hoor ik het graag.

Een stalen buigband moet ik nog even zoeken.

Zo'n stoomkist zou ik wel bereid zijn om te maken, maar dan moet ik wel eerst bewijs hebben dat het hout waar ik aan kan komen ook te verbuigen is, en dat ik bochten kan maken waarmee ik wat dingen mee kan maken.
Zit toch een budget aan zo'n beginnende hobby, in zowel tijd als geld.

Wat ik mij nog wel afvraag qua isolatie en afloop van de pijp: door de vleesthermometer weet ik dat het aan het uiteinde 100 graden is.
Ik zou dan verwachten dat het in de gehele pijp 100 graden is.
Vergis ik mij hierin?

En wat te maken...
Wat niet is misschien de betere vraag.
Uiteindelijk alles dat ik maar ermee kan maken.
Buitenbankjes, binnenmeubels, plantenbakken, modelauto's en bootjes, bootjes waar ik ook daadwerkelijk in kan varen.
De ambitie is er wel, maar het is wel afhankelijk van wat voor soort hout ik kan krijgen tegen welke prijs, en wat voor bochten ik ermee kan maken.

Dus nogmaals, als iemand weet waar ik aan ongedroogd hout kan komen, let me know.
 
P

Pel

Guest
Houtzagerijen kun je vers gezaagd hout kopen zoveel je wilt, ik zou beuken nemen omdat hout zich het beste laat buigen.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Wat doe je verkeerd?

- enkel de drie onderste houtsoorten van je lijstje laten zich vlot plooien met stoom.

- te korte stoomtijd, reken minimaal op 30 à 45 min stoomtijd per cm dikte. Dit naargelang de rv waarde van het hout. Veel hangt ook af van de stoomgenerator, hoeveel stoom levert dat ding per uur? En hoe verhoud zich dit tot de inhoud van de kist?
Weinig stoomopbrengst en een grote stalen kist is bijvoorbeeld geen goede oplossing. Een kleine houten kist en een massa stoom is dan een veel beter uitgangspunt. Goed mogelijk dat je met wat jij gebruikt de effectieve stoomtijd al moet verdubbelen.

- gebruik geen korte stukken bij het plooien maar laat ze flink wat langer, geeft meer hefboomwerking. Korte stralen altijd plooien met compressie.

- hoe de stoomkist eruit ziet doet er niet echt toe, voornaamste is om pas bij een kist vol stoom het hout in te brengen, dan pas begint de stoomtijd te lopen.

- om de stoom (= warmte) sneller naar de kern van het hout te brengen kan je het water in het reservoir wat oppeppen door er een bus ammoniak aan toe te voegen.

- selecteer zorgvuldig het te stomen hout, er moet een mooie rechte draad inzitten en geen knoesten of andere gebreken vertonden.

- stomen moet je leren, oefen dus regelmatig, begin met dunne(ere) stukken en vergroot stelselmatig eens je het proces onder de knie krijgt. Alleen op deze manier leer je jouw stoomkist grondig kennen.
 

Maxan

Nieuw lid
1 apr 2018
1
0
Wij hadden een houten stoomkist, en daar gooide we een hele bos eiken of essen latten in 22 x 35 x 300 cm deze lieten we zeker 3 uur in de kist gaar stomen. Daarna 1 voor 1 in de sloep buigen en vast klinken. onder die kist stonden 2 ronde ijzeren jerrycans van 25 liter op een gasbrander, het duurde wel even voor deze aan de kook waren, hiervoor ging de baas deze s'nachts al aan zetten ;-)
klinken.jpgspanten.jpgstekelvarken.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.