Cycloon opvang ton geimplodeerd

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Dat ventiel beschermt je tegen overdruk, niet extreme onderdruk. Ik zou er een kruis in maken die zo de wanden beschermt tegen imploderen. Kruis zet je dan in de ton, en dan kan de onderdruk de ton niet laten imploderen. Het ventiel zal je tegen explosies beschermen, niet implosies :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Over/onderdruk in een vacuumsysteem wordt nooit meer dan 1 atmosfeer (verschil tussen de normale luchtdruk en vacuum - en zo'n vacuum ga je met stofzuigers sowieso niet halen - een foodsaver haalt bijvoorbeeld slechts 80% en die komt lager dan een stofzuiger). Een overdrukventiel dat bij 3 atmosfeer doorslaat zal je dus nooit beschermen tegen implosie, zelfs niet als je het omgekeerd installeert.
 

Blaatschaap84

Nieuw lid
17 jul 2017
15
0
Bedankt voor de reacties.
Ik zou hem dan ook inderdaad omgekeerd plaatsen, maar dat gaat dus niet werken helaas. Dan zal ik dat kruis gaan maken en hopen dat ik hem nog uitgedeukt krijg. En anders heeft die verkoper er nog wel 1. Was maar 2,50
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
je zou ook zoiets kunnen maken, wel wat zwaarder uitgevoerd
D12jraVl.jpg
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Dat ziet er vernuftig uit .. maar wat is het? Als buitendruk > binnendruk = afsluiter open?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Bij afzuigen is de binnendruk altijd lager, maar via deze weg kan je door de veer meer of minder preload te geven mooi afstellen op welke druk de 'klep' gaat openstaan. Mijn ton is ook wat verwrongen onlangs, eens ik een nieuwe in mijn bezit heb ga ik dit toch zeker een keer proberen!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Dat is ook een heel goed idee. Zo te zien zou dit dan aan de binnenkant van de ton moeten zitten.

Net niet? Want er moet lucht langs binnen kunnen in geval van een blokkage van de slang. Hoe jij het ziet, hoort het te zitten bij een compressor/drukvat oid. Dan gaat het open in geval van een overdruk in het vat.
 

Blaatschaap84

Nieuw lid
17 jul 2017
15
0
Net niet? Want er moet lucht langs binnen kunnen in geval van een blokkage van de slang. Hoe jij het ziet, hoort het te zitten bij een compressor/drukvat oid. Dan gaat het open in geval van een overdruk in het vat.

Ooow ja, het is ook zo! Ik dacht de verkeerde kant op :p
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
zet de slang maar eens tegen je hand dan voel je hoeveel kracht er achter zit.

Hoe groter het vat is hoe makkelijker ze vervormen aangezien de kracht per oppervlakte gelijk blijf en het totaal dus snel toeneemt.
Maar als ze heel blijven druk je de deuken er met en compressor wel weer uit.
 

Blaatschaap84

Nieuw lid
17 jul 2017
15
0
Het heeft even geduurd, maar heb eindelijk weer tijd gevonden om hier mee verder te gaan.
Ik heb het opgelost door JMe zijn tip te volgen, en het resultaat is perfect. De nieuwe ton blijft zijn vorm houden wanneer ik de cycloon met mijn hand dicht houdt.
2018-04-06 15.38.36.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.