beschadiging bij verzending.

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zit hier met een probleem, een meubel die ik verzonden heb is totaal vernield aangekomen in de UK.

Long story short, weten jullie hoe het zit als een goed beschadigd aankomt? Ik heb begrepen dat de verkoper verantwoordelijk is tot aan de levering, maar blijkbaar verantwoordelijk in de zin dat hij voor een oplossing moet zorgen. Niet per se dat hij meteen zomaar moet vergoeden als een derde het goed beschadigd zou hebben.
Het zit ook zo dat de klant zegt getekend te hebben voor beschadigde ontvangst, maar geen kopie van het document heeft gekregen als bewijs. En dat de transporteur zegt een document te hebben waarop staat dat er getekend is zonder opmerking.

Ik probeer dus samen met het logistiek bedrijf bewijzen van beide partijen te verzamelen en door te sturen, maar de klant wil meteen z'n geld terug.
Dat vind ik op dit ogenblik niet wijs, een paar dagen na het voorval.
Weten jullie ook hoe het zit indien het eigendom van het goed overgedragen is bij de betaling, en dat het goed dus op het moment van de beschadiging eigendom was van de klant, en onder de verantwoordelijkheid van de transporteur?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu ja, als de klant niet kan bewijzen dat het kapot geleverd is (aantekening) en jij wel dat het heel verzonden is, dan is de klant verantwoordelijk die kan immers niet aantonen dat het kapot geleverd is
Aan de andere kant gaat slechte reclame altijd veel sneller dan goede reclame, dat is geen reden maar toch scoor je altijd punten als je dit goed kan oplossen

Is het een grote opdracht of is het iets dat met redelijke termijn te reproduceren is ? misschien kun je er met beide partijen uitkomen, ieder wat water bij de wijn ?!

Vervelend en vaak hele gevoelige kwesties voor alle partijen
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Volgens het CMR-verdrag is de transporteur verantwoordelijk tot aflevering (en jij dus niet).
Ik denk dat je goed bezig bent met de bewijzen te verzamelen.
Misschien ook eens horen bij je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Helaas is het allemaal niet zo zwart-wit in dit soort gevallen...... eenvoudige antwoorden zijn er dan ook niet.

Het begint allemaal met een paar factoren die invloed hebben op verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden zoals:
- is je klant een particulier of een zakelijke partij?
- wat staat er in jouw algemene voorwaarden en heb je die bij aangaan van de opdracht ook expliciet verstrekt?
- wie heeft de opdracht gegeven aan de transporteur, maar dat zal jij wel zijn....

En dan kan het nog complexer worden omdat je met wet en regelgeving van 2 landen te maken hebt en waarschijnlijk die van het leverende land telt, maar zeker is dat niet. Bij een particuliere koop is het waarschijnlijk anders. Bij die laatste heb je waarschijnlijk alle verantwoordelijkheid als verkoper (de consumers rights act in de UK zal dan gelden).

En dan heb je alleen het deel tussen jou en je klant nog, wat de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de transporteur naar die opdrachtgever is wordt voor een groot deel bepaald door devoorwaarden van het contract. En wat jij met de transporteur overeenkomt is vaak niet relevant wat tussen jou en de koper gebeurt of je moet dat expliciet zo zijn overeengekomen. Bewijsvoering van beschadigde levering is natuurlijk wel een belangrijke factor, net zoals de timing ervan.

Bij die laatste is het belangrijk wat er is vastgelegd bij aflevering of dat er later pas is geklaagd. En ik neem aan dat de koper snel met foto bewijs is gekomen? Maar ook dan is het allemaal niet zo eenvoudig. De transporteur kan bijvoorbeeld als er geen duidelijk zichtbare schade aan de buitenkant is zich proberen te verweren met het argument dat jij ondeugdelijk hebt verpakt.

Succes in ieder geval. Maar dat de koper gelijk geld terug wil lijkt me een veeg teken, een normalere reactie zou zijn om alsnog een goed product te krijgen. Hoe zien de beschadigingen er dan uit bij een totale vernieling?
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha BenchWorks,

Vervelend voor je. Ik kan me alleen maar scharen achter het antwoord van GH1. Ik zie regelmatig dat dingen contractueel best goed geregeld kunnen zijn, maar dat de bewijspositie zodanig is dat ook degene die rechtens het sterkst staat, toch water bij de wijn moet doen. Wat dat betreft is het verzamelen van bewijs, van het deugdelijk inpakken door jou en de staat waarin het is afgeleverd, een goede eerste stap. Maar zelfs dan, als je alle recht en bewijs aan jouw kant hebt, kan het verstandig zijn niet te hoog van de toren te blazen, want voor je het weet is je reputatie naar z'n grootje. De partij die je zonder reputatieprobleem kunt aanspreken is de transporteur, dus als jij het deugdelijk hebt verpakt (zie art. 10 CMR) en het wordt kapot afgeleverd, dan is er iets misgegaan bij de transporteur.

Succes hiermee,
Hans
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Volgens de CMR conventie moet in geval van beschadiging door slechte verpakking, de transporteur bewijzen dat het zo was, en niet de verzender die het tegendeel moet bewijzen. Dat heb ik dus al aan mijn kant, ik kan ook bewijzen dat het vertrokken is op een pallet van andere maat dan die wat aangekomen is, want de maat staat op de CMR.

Je hebt massieve secties van 40x60mm dik die gewoon in twee gebroken zijn, je hebt natuurlijk ook gevallen waar mensen hem bij het naar boven dragen beschadigen en dan snel transportschade claimen. Hier kwam er een reactie de dag zelf met foto's.

Ik heb intussen al de CMR ontvangen die door de klant getekend zou zijn, dit is gewoon een tekening gemaakt met de hand op zo'n apparaat. Terwijl de klant spreekt van een papier dat ze getekend hebben met een beschrijving van de schade. Zodra ik dat papier heb wil ik vergoeden want dan sta ik sterker tegenover de transporteur, zolang ik het niet heb moet ik ervan uit gaan dat één van de partijen liegt.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Enorm vervelend als een levering niet correct gebeurd. De ene transporteur springt al wat voorzichtiger om met de goederen dan de andere.

Als stelregel in zo'n probleemsituaties ga ik er altijd van uit dat de klant gelijk heeft in den beginne.
Een terugbetaling ben ik nog nooit mee akkoord gegaan. Indien er beschadiging was, liet ik die altijd retour sturen en bezorgde ik een nieuwe via een andere transporteur. Dit allemaal binnen een zeer korte termijn. Kostprijs van de retour heb ik altijd terug betaald.

Sowieso factuur van de transportfirma protesteren op basis van een beschadigde levering en dit direct bij ontvangst. Ik verwittig transporteur wel op voorhand dat ze een aangetekende zending zullen ontvangen en dat de aangetekende zending enkel dient ter behoud van je rechten. Transporteur heeft zeker een fout gemaakt door te veranderen van pallet.

Indien er beschadiging is, wordt er altijd met de vinger naar elkaar gewezen. Blijft altijd discussie. Meestal maak ik hierover dan afspraak met de transporteur. Die komt dan tussen ten belope van x% van de verkoopprijs.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De aansprakelijkheid tussen jou en de koper heeft in principe (expliciet overeengekomen en/of zakelijke klant) weinig tot niets te maken met de aansprakelijkheid van de vervoerder. Als je de nadruk daarop legt, of je erachter verschuilt, maak je het je klant wel erg makkelijk. Voor hem is het erg simpel, jullie contract (of de algemene regels) bepalen jouw verantwoordelijkheid en/of aansprakelijkheid voor de correcte levering tot welk moment. Een opmerking over zichtbare schade bij aflevering helpt in de afwikkeling en bewijslast maar veranderd daaraan in principe weinig (het maakt het alleen beter bewijsbaar, en sommige verzekeraars wijzen een claim structureel eerst af als dit ontbreekt). Een koper behoort bij zichtbare schade de zaak eigenlijk niet te accepteren.

En zoals net gezegd, terugbetaling is niet gelijk de eerste optie... dat is jou de mogelijkheid geven alsnog goed te leveren. En zakelijk of particulier maakt een wereld van verschil.

Maar dit lijkt toch wel een te schade zijn die ook zichtbare schade aan de verpakking zal hebben opgelevert, of is daar ook opnieuw verpakt?

En leuk hoor die CMR maar zonder aanvullende verzekering krijg jij dan in het beste geval een kg prijs.... en daar heb je richting de koper weinig aan.

Je moet dus starten met een goede reactie richting je klant (zoals retour en herstel) en de discussie met de transporteur en de eventuele verzekeraar separaat voeren.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou niet zo 123 terug betalen en dan zien dat je het van de vervoerder krijgt
Net wat MaVa zegt, terug sturen en herstellen is misschien een betere opties, anderzijds.....foto's ? dat praat makkelijker over mogelijk oplossingen wellicht is ook aan de schade te herlijden wat er gebeurd is ?!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Klant wil geen retour, ik kan ook niet zomaar die meubel opnieuw maken, dat zou meer dan een maand duren. Ik wil liever ook geen retour want de waarde van de materialen die ik er uit kan redden zijn lager dan de kost van de retour. De legale CMR vergoeding per KG is gelukkig genoeg om de totale waarde te dekken.

Nu zegt de klant mij dat het document van de transporteur vervalst is omdat het getekend is in kattengeschrift met de voornaam van de man, terwijl die enkel met z'n achternaam zegt te tekenen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh dat geloof ik best, hebben ze mij ook wel eens geflikt, ging om een verloren pakje, alleen hadden de sufferds de verkeerde datum er bij gezet (was ik aantoonbaar in een ander land)

Nu ja, als dat het geval is zou ik toch proberen dat de klant het vergoed krijgt van de transporteur
anders moet jij er achter aan, gaat je veel tijd kosten (je zit immers ook nog eens in een ander land) en gaan er wel heel veel extra uren in zitten voor diezelfde centen
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Klant wil geen retour, ik kan ook niet zomaar die meubel opnieuw maken, dat zou meer dan een maand duren. Ik wil liever ook geen retour want de waarde van de materialen die ik er uit kan redden zijn lager dan de kost van de retour. De legale CMR vergoeding per KG is gelukkig genoeg om de totale waarde te dekken.

Nu zegt de klant mij dat het document van de transporteur vervalst is omdat het getekend is in kattengeschrift met de voornaam van de man, terwijl die enkel met z'n achternaam zegt te tekenen.


Binnen Nederland heb ik dit wel vaker gehoord, maar dan met pakketten die vermist zijn. Als de man getuigd dat de handtekening niet van hem afkomstig is, dan heeft de transporteur een probleem. Nu weet ik niet hoe dit soort dingen in GB afgehandeld worden.

Even een kant tekening: het kan natuurlijk zo zijn dat een externe chauffeur de lading heeft beschadigd en eigenhandig de bon vervalst heeft. Het transportbedrijf zal dan van niks weten.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vervelende zaak, aller eerst zou ik even een juridisch adviseur hierover spreken, dan kan je met die info direct het juiste pad volgen.

Belangrijk is dat jij je klant laat weten dat je er alles aan wil doen om hem/haar tevreden te stellen en te vragen om zijn medewerking.

Het kan hier zomaar zijn dat de chauffeur hier wat mee te maken heeft, en daarna de bonnen heeft aangepast om er onderuit te komen, op kantoor staan ze dan ook maar voor een raadsel en kunnen dan niet meer doen dan de chauffeur uithoren om de waarheid te achterhalen.

De klant heeft altijd de plicht om voor bewijs te zorgen over de staat van de aankomst van het product bij beschadigingen door middel van foto's en omschrijving op papier, de chauffeur is verplicht dit te ondertekenen om de klant te vrijwaren van aansprakelijkheid i.v.m. de beschadigingen en daaruit komende kosten. ook hoort de ontvanger een duidelijke kopie te krijgen.

Heeft de klant dit nagelaten, dan staat deze er niet goed voor om schadeloos gesteld te worden en zo als ik het lees heeft deze dit niet juist aangepakt, deze kan dan ook niet per direct een terug betaling eisen.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Belangrijk is dat jij je klant laat weten dat je er alles aan wil doen om hem/haar tevreden te stellen en te vragen om zijn medewerking.

Pas op he, sommige klanten vinden dat alles geoorloofd is om dan tevreden te zijn
Het is al iets heel anders als je zegt dat je je uiterste best zal doen om hem/haar tevreden te stellen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is complex, want volgens de CMR moet de klant een kopie krijgen van het leverdocument.

Hier zegt de klant er geen te hebben gekregen, dat kan niemand bewijzen.
Maar de transporteur legt een document voor dat achteraf opgemaakt is door middel van een handtekening die gemaakt zou zijn door de klant op een scherm.

Dit kan dus niet het document zijn waar de klant een dubbel van moest krijgen want het is digitaal, tenzij de chauffeur een printer heeft in zijn cabine en dat uitprint... Daarboven zegt de klant dat ze enkel een papieren document hebben ingevuld waarop ze de zichtbare schade schriftelijk op hebben geschreven.

Daarvan moet ik een kopie zien te krijgen, dan kan ik de klant onmiddellijk vergoeden en dan zoek ik het zelf wel uit met de andere partij.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik krijg elke maand zendingen uit het buitenland.... dat je nog een papieren transportbrief krijgt is de uitzondering, en als die erbij zit is het vaak de verzender die ‘m heeft gemaakt. Nagenoeg alle vervoerders doen hun papierwerk digitaal, dat is ook een geaccepteerde (en er is voldoende jurispundentie) manier van werken. Als jouw klant aangeeft dat hij een papieren versie heeft getekend en daarop heeft aangegeven dat de zending beschadigd is ontvangen (en dan is de grote vraag waarom hij heeft geaccepteerd) dan is de kans dat hij niet om een copie daarvan heeft gevraagd in een normale situatie bijna nul.

Als hij die niet kan produceren klinkt het toch wel erg naar buyers remorse en een poging van de koop af te komen, zeker als er geen interesse is in een retour en herstel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Er zijn zendingen en zendingen, ik weet niet of alle zendingen CMR zijn. Hier gaat het om vracht die te zwaar en te groot is om gedragen te worden. Die enkel met een heftruck of palletwagen verplaats kunnen worden.

Voor de meeste zendingen krijg ik ook geen papierwerk, maar dat zijn dozen via DHL enz... waar je enkel op zo'n scherm een krabbel zet. Bij CMR moet je absoluut een document krijgen als die vertrekt en aankomt. Ik moet die ook verplicht bijhouden. Zeker bij internationale zendingen met verlegde BTW, anders kan ik niet bewijzen dat het echt naar het buitenland is vertrokken en aangekomen.
De logistics firma heeft mij dit ook bevestigd.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Het vervelende van die handhelds waarop je een krabbel moet zetten, is dat ze zo beroerd werken dat het nooit op je 'echte' handtekening lijkt. Eerder een mislukte kindertekening.

Maar terzake: Timothy, heb je de naam van de klant gegoogled? Het kan zomaar zijn dat het iemand is die een reputatie heeft — en dan heb je meer kijk op wat je kunt doen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de transporteur daar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.