Speelkeuken vurenhout:p

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Beste houtbewerkers,

Heb een aantal vragen voordat ik hieraan zal beginnen.

Het idee is om een speelkeukentje te maken, van gedroogd vurenhout (ca. 14% gemeten) zie afbeelding als voorbeeld.
Nu wil ik gebruik maken van houtverbredingen, planken zijdelangs verlijmen, voor de zijkanten, bovenblad achterwand etc., naar mijn idee is dit bij het meubel op de foto ook gebeurd.

Echter is mijn vraag er is ook een balkje bevestigd boven op het achterwand, meestal worden er geen fancy houtverbindingen gemaakt met dit soort hout. Kan ik dan gewoon het balkje bevstigen met schroeven of kan het hout dan geen kant op?

Is het overigens wel een goed idee om alle planken te verlijmen en vervolgens vast te schroeven ? Of gebruik maken van dwarsbalkjes en de planken aan elkaar schroeven?

Ik hoop dat jullie kunnen begrijpen waar ik een beetje mee zit... :D

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Laat ik nou precies dezelfde hier hebben staan. Ik heb die van mij een aantal jaar geleden snel even gemaakt als sinterklaascadeau voor mijn dochter. Gemaakt van steigerhout en gelijmd en met lamello's in elkaar gezet. Ik heb niks aan de achterwand geschroefd omdat dit niet nodig was. Het was stevig genoeg. De bovenste planken heb ik gewoon van achter geschroefd en het staat tot nu toe zonder een krimp te geven.
Maar je zegt dat het hout 14 procent is, dat is nog redelijk vochtig, en je zal dan wel werking kunnen krijgen, maar dat moet voor zo'n keukentje geen probleem zijn.

Het wasbakje heb ik trouwens van een drinkbak voor honden gemaakt, en de gaspitten van kurken onderzetters die zwart zijn gespoten.

DSCN2768.jpg

DSCN2769.jpg
 
Laatst bewerkt:

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Gaaf! Mooier cadeau kon ze vast niet wensen van Santa.

Ik heb je even een pb gestuurd, toch nog een vraagje.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
deze heb ik een aantal jaren terug gemaakt,toen ik net begon met mn hobby.
ook vurenhout, maar afgewerkt met een wash(zowel wit als zwart)

image3.JPGimage4.JPG
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Heren,

Mooi, mooi mooi.
Jammer dat mijn kleindochter pas 7 maanden is.
Ik blijf dit onderwerp volgen op woodworking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.