Boren slijpen met de Tormek natslijper

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Boren slijpen is een kunst. Heb zelf uit het verleden alleen ervaring met metaalboren; hoe kleiner het boortje des te moeilijker. Toen ik 19 was werkte ik af en toe in een werkplaats waar een hele grote metaal boormachine stond, met automatische voeding,koeling etc. met als grootste boor 67 mm!

Tormek heeft voor haar natslijper een hulpstuk uitgebracht om boren te slijpen, en ook nog op de goede manier, met 4 snijvlakken. Maar alleen voor het type metaal spiraalboor, met aangepaste snijhoeken boren die natuurlijk ook prima in (hard) hout, maar moderne hout spiraalboren hebben van opstaande voorsnijders voor een mooie randafwerking, die kun je weer niet slijpen met dit setje van Tormek. Slangeboren, proppenboren, Forstnerboren etc ook niet. Prijs 199 euro, alleen voor het hulpstuk, slik :shock: .

Wel een duidelijk verhaal op de site van Tormek, met een filmpje waar Alan Holtman van Fine Furniture & Cabinetmaking het setje test en daarbij letterlijk de tekst van de folder opleest :mrgreen: .

Wat misschien interessanter is, zeker voor de houtdraaiers en houtsnijders onder ons, dat alle hulpstukken die Tormek ontwikkeld heeft nu ook te gebruiken zijn op een gewone werkbankslijpmachine. http://www.tormek.com/en/accessories/bgm100/index.php
http://www.tormek.com/en/jigs/dbs22/index.php

jaap


Attached files
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Precies deze ken ik niet de houder en de bediening lijkt echter sprekend op een speciale borenslijpmachine die ik veel heb gebruikt.Lastige hierbij is de uitlijning van de boor, is even een beetje een gevoelskwestie om de tip goed te krijgen.Echter slijpt wel goed.Prijs vind ik vrij hoog,kijk ook eens naar de drill doctor slijpt ook mooi lijnt zelf uit en voor die prijs heb je alles compleet dus incl slijpmachine
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb zelf een Tormek en ben daar zeer te spreken over, maar de prijs van de hulpstukken....oef dat is meestal echt fors aan de prijs. Zat te kijken naar het hulpstuk voor vlakbank messen, €135,- daar kan ik ze toch een heel aantal keer voor weg brengen. Anderzijds zelfdoen geeft wel veel voldoening...
 
A

Anonymous

Guest
Beetje bizarre prijs, daar kun je een drill doctor voor kopen en daarmee heb je een toegewijd apparaat voor het slijpen van je boren. Ook geen gedoe met ombouwen etc. en werkt prima.
Dat zou voor mij een betere optie zijn, alhoewel dit er wel gelikt uitziet.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
kan ook voor 4,99 :mrgreen: :mrgreen:

20165d1273012596-drill-doctor-hf-drill-sharpener.jpg
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Had em inderdaad ook al gezien dat ding van Tormek. Jammer dat je er alleen maar boren zónder centreerpunt en voorsnijders mee kan slijpen. Sommige boren hebben standaard een andere snijgeometry dan de 4 facet punt. Die kun je dus niet herslijpen zoals standaard... Om dan als houtbewerker z'on bedrag uit te geven.

De meeste slijpgereedschappen/machines op de markt die een beetje betaalbaar zijn, zijn alleen voor metaal/steen boren. Dus ik doe mijn houtspiraalboren/speedboren gewoon met een paar simpele slijpstaafjes. Gaat prima...

@ Houthasses: Ziet er leuk uit maar je slijpt met zon klein stiftje je boren wel verschrikkelijk hol. Dat gaat niet goed met de snijrand in harde materialen volgens mij... afbreken, ombuigen?

En onder het mom van het kost wat maar dan heb je ook wat lijkt me de volgende machine wel wat: http://www.kaindl-info.com/machines/dri ... 11323.html

Misschien met het hele forum kopen en dan laten rouleren? :)
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik had er al eens vol bewondering naar zitten kijken, maar die prijs....

Voor 100 euro heb ik een koffer vol met titanium gecoate boren gehaald. Als er dan een bot wordt mik ik hem gewoon weg en pak een ander. Ik zie dit hulpstuk hier nog niet zo snel binnen komen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Deze knakker heeft een zeer duidelijke review van de grinding-jig op youtube gemaakt: fSUa1iFUzkM[/MEDIA]]


Ik moet zeggen, het ziet er erg gebruiksvriendelijk uit. Alleen die prijs...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.