Eiken blad werkt, hoe corrigeren?

tuoh

Oud hout
Zonder app gaat het ook, je moet dan enkel het krimpcoëfficiënt van de houtsoort kennen. Deze waarde vind je ondermeer in de tabellen vooraan in het houtvademecum. De waarde geeft het percentage (breedte)krimp aan bij een daling van het vochtgehalte met 1%. Dit zowel voor dosse als voor kwartiers gezaagd hout.

Bij inlands eik zijn deze waarden voor dosse 0,26% en voor kwartiers 0,15%. Het blad hierboven is juist 1% van zijn totale breedte verloren door krimp, zijnde ongeveer 4x 0,26% oftewel 4% vochtverlies. Omdat er hier in het blad ook minstens één (half)kwartiers deel zit gaat de totale waarde hier wat lager uitkomen dan die 4%.

Zonder goede vochtmeter kan je echter met de tabellen niet veel verrichten, omdat voor een juiste berekening je toch minstens één exact gemeten waarde nodig hebt. Of, je moet je zoals hier een bijna vaststaande waarde (voor eik) bereikt hebben binnenshuis, zijnde 8,5 à 9% rv. Dan krijgen de cijfers wel een grond van betrouwbaarheid.

De waarden in de tabellen zijn gemiddelden, vastgelegd in houtlabo's door talrijke testproeven. In de praktijk zal er altijd enige tolerantie zijn omdat hout nu éénmaal geen eenheidsworst is. Echter gaan de onderlinge verschillen met de cijfers nooit van die aard zijn dat er met deze waarden niet te werken valt.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@tuoh: bedankt voor de massa aan bruikbare info!

Als ik dan nog een leken- vraag mag stellen... Ik heb vorige week meer van hetzelfde hout, bij dezelfde leverancier aangekocht (net voor ik hier mijn vraag stelde :mad:), allemaal dosse, voor een gelijkaardige plaat op mijn dressoirkast waarmee ik bezig ben... Zonder de reacties in dit topic gingen die dit weekend op en in de vlak- en vandiktebank, maar ik heb nu bijgeleerd, dus zal ik de planken in huis laten acclimatiseren voor ik er verder iets mee doe. Voorlopig nog geen vochtigheidsmeter... Hoelang zou ik de planken in huis moeten laten vooraleer te verwerken?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@seb Je kunt wel alvast het materiaal op grove lengte (en eventueel breedte) zagen. Daardoor is de kans op vervorming gelijk een stuk minder. Om precies te duiden hoelang je het moet laten liggen heb je eigenlijk een professionele vochtmeter nodig & die kost al snel rond de 400 euro… Je gaf aan die (voorlopig?) niet aan te gaan schaffen. Dan moet je het dus op het gevoel doen. Gemiddeld is twee, drie weken in huis genoeg om winddroog hout op een acceptabel vochtgehalte te krijgen (afhankelijk van weer, temperatuur en omstandigheden in huis). Als je begint met bewerken 'voel' je al snel of het hout droog genoeg is, als je wat ervaring opgedaan hebt.
 

tuoh

Oud hout
Kijk, dat is weer een lastige vraag omdat er een belangrijk gegeven ontbreekt. Hoeveel bedraagt het vochtgehalte nu? Waar lag het hout bij de verkoper? Onder dak maar blootgesteld aan de buitenlucht? binnen maar onverwarmd? etc. Hoe dik is het hout? ook 3/4 duim gezaagd als het vorige?

Zou het hout al grofweg opdelen en van breedte zagen en dan pas naar binnen brengen in een matig verwarmde ruimte, dus niet vlak naast een radiator:p Hoe langer het daar kan blijven liggen hoe beter, maar dat zal wel geen optie zijn zeker;)

Probeer het in ieder geval een paar weken te laten stabiliseren, voornamelijk om de interne spanningen al deels kwijt te raken. Hoe smaller de planken hoe minder gevaar voor schotelen van de dosse delen. Omdat dunne planken sowieso al heel gevoelig zijn voor werken. Je zal een keuze moeten maken tussen uitzicht of stabiliteit.

Als je het daarna begint te bewerken moet je in het achterhoofd houden dat je ook hier gaat geconfronteerd worden met een 4 à 6% krimp als het wat tegen zit. En, met de bijhorende vervorming! Die vervorming is bij dosse delen niet uit te sluiten, die krijg je er gratis bij.

Dit is op zich geen beletsel om aan de slag te gaan, maar zorg er dan wel voor dat de constructie deze (breedte)krimp en vervorming kan verwerken. Anticipeer hier zelf ook al op door het blad in de breedte zeker 1% breder te maken dan nodig. Na een paar maanden binnen krimpt het dan naar zijn "definitieve" afmetingen. "Definitief" tussen haakjes, omdat bij hout het altijd eerder "relatief" zal zijn. Maar de krimp tussen zomer en wintertijd binnenshuis zal nooit echt grote verschillen meer geven, dat gaat hoogstens over 1 à 2mm meer gaan.

Als je toch met dunne planken werkt, en opdikt waar nodig, was het simpeler geweest om te opteren voor een gefineerd paneel met massieve (dikkere) randen. Quasi hetzelfde uitzicht maar geen problemen te verwachten.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Kijk, dat is weer een lastige vraag omdat er een belangrijk gegeven ontbreekt. Hoeveel bedraagt het vochtgehalte nu? Waar lag het hout bij de verkoper? Onder dak maar blootgesteld aan de buitenlucht? binnen maar onverwarmd? etc. Hoe dik is het hout? ook 3/4 duim gezaagd als het vorige?

Zou het hout al grofweg opdelen en van breedte zagen en dan pas naar binnen brengen in een matig verwarmde ruimte, dus niet vlak naast een radiator:p Hoe langer het daar kan blijven liggen hoe beter, maar dat zal wel geen optie zijn zeker;)

Probeer het in ieder geval een paar weken te laten stabiliseren, voornamelijk om de interne spanningen al deels kwijt te raken. Hoe smaller de planken hoe minder gevaar voor schotelen van de dosse delen. Omdat dunne planken sowieso al heel gevoelig zijn voor werken. Je zal een keuze moeten maken tussen uitzicht of stabiliteit.

Als je het daarna begint te bewerken moet je in het achterhoofd houden dat je ook hier gaat geconfronteerd worden met een 4 à 6% krimp als het wat tegen zit. En, met de bijhorende vervorming! Die vervorming is bij dosse delen niet uit te sluiten, die krijg je er gratis bij.

Dit is op zich geen beletsel om aan de slag te gaan, maar zorg er dan wel voor dat de constructie deze (breedte)krimp en vervorming kan verwerken. Anticipeer hier zelf ook al op door het blad in de breedte zeker 1% breder te maken dan nodig. Na een paar maanden binnen krimpt het dan naar zijn "definitieve" afmetingen. "Definitief" tussen haakjes, omdat bij hout het altijd eerder "relatief" zal zijn. Maar de krimp tussen zomer en wintertijd binnenshuis zal nooit echt grote verschillen meer geven, dat gaat hoogstens over 1 à 2mm meer gaan.

Als je toch met dunne planken werkt, en opdikt waar nodig, was het simpeler geweest om te opteren voor een gefineerd paneel met massieve (dikkere) randen. Quasi hetzelfde uitzicht maar geen problemen te verwachten.

Tja, had ik het geweten kocht ik platen met een hpl toplaag in mooie eik imitatie, maar bon... Zal leren leven met de "charmes" van het massieve.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.