Eiken blad werkt, hoe corrigeren?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Enkele maanden geleden maakte ik een tv-meubel met eiken blad:
IMG_8251.jpg
Het blad is zo'n 19mm dik en aan de rand boven de deuren opgedikt naar 38mm. Het blad heb ik verlijmd mbv domino's 3x vernist aan de bovenkant en 2x aan de onderkant. Verder is het blad aan de corpussen geschroefd van binnen de corpussen uit.
Nu zag ik gisteren dat het blad op het uiteinde (links van de tv als je ervoor staat) nogal "onrustig" was, het heeft zich wat vervormd. Toen ik dichterbij ging kijken merkte ik dat er 1 plank zelf doormidden aan het barsten is. Blijkbaar wilt de plaat toch ergens bewegen... Nu, als ik het mooi opschuur en opnieuw vernis zal er van de barst niets meer te zien zijn, ik heb het snel genoeg opgemerkt, maar ik zou natuurlijk niet willen dat het hout verder gaat werken en dat de barst zich verderzet...
Gezien de muren nog niet afgewerkt zijn (maar dat binnen een 2 maand wel worden) zou ik de plaat er weer kunnen afnemen...

Zou het een oplossing zijn de plaat er weer af te halen en groeven in te zagen aan de onderzijde?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het hout komt van mijn gewoonlijke houthandel, met gegarandeerde vochtgehalte van 10% of minder. Natuurlijk kan ik het niet controleren... En binnen is de lucht momenteel ook droog (centrale verwarming, droge lucht). De haard -waarvan je rechts van de afbeelding de hoek ziet- heeft ook roosters aan de zijkant waar de warmte uit komt, dus ook richting de eiken plaat...
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Sowieso is het in de winter zo goed als overal te droog in huis. Maar weinig mensen plaatsen een luchtbevochtiger maar dat is zo belangrijk.
Veel schrijnwerkers geven zelfs geen garantie wanneer de woning niet voldoende wordt bevochtigd.

Ik heb zelf laatst nog een plaatsing gedaan waar ik de mensen wees op de veel te lage luchtvochtigheid. Ik kan ze er enkel op wijzen. Wat ze er dan zelf aan doen is aan hun.
Bij andere klant heb ik laatst massieve deuren geplaatst. Onmiddellijk na de plaatsing had de klant het idee om bouwdroger te plaatsen om de net gevoegde vloer sneller te laten uitdrogen want er stond een feestje gepland. Met alle gevolgen van dien...

Waar wordt het hout bij je houthandel opgeslagen? Lijkt me sterk dat hij dit in een geklimatiseerde ruimte heeft liggen...

Door in de te zagen haal je zeker al wat spanning weg dus dat zou ik sowieso al doen.
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
T zal idd wel met de zeer droge lucht te maken hebben. Laatst met die droge oosten wind en icm een houtkachel was het hier zeer droog binnen. Heb nu maar altijd een pannetje water op de kachel staan, nu zit ik binnen op de 40%.
Wat je met je houten plaat aan moet zou ik zo niet weten. Hoe heb je die plaat op de onderkast bevestigt? Kan die wel werken?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Sowieso is het in de winter zo goed als overal te droog in huis. Maar weinig mensen plaatsen een luchtbevochtiger maar dat is zo belangrijk.
Veel schrijnwerkers geven zelfs geen garantie wanneer de woning niet voldoende wordt bevochtigd.

Ik heb zelf laatst nog een plaatsing gedaan waar ik de mensen wees op de veel te lage luchtvochtigheid. Ik kan ze er enkel op wijzen. Wat ze er dan zelf aan doen is aan hun.
Bij andere klant heb ik laatst massieve deuren geplaatst. Onmiddellijk na de plaatsing had de klant het idee om bouwdroger te plaatsen om de net gevoegde vloer sneller te laten uitdrogen want er stond een feestje gepland. Met alle gevolgen van dien...

Waar wordt het hout bij je houthandel opgeslagen? Lijkt me sterk dat hij dit in een geklimatiseerde ruimte heeft liggen...

Door in de te zagen haal je zeker al wat spanning weg dus dat zou ik sowieso al doen.

Als ik inzaag, om de hoeveel cm moet ik inzagen en hoe diep? Loop ik dan niet het risico dat de plank dan doorbarst op de plaats van de insnede?
De plaat wil nu eigenlijk los komen van de kast, dus omhoog komen maar word tegengehouden door te schroeven...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
T zal idd wel met de zeer droge lucht te maken hebben. Laatst met die droge oosten wind en icm een houtkachel was het hier zeer droog binnen. Heb nu maar altijd een pannetje water op de kachel staan, nu zit ik binnen op de 40%.
Wat je met je houten plaat aan moet zou ik zo niet weten. Hoe heb je die plaat op de onderkast bevestigt? Kan die wel werken?

Ik heb gaten geboord met 5mm voor schroeven van 4.5mm dik, dus zitten die niet vast in de corpus, maar natuurlijk zijn die wel aangespannen... Ik weet niet of de plaat zo te weinig zou kunnen leven... De plaat heeft de neiging om te willen opkrullen, als ik de schroeven los zou die hol gaan staan denk ik...

- - - Updated - - -

Kan ik eventueel ijzers inwerken aan de onderkant?

- - - Updated - - -

Welke vochtigheidsgraad zou de leefruimte moeten hebben?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb de plaat deze zomer gemaakt in mijn garage (droge geïsoleerde garage), ik ga er vanuit dat ik dan het hout niet in huis hoefde te leggen??
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb gaten geboord met 5mm voor schroeven van 4.5mm dik, dus zitten die niet vast in de corpus, maar natuurlijk zijn die wel aangespannen... Ik weet niet of de plaat zo te weinig zou kunnen leven... De plaat heeft de neiging om te willen opkrullen, als ik de schroeven los zou die hol gaan staan denk ik...

Eiken kan wel 10% werken. Nou zal dat in dit geval wel mee vallen, maar 2% op 50cm is nog steeds 1 cm wat het kan werken. En dat moet ergens heen. Als het niet opzij kan, dan gaat het omhoog of omlaag.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb de gaten van binnenuit geboord en verzonken, daarna schroeven met verzonken kop erin... haal ik dan de schroeven er beter weer uit, grotere gaten boren door de corpussen en nieuwe schroeven met bolle kop met een sluitring tussen de schroef en de corpus zodat het wat kan bewegen?

- - - Updated - - -

Eiken kan wel 10% werken. Nou zal dat in dit geval wel mee vallen, maar 2% op 50cm is nog steeds 1 cm wat het kan werken. En dat moet ergens heen. Als het niet opzij kan, dan gaat het omhoog of omlaag.

Ik wist niet dat het zoveel was... Hebt u een voorstel voor het beter bevestigen van het blad?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Bolkopschroef met sluitring is een goed idee. Van het gat een sleufgat maken. Kun je doen door met een boor het gat op te ruimen, heen en weer te bewegen. Kan ook met een bovenfrees of de dominofrees.
 

tuoh

Oud hout
Jammer dat niettegenstaande de vele topics en de antwoorden erop men nog altijd in "diezelfde plas trapt" Is dat nu zo moeilijk te begrijpen materie? of te saaie materie om door te lezen?
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn al tientallen malen aan bod gekomen en beantwoord, wat moet men nog meer doen om dit te laten doordringen?

Ga er maar vanuit dat massief hout, binnenshuis gebruikt en waarvan men de juiste rv waarde niet kent, (fors) gaat krimpen.

Misschien dat dit dan wel blijft hangen.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik vind het niet erg om het steeds te herhalen. Iedereen moet het leren. En de oude topics verdwijnen al snel onder vele nieuwe vragen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik wist niet dat het zoveel was... Hebt u een voorstel voor het beter bevestigen van het blad?

Je kan van de gaten sleuven maken. Sleuven van 1,5 cm.
Of met bladwervels.
Maar let ook op andere valkuilen. Bijvoorbeeld als hij aan de kopse kanten te klem tegen de muur zit. Of als er een dwarslatje onder is gemaakt. Of er is een magneetje aan de onderkant geschroefd, om een klepje dicht te houden, maar dat dat magneetje dan tegen een voorkantregel aan komt. Enz enz.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Tuoh, ik begrijp de frustratie maar kennis overdragen is naar mijn opvatting een belangrijk deel van de functie van het forum. Er komen voortdurend nieuwe leden bij met elk hun eigen hiaten in kennis (en niet alleen bij nieuwe leden; hiaten bij amateur en beroeps-houtbewerker.

@Jaap:
Dit brengt mij erop een oude wens van een aantal leden de kennis op dit forum te bundelen onder een apart topic. Er is kennelijk toenemend behoefte aan, vooral door de groei van het Forum. Acht je dat levensvatbaar Jaap?
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Ik zou dan zeggen, een beetje alles samengevat, het blad alleen vastzetten aan voorkant van de corpussen. De schroeven erachter "schuivend", bijvoorbeeld in een slobgat.
Het blad aan de muurzijde iets vrijlaten, en daarboven dus - waarschijnlijk helaas - een plint die op de muur vastzit en in het geheel niet vast zit aan het blad. Het blad krimpt/zet uit dan onder deze plint zomer/winter heen en weer.

Het makkelijkst (heb ik met mijn vensterbanken): het blad in het geheel er los opleggen. Bij een kast tegen een muur is dat in mijn ogen een prima oplossing. Het gewicht houdt het blad wel op zijn plaats. En het kan makkelijk tegen de muur geschoven worden, mocht er toch beweging geweest zijn. Alleen mag het blad niet te ver aan de voorzijde uitsteken, als iemand daar dan op zou leunen kan het hele blad kiepen. Bij deze kast is dat niet aan de orde.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Jammer dat niettegenstaande de vele topics en de antwoorden erop men nog altijd in "diezelfde plas trapt" Is dat nu zo moeilijk te begrijpen materie? of te saaie materie om door te lezen?
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn al tientallen malen aan bod gekomen en beantwoord, wat moet men nog meer doen om dit te laten doordringen?

Ga er maar vanuit dat massief hout, binnenshuis gebruikt en waarvan men de juiste rv waarde niet kent, (fors) gaat krimpen.

Misschien dat dit dan wel blijft hangen.


Bedankt voor de opbouwende kritiek, ik zie regelmatig uw projecten voorbij komen en die zijn telkens prachtig, maar misschien vergeet u dat niet iedereen hier op het forum professional is. Zelf heb ik geen opleiding in de houtbewerking genoten en heb ik wat ik tot nu toe weet zelf moeten leren en (gelukkig) dankzij dit forum geleerd, waarvoor dank.
Van beroeps uit was ik tegelzetter tot ik dit helaas reeds op jonge leeftijd wegens gezondheidsredenen niet meer kon uitoefenen. Ik ben ervan overtuigd dat u, als u uw woning zou willen betegelen of een bank voor in een Turks stoombad in mozaïektegels zou willen uitwerken, ook vragen zou stellen die dan -in mijn ogen- "dom" lijken, of evident... Maar daarom zijn die het niet voor u en toch zou ik er op een vriendelijke manier op antwoorden omdat ik weet dat wat vanzelfsprekend is voor de ene dat niet is voor een ander.
Ik ben al een tijdje lid op het forum, heb hier al veel bijgeleerd, maar ben ook wel wat meer tolerantie gewoon.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Je kan van de gaten sleuven maken. Sleuven van 1,5 cm.
Of met bladwervels.
Maar let ook op andere valkuilen. Bijvoorbeeld als hij aan de kopse kanten te klem tegen de muur zit. Of als er een dwarslatje onder is gemaakt. Of er is een magneetje aan de onderkant geschroefd, om een klepje dicht te houden, maar dat dat magneetje dan tegen een voorkantregel aan komt. Enz enz.

OK, ik zal de domino even uithalen en sleufgaten maken dan. Bevestiging vervolgens met schroeven met bolkop met sluitring. Dank je.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Maak ik dan nog groeven in de onderzijde van de planken?
Ik heb vorige week hout gehaald voor een gelijkaardig blad voor op de dressoirkast waarmee ik bezig ben... ik zou beter investeren in een vochtigheidsmeter zeker? (rekening houdend met de opmerking van TUOH)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.