Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 37 van de 37
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Nee, zo niet, wat je nu getekend hebt is ene raveeling. Is een goede verbinding voor binnenshuis, buiten is het echter een "compostvat"
    De verbinding blijft altijd vochtig en gaat snel inrotten.

Het gat moet best midden in het verticale vlak van de ligger voorzien worden. dit houd wel in dat je de hele kader als geheel op zijn plaats moet brengen eens deze in elkaar zit. Mag hier geen probleem zijn, wegens niet te groot of te zwaar.
    Dat geheel in 1 keer in elkaar brengen gaat inderdaad wel lukken. Maar met betrekking tot dat vochtig inregenen, er komt een plak direct boven welke de verbinding afdicht he? En aan het eind van de ligger zit wel een hele pen met hele hoogte, dat heb je me eerder verteld
    Gevoelsmatig heeft zo'n pen als ie in het midden zit en maar ondersteuning heeft van zo'n 3 centimeter niet zoveel draagkracht. De pen is dan 40x40x40 right? Met andere woorden, zo ziet het er dan uit, inclusief het einde van de ligger met pen 30x60x100:
    ligger-platform (1).jpg
    Toch?

Ik weet niet waar die "dwangneurose' vandaan komt om altijd die pennen te willen versmallen
    Ook hier weer, de pen MOET de volle breedte houden, die vermindering is voor niks nodig en verzwakt enkel de boel.

het gat zit in het midden van de ligger, dat is in feite de "neutrale zone" van de balk. Bij belasting worden de houtvezels aan de onderzijde belast op trek, aan de bovenzijde op druk, in het midden gebeurt er niks.
    En wees gerust, zowel pen als gat zijn meer dan sterk genoeg om de te verwachten krachten de baas te kunnen
    Het gat moet niet doorgaand zijn, 60mm diep is ruim voldoende, en onder het gat blijft 1/3 van de houtdikte (120mm) staan = 40mm!

Ik weet niet waar die "dwangneurose' vandaan komt om altijd die pennen te willen versmallen
    Ook hier weer, de pen MOET de volle breedte houden, die vermindering is voor niks nodig en verzwakt enkel de boel.

het gat zit in het midden van de ligger, dat is in feite de "neutrale zone" van de balk. Bij belasting worden de houtvezels aan de onderzijde belast op trek, aan de bovenzijde op druk, in het midden gebeurt er niks.
    En wees gerust, zowel pen als gat zijn meer dan sterk genoeg om de te verwachten krachten de baas te kunnen
    Het gat moet niet doorgaand zijn, 60mm diep is ruim voldoende, en onder het gat blijft 1/3 van de houtdikte (120mm) staan = 40mm!
    Bedankt voor de uitleg! Geen idee hoe dat komt dat ik de pennen te smal teken blijkbaar..
    Houtdikte is overigens 100mm in dit geval, dus ik ga 1/3 (33mm) aanhouden en 50mm diep.

Wat een leuk topic, nu ik zelf ook een tuinspeelhuispergolading aan het plannen ben. Hoe staat het er intussen voor?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerf Bekijk Berichten
    Wat een leuk topic, nu ik zelf ook een tuinspeelhuispergolading aan het plannen ben. Hoe staat het er intussen voor?
    Ik heb even zo snel geen foto's paraat van de huidige stand van zaken. Ik ben in de avonduren druk bezig met het speelhuisje op het verhoogde vlonder.
    Dit moet een 'wonky/crooked' speelhuisje worden, en dus is niks haaks maar alles met een afwijking van x graden. Dit is VEEL moeilijker volgens mij dan alles netjes recht :-) Zo ben ik nu druk bezig met een dakkapel welke een dakhelling heeft aan de voorkant van 25 graden maar aan de achterkant 18 graden, terwijl de voorkant 15 graden afwijkt. Als ik het niet vergeet zal ik snel foto's maken om de voortgang te tonen.

Draadeind in de poeren is M16 en in de palen heb je een gaten geboord van 20 mm. Waarom heb je zulke grote gaten geboord? Is dit nodig voor de speling.
    Mijn betonpoeren hebben M24 en ik ga een gat boren van 25mm. Worden mijn gaten te klein, loop ik de kans dat het hout, Douglas balken van 15cm bij 15 cm, gaat splijten?

Ik ben weer vergeten om goede foto's te maken :-(
    Dit heb ik op dit moment zo op mijn telefoon staan, is van vorig weekend denk ik.
    73a50492-67d4-4a32-a26a-9fcb5f0e0cb7.jpg
    Status: met het speelhuisje bezig, work in progress dus. De glijbaan zit er ff aan om te meten of het past, deze zit nog niet definitief vast.

1156d9bb-ee50-4a46-8050-4e8265e3c6f1.jpg
    Een platform zoals getekend, met pen en gat samengebouwd en de houtsectie's zoals hierboven gegeven, daar kan je zonder één probleem een auto op parkeren qua gewicht
    Een dansende en springende bende kinderen is voor zo een constructie "klein bier" om te dragen
    Je had helemaal gelijk. Ik denk wel meer dan 1 auto. Geen idee hoeveel gewicht dit kan hebben, maar die auto kan makkelijk. Ik denk dat de vlonderplanken het zwakke punt zijn, de constructie en balklaag zeker niet. Bedankt!

Forum Rechten