Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

Question Pergola overkapping met schommel en speelhuis

Ik wil dit voorjaar in mijn achtertuin een pergola-overkapping (met een harmonica-zonnedoek) en daar aansluitend een dubbele schommel met speelhuisje maken. Ik ben momenteel in de ontwerp-fase, maar ben niet van plan om het speelhuisje helemaal uit te ontwerpen. Dit moet een zogenaamd 'wonky' speelhuisje worden, dus geen echte rechte hoeken en dergelijke. Mijn vragen zitten voornamelijk in het pergola/overkapping stuk en in de schommel.

Een overzicht van het ontwerp wat ik tot dusver heb:

Achtertuin-overzicht.jpg

Het geheel wordt van Douglas. De staanders en liggers van de pergola hebben een kopmaat van 15x15cm. De pergola 3m breed (vanaf de voorkant gezien) en 2,5m diep. De staanders komen op standaard prefab betonpoeren van 15x15x60cm, met een draadeind zodat het Douglas droog staat van het beton. De liggers liggen 'koud' op de staanders, verbonden met houtdraadbouten van bovenaf door de onderste ligger. De liggers zijn liggen onderling in een hoek door middel van een half-hout verbinding. Deze zal ik ook verbinden met houtdraadbouten. De korbelen voor de pergola hebben ook een kopmaat van 15x15, dit lijkt me in dit geval het mooist.

De schommel-balk heeft een lengte van 2,8m. Hiervan weet ik de kopmaat nog niet, dit is een van mijn vragen.

Ik heb geen idee hoe (of met welke houtverbinding) ik de schommel-balk moet verbinden met het pergola deel.

Achtertuin-schommelhoek.jpg

Het lijkt me het beste dat ik ook een korbeel gebruik bij de schommelbalk, al weet ik niet of dit de veiligheid voor het schommelen ten goede komt.
    Aan de kant van het speelhuisje kan ik eventueel een extra balk aan de achterkant van het platform richting de schommelbalk laten lopen.

Mijn vragen vooralsnog:
    • Ik weet dat betonpoeren met een draadeind erg stevig zijn voor funderingen waarbij de belasting van bovenaf is. Maar hoe zit dit als ernaast een dubbele schommel aan vast zit? Zijn de betonpoeren dan ook de juiste fundering voor zoiets als er schommelbewegingen (mogelijk?) aan te pas komen? Of maak ik me zorgen om niks?
    • Hoe maak ik in hemelsnaam de schommelbalk zowel constructief als esthetisch vast aan aan de pergola constructie?
    • Wat voor kopmaat kan ik het beste gebruiken voor de schommelbalk?
    • De afstand vanaf het hart van de schommel tot de rij bomen achterin is bijna 3 meter. Als men expres in de bomen wil springen zal dit vast wel kunnen natuurlijk, maar volgens mij gaat men niet per ongeluk de bomen raken. Toch?
    • Ben ik op een andere manier dom bezig?

mogelijk zou je bij het speelhuisje naar achteren toe een hekje en tevens schoor functie in kunnen wegwerken zodat de paal welke rechtomhoog steekt. hier zou wat beweging in kunnen komen
    in de pergola schoren toepassen, maar dat teken je al. de betonpoeren vind ik al heel wat voor een pergola. lijkt eerder een veranda met een open dakje...
    50x150 lijkt me minimaal voldoende.
    balkschoenen kan, weet niet of de schommel ooit weer weggaat, dan heb je het vrij gemakkelijk verwijderd. en de balkschoen brengt de tordatie / wringing ook goed over
    je hebt ook blinde oplossingen
    de hoogte van de schommel bepaald of je de bomen gaat raken. Bomen hebben vaak de neiging om rondom takken te krijgen dus kan ik ook wat lastig voorspellen haha... iets met snoeibeleid.
    Murphy was een optimist!

Heb je een bovenaanzicht (op schaal)? Mij lijkt nl dat de schommels botsen tegen de leilindes. In theorie moet je voorbij de uitslag vd schommel nog eens 140cm bijtellen (in de praktijk is dat dan ongeveer hoogte schommel + 90cm, want het zitje zal rond de 50 hoog hangen), want dat is de veiligheidsnorm.

In de praktijk haal ik dat ook niet .

tekeningen zien er goed uit! mijn kijk op een paar vragen:

• Ik weet dat betonpoeren met een draadeind erg stevig zijn voor funderingen waarbij de belasting van bovenaf is. Maar hoe zit dit als ernaast een dubbele schommel aan vast zit? Zijn de betonpoeren dan ook de juiste fundering voor zoiets als er schommelbewegingen (mogelijk?) aan te pas komen? Of maak ik me zorgen om niks?

- de poeren die ik gebruikt heb zijn van dezelfde afmeting staan op een stoeptegel en zijn in het beton gestort. er zit nog enige speling in de poer zelf. Het draadeinde en plaatje heeft ook wat speling. ik kan dus de staanders iets bewegen(waterpas zetten) zodra ik een schoor gebruik is deze speling er wel uit.

• Hoe maak ik in hemelsnaam de schommelbalk zowel constructief als esthetisch vast aan aan de pergola constructie?

-de schomel-balk en pergola-balk zou je uit 1 balk kunnen maken. waar ik mijn douglas hout heb besteld leveren ze tot 6 meter. wil je de schomel-balk later weghalen kan je deze tot de pergola afzagen.

• Wat voor kopmaat kan ik het beste gebruiken voor de schommelbalk?

-hetzelfde als de pergola

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuiver Bekijk Berichten
    mogelijk zou je bij het speelhuisje naar achteren toe een hekje en tevens schoor functie in kunnen wegwerken zodat de paal welke rechtomhoog steekt. hier zou wat beweging in kunnen komen
    Dat is inderdaad een goed plan, en was ik ook al van plan om dat in een hekje te verwerken. Wellicht de paal achter ook wat hoger door laten lopen en er zo direct een hekje van te maken. Mijn verwachting is dat het speeltoestel geen 20 jaar blijft staan, dus voor het speeltoestel wil ik Azobe palen ofzo direct in de grond zetten (1/3e). Om daar ook Douglas voor te gebruiken, gaat wellicht toch te snel rotten als het een jaar of 10-15 (mijn kinderen zijn nu 3 en 1) in de grond staat.

de betonpoeren vind ik al heel wat voor een pergola. lijkt eerder een veranda met een open dakje...
    50x150 lijkt me minimaal voldoende.
    Mijn vriendin vindt de ruwe/stoere look van 15x15 met betonpoeren erg mooi, maar wil geen dicht dak erboven. Stiekem hoop ik dat ze later spijt krijgt en me alsnog toestaat er een dicht dak op te bouwen. Maar betonpoeren met draadeind icm die eventuele schommelbelasting (als daar al sprake van is op zo'n constructie) is dus geen probleem?

balkschoenen kan, weet niet of de schommel ooit weer weggaat, dan heb je het vrij gemakkelijk verwijderd. en de balkschoen brengt de tordatie / wringing ook goed over
    je hebt ook blinde oplossingen
    De schommel zal inderdaad wel ooit weer weg gaan, en dan is een balkschoen wellicht wel een goede oplossing ja. Ik wist niet echt van het bestaan van blinde oplossingen met balkschoenen, maar als ik wat Google zie ik 'verborgen balkdragers' met mogelijkheden. Ook een balkschoen natuurlijk, al blijft die dan in het zicht. Heb je toevallig een tip voor een goede verborgen balkdrager hier welke de schommelbewegingen aankan? Ik denk dat ik ook het beste op de bovenkant een koppelplaat kan gebruiken, die dan ook uit het zicht zit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo Bekijk Berichten
    Heb je een bovenaanzicht (op schaal)? Mij lijkt nl dat de schommels botsen tegen de leilindes. In theorie moet je voorbij de uitslag vd schommel nog eens 140cm bijtellen (in de praktijk is dat dan ongeveer hoogte schommel + 90cm, want het zitje zal rond de 50 hoog hangen), want dat is de veiligheidsnorm.
    Ok, dat is een goede tip. Ik heb wel een bovenaanzicht, maar ik ga eerst controleren of alles goed qua afstanden overeenkomt. De bomen, schutting en bestrating bestaat al namelijk. Maar ik denk dat ik niet aan die afstand ga komen. Tenminste, als met de uitslag van de schommel wordt wanneer hij helemaal horizontaal hangt (zo hoog kun je niet schommelen volgens mij) maar dat is dan 160cm (schatting uitslag schommel) + 140cm dus en dat is 3 meter. Zo uit mijn hoofd staan de bomen (vanaf het hart van het zitten) op ongeveer 260-270cm.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo Bekijk Berichten
    In de praktijk haal ik dat ook niet .

Aha
    en wat is het bij jou dan? En belangrijker, al ongelukken gebeurd?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door igor4k Bekijk Berichten

- de poeren die ik gebruikt heb zijn van dezelfde afmeting staan op een stoeptegel en zijn in het beton gestort. er zit nog enige speling in de poer zelf. Het draadeinde en plaatje heeft ook wat speling. ik kan dus de staanders iets bewegen(waterpas zetten) zodra ik een schoor gebruik is deze speling er wel uit.
    OK, dat is wel handig om te weten. Ik ken je topic inderdaad, en de basis lijkt hier wel een klein beetje op. Wat voor draadeind (diameter) zat er op jouw poeren en wat is de diameter van het gat dat je geboord hebt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door igor4k Bekijk Berichten

de schomel-balk en pergola-balk zou je uit 1 balk kunnen maken. waar ik mijn douglas hout heb besteld leveren ze tot 6 meter. wil je de schomel-balk later weghalen kan je deze tot de pergola afzagen.
    Dat is misschien ook wel een idee, dan zou dat wel een zware balk worden maar dat is ook te overzien. Twee dingetjes hierbij:
    1) Ik weet niet of ik die balk in mijn achtertuin krijg dan. Volgens mij is deze dan zo'n 580cm en hij moet met een draai door de garage. Ik weet niet of dat gaat lukken maar dat kan ik natuurlijk uitzoeken.
    2) Wordt die lange balk dan niet teveel verzwakt door een halfhoutverbinding met de andere ligger? Of ik moet hiervoor een andere verbinding gaan gebruiken? Ik moet dan sowieso aan de kant van de schommel ook een korbeel plaatsen denk ik.

https://eshop.wurth.nl/Onzichtbare-b...sku/nl/NL/EUR/

hier kun je mogelijk mee uit de voeten. redelijk simpel in te bouwen / hakken.
    plat op de pergola schroeven en inkepen in de schommelbalk. als hij ooit weg raakt heb je dan alleen wat schroefgaatjes.
    en wel voldoende lange schroeven gebruiken in kops hout (conform voorschrift)

weet niet in welk gebied je woont maar als je net als mij vlak bij de kust woont zou ik wel RVS prefereren boven verzinkt staal.
    zelfs de mindere kwaliteiten RVS roesten bij ons.

enigszins letten op inwatering van de verbinding is ook aan te raden. als deze constant nat blijft kun je er de donder op zeggen dat het gaat corroderen.
    met schroeven e.d. beschadig je toch de verzinklaag in de ankers en begint daar de corrosie.
    RVS schroeven is ook aan te raden

Als je het mij vraag zou ik het speelhuisje gewoon los op de grond zetten. Pergola helemaal doorzetten over breedte tuin.
    maak je het jezelf ook een stukje makkelijker door er 2 simpele projecten van te maken en is eventuele verkoop van speelhuisje later nog een optie.
    Murphy was een optimist!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door appeltjeeitje Bekijk Berichten
    Aha en wat is het bij jou dan?
    Minder . Ik zou het eens moeten meten (maar bon, de schommel gaat sowieso weg, en er komt een nieuwe. Bij de nieuwe zal ik ongeveer 100cm marge hebben).
    En belangrijker, al ongelukken gebeurd?
    Dochterlief is weleens op het punt van verste uitslag van het zitje geschoven, maar gelukkig viel ze toen recht naar onder (wat ook logisch is; centrifugaalkracht en zo). Je zou er trouwens nog van schrikken hoe 'horizontaal' ze geraken als ze hun best doen.

Ik heb ze nog niet weten vallen - enfin, "wegvliegen" - wanneer ze niét op het hoogste punt zitten, en net dan wordt het in theorie gevaarlijk. Ze schommelen nochtans érg veel (en papa maar denken dat ze dat tweedehandsding dat er nu nog staat snel beu zouden zijn; niet dus).

OK, dat is wel handig om te weten. Ik ken je topic inderdaad, en de basis lijkt hier wel een klein beetje op. Wat voor draadeind (diameter) zat er op jouw poeren en wat is de diameter van het gat dat je geboord hebt?
    draadeind in de poeren is m16. in de palen heb ik een gat van 20 mm geboord.

Dat is misschien ook wel een idee, dan zou dat wel een zware balk worden maar dat is ook te overzien. Twee dingetjes hierbij:
    1) Ik weet niet of ik die balk in mijn achtertuin krijg dan. Volgens mij is deze dan zo'n 580cm en hij moet met een draai door de garage. Ik weet niet of dat gaat lukken maar dat kan ik natuurlijk uitzoeken.
    2) Wordt die lange balk dan niet teveel verzwakt door een halfhoutverbinding met de andere ligger? Of ik moet hiervoor een andere verbinding gaan gebruiken? Ik moet dan sowieso aan de kant van de schommel ook een korbeel plaatsen denk ik.
    1) de langste balk die ik gebruikt heb is 4 meter deze moest dwars door het huis.
    2)
    verbinding.jpg

zo heb ik de verbinding gemaakt. balken zijn 15*15. de pen op de verticale balk is 10*5 gecentreerd. de pen op de horizontale balk is ook 10*5 maar dan aan de onderkant. Met één schroef van 200mm vastgezet door de drie delen heen

Er is werk verzet

Op basis van jullie eerdere feedback en esthetische opmerkingen van mijn wederhelft daar weer op heb ik wat aanpassingen gedaan in het ontwerp. Ik ben dit nog in de tekening aan het verwerken, maar de basis is af.

Achtertuin_met_poeren.jpg

De belangrijkste wijzigingen:
    • Ik kan een 6 meter balk toch in de achtertuin krijgen. Inderdaad, zoals eerder benoemd, recht door het huis Dus dit gaan we doen. Sterker nog, ik doe het tweemaal, want:
    • Zoals eerder als feedback gegeven wordt, wordt het pergola deel doorgebouwd waar ook de schommel komt. Er komt dus voor een horizontale ligger van 150x150 van 6 meter lengte en achter een horizontale ligger van 15x15 van 6 meter.
    • Ook het platform deel waar het huisje op komt, komt op betonpoeren. Dit is totaal overbodig, maar voor het aanzicht is dit blijkbaar mooier. Ook hier komen twee 150x150 staander(tjes), alleen voor het vooraanzicht. Lost wel het probleem op van het 'huisje in de grond of verankeren' en dergelijke: het komt super overgedimensioneerd op poeren.

En dus heb ik zoals hier op dit forum veel vaker te vinden is, afgelopen weekend 8 poeren geregeld (150x150x600 prefab) met M16 draadeind erin en stelvoetjes. En het paasweekend bestond verder uit graven, betonpoeren stellen, meten, weer stellen, waterpas, en dergelijke. Maargoed, het zit er in. De huidige stand van zaken:

IMG_20180402_191203718.jpg

Mijn vragen:
    • De liggers van 6 meter (waar aan de linkerkant dus een schommel aan komt hangen), ligt die zo goed of op zijn kop? Maw, moet het gat van de halfhout verbinding naar beneden of naar boven?
    • Ik wil schoren/korbelen van 120x120 gebruiken. Dit zodat het wel robuust lijkt, maar ze iets terugvallen t.o.v. de palen. Ik weet het nog niet zeker, maar ik denk dat ik deze met pen en gat wil bevestigen op de staanders/liggers. 120x120 geeft een pen van 40x40 toch? (1/3 van de schoor). In de middelste twee staanders zitten dus 3 schoren vast (op dezelfde hoogte, wisselende hoogte is niet mooi/praktisch). Kan dit? Of wordt de staander te zwak? (die is 150x150)
    • Doe ik verder iets doms?

Forum Rechten