Betonpoer

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Hoi allemaal,

Voor het maken van een overkapping ga ik een betonpoer gebruiken waar ik een zak beton bij wil gooien. Een dag later wil ik graag verder bouwen. Moet ik in dat geval snelbeton gebruiken of is normaal beton ook toereikend?

Groeten,
Luuk
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Internet; bij normaal beton, dus als je gaat schudden met de palen waarbij het beton net gestort is dan kun je volgens mij problemen krijgen. Stel je ze (waardoor beweging voorkomen wordt, tsja dan..) :
  • Op beton kun je na één dag al lopen/werken maar je wacht beter twee dagen
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
En ik zou het oppervlak van de poer opruwen, voor het störten bestrooien met cement en misschien als extra zekerheid een paar draadeinden inboren om de boel goed te verbinden. En ik zou ook twee dagen wachten. Snelbeton heeft volgens mij hoger cement gehalte en Meer fijne fractie waardoor het sneller hard wordt.
Wat will je na die dag gaan doen? Bewegen lijkt me niet gewenst met het oog op de duurzaamheid.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als ik aan een bestaand gebouw een overkapping bouw dan plaatst ik altijd de staander en poer als laatst. Bouw dus eerst het dak op een draaistut(ten) en hang dan later de staander eronder en stort de poer.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
begrijp ik goed dat je een prefab poer in de natte beton gaat zetten?

zet je het op een tegel oid?
dan zou ik krimparme mortel verkiezen boven natte beton. hier kun je beter mee stellen.
 

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Ik ga inderdaad een prefab poer zetten op een betontegel. Daar wil ik graag een zak beton bij doen. Ik wil de volgende dag verder klussen en vraag me af of dat mogelijk is. Zou dat met krimparme mortel kunnen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat was ook mijn gedachte. Hoe groot zijn de poeren? Meestal lopen ze taps toe zodat ze onder breder zijn. Gat zoveel mogelijk op maat uitgraven. 30x30 tegel onderin en zoveel mogelijk waterpas stellen. Betonpoer erop en rondom goed aanstampen met een balkje. Extra beton is dan overbodig.
Maar als het een poer is van 10x10 oid, dan is het wél weer verstandiger om er wat extra beton omheen te gooien..
 

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Het zijn poeren van 12x12 die recht zijn, dus een zak beton wel handig lijkt me. Is snelbeton in dat geval handig, mede omdat ik de volgende dag weer verder wil gaan?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Nee, ik bedoel met beitel opruwen, boucharderen in vaktermen:) dat in combinatie met het instrooien met cement zorgt voor betere hechting.
 
P

Pel

Guest
Je komt er denk ik vanzelf wel achter of het sterk genoeg is, om er een overkapping op te zetten. Maar je kunt het zaakje toch schoren zodat er niet de volle zijdelingse druk op komt.

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nee, ik bedoel met beitel opruwen, boucharderen in vaktermen:) dat in combinatie met het instrooien met cement zorgt voor betere hechting.

Dat noemen ze in het Nederlands toch aanbranden? Weet dat bij reparaties aan betonrot juist het aanbranden belangrijk is, anders vallen de opgebrachte stukken er zo weer af.
 

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Ik ga er wel uitkomen door de poeren te boucharderen, op een betontegel te plaatsen en er een zak snelbeton bij te doen! Bedankt voor jullie tips en het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.