Welke eisen zijn minimum voor houtdraaibank

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Er zijn wel nieuwe draaibanken te krijgen die al best wat kunnen. Ik heb deze..
https://www.capellemanmachines.be/houtdraaibank-Axminster-AH-1218VS.htm

Dat gezegd zeinde ben ik stilaan op zoek naar een groter model zodat ik onder andere grotere schalen kan draaien. Ik maakte tot nu toe vooral pennen en paddestoelen en dergelijke. Dan is zo'n model ideaal. Het enige wat ik niet leuk vind is het uithollen omdat je dan over de draaibank leunt. Dus mijn volgend model moet een draaibare kop hebben.
 

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
67
1
België ,
Hey Ruben

heb net gezien naar de link , ziet er en mooi en stevige draaibank uit , zal zekers goed zijn om te leren houtdraaier .

Mvg
Cnc Albert
 

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
67
1
België ,
Hey Toxiq

kan je me wat meer uitleg geven waarom en waarvoor die M33 is ,want zover met die benamingen
ben ik zekers nog niet .

Mvg
Cnc Albert
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Albert dat is de dikte van de spindle en het aantal tanden van de schroefdraad.
De grotere modellen hebben vaak een M33 (33 mm denk ik), deze heeft een 1 inch, ongeveer 2,54 mm. Het zou kunnen dat ik de twee omwissel, maar daar heeft het mee te maken. Wat wil zeggen als je overstapt naar een andere draaibank heb je een koppelstuk nodig of nieuwe klauwplaten
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het betreft hier de opname van de hoofdspil. Deze is voor metaaldraaibanken keurig in normen (standaarden) vastgelegd, maar voor houtdraaibanken loopt dat wat achter.

De meest gebruikte opname is de M33x3,5 volgens DIN 800. Om maar aan te geven dat de houtdraaibanken een beetje achter liggen, deze norm is reeds 30 jaar vervallen. Maar omdat vrijwel alle accessoires, zoals klauwplaten en spanplaten het meest, en dus vaak ook het goedkoopste en met de meeste keus te krijgen zijn in M33x3,5, is het de slimste investering om een machine te kopen waar deze opname op zit.

Wil je naar een grotere machine, kun je alle spanmiddelen hierop overzetten, wil je helemaal stoppen heeft het altijd restwaarde. Het is gewoon niet handig om een afwijkende maat te hebben.

Nou zijn er vele adapters op de markt verkrijgbaar, maar de zuiverheid, betrouwbaarheid en ook de uitsteek op de machine worden hier niet beter van. In sommige gevallen leveren fabrikanten van klauwplaten een plaat met een ingebouwde adapter die altijd erbij moet worden aangeschaft, die dan voor een andere maat verwisseld kan worden, de losse adapters die er koud tussen worden gezet zou ik mijden. Die zijn vaak niet al te zuiver gemaakt en lopen nogal eens los.

Een goede klauwplaat is sowieso een goede investering, de verschillende bekken en inzetten maken de mogelijkheden vaak veel beter, en de klemkracht moet ook voldoende te zijn om te zorgen dat je werk er niet uit komt.

Op een kleine machine speelt dat nog niet zo erg, maar bij overstap naar groter ben je blij als je een goede klauwplaat hebt. Neem dit dus mee in je overwegingen voor zowel machine als spanmiddelen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
over Woodfast M305/Record Power DML305.

omdat Woodfast een onregelmatige toevoer had van zijn machines, was het lastig voor de handelaren ( Willy van Houtte in BE , Baptist in NL) om dit merk te verdelen. Als er een container deze kant uitkwam moest de handelaar dan in het groot inkopen in de hoop dat zijn stock voldoende groot is om te kunnen blijven verkopen totdat de volgende container zou komen.
Record Power maakte een deal met Woodfast en ging die onder eigen naam verdelen. Beide machines zijn dus gelijk. Deden ze ook met Nova draaibanken, overigens.

Record Power laat ze in een andere kleur spuiten ( zal wel tijdens de productie van de machines gedaan worden). Door de enorme afname van deze machines kan Record Power de handelaren heel vlot bedienen zoals we hier in het westen gewoon zijn: maanden wachten op de Woodfast is er niet bij. En voor Woodfast is dit een makkelijke distributielijn: alles naar RecordPower en gedaan.

Bij Record Power zullen ze wel goed kiezen wat ze in hun gamma opnemen want ze trekken de garantieperiode op tot 5 jaar garantie.

Beide machientjes hebben de universele een M 33x3.5 volgens DIN 800 op hun spindel staan.

Belangrijk pluspunt tov andere kleine draaibanken: minimum toeren per minuut is laag: 350 t /min (en dan ook nog eens met relatief veel kracht wegens enkel mechanische overbrengingen). Geen elektronica, dus dat kan al niet stuk. Je verliest er trouwens kracht mee , als je de draaibank minder hard laat draaien. op deze draaibanken zetten ze geen echte frequentieregeling.
Een laag toerental is onder meer bij draadstrelen ( schroefdraad maken) noodzakelijk en om ook om wat "grotere" potten te kunnen draaien en om met slecht gebalanceerde stukken hout te kunnen starten.
Het hoogste toerental maakt mij totaal niets uit : of dat nu 3000 of 3400t/m is , voor mij is dat onbelangrijk. De laagste draaisnelheid is wel een belangrijk criterium, maakt dat je meer mogelijkheden hebt

Heb zelf al jaren een Woodfast M305, heb de grenzen ervan grondig verkend, en raad deze machine heel erg aan. Helemaal eens met wat Trilliwilli er hierboven over schreef.

Groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.