Welke eisen zijn minimum voor houtdraaibank

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
67
1
België ,
Beste leden ,

Ik wil hier echt geen onnodige discussies , over mijn vraag ,


Ik zit de laatste dagen te kijken naar en occasie of nieuwe houtdraaibank ,nu wat zijn de vereisten voor echt hobbymatig
gebruik om zo en houtdraaibank aan te schaffen , en welke zijn de hoogst nodige hulpstukken die je nodig hebt,
welke startersset van beitels en wat je eventueel nog zekers nodig hebt om veilig te kunnen draaien .

Kies je voor nieuwe of okkassie houtdraaibank , met misschien alle hulpstukken erbij ,

Ik zal al op en antwoord antwoorden en dat is dat ik begrijp dat je niet direct en stuk hout mooi gaat rond krijgen , is net zoals met alles
dat je zal moeten leren en bijleren natuurlijk .

Maar door op het forum hier te zitten ,en de mooie werkstukken te zien , krijg ik toch ook goesting om het aan te leren , en het is een mooie
aanvulling op mijn cnc machine ,want als ik deze moet uitbouwen naar draaien dan moet ik ook alles aankopen . dus waarschijnlijk heb ik voor
dat geld en apart machine .

Budget rond de 500 euro ergens goedkoper mag ook he .

Met vriendelijke groeten ,
Cnc Albert
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Wat wil je draaien.
een tolletje stelt andere eisen dan een tafelpoot of een grote schaal
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
500 euro voor draaibank, beitels, slijpmachine, hulpstukken - daar kan ik kort over zijn, dat is te weinig. Tenzij je een oud barrel koopt (Ferm) op marktplaats, wat je vervolgens na 1-2x niet meer gebruikt.

Als je goesting hebt het te leren, en 500 euro budget hebt, neem dan een cursus. Daar heb je goed materiaal en kun je proeven of je het echt leuk vindt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niet mee eens

ik had een heel leuk draaibankje, woodfast 305, die kom je gebruikt nogal eens tegen
Op het forum hier is een draadje waarin Kees Boks div spullen verkoopt, zo ook een beitel setje, geen top materiaal maar leuk om mee te beginnen (het draaibankje wat hij aanbied vind ik minder)

Een cursus is een toegevoegde waarde maar gaat ook veel geld in zitten, belgie heeft ook een leuke club, steek je licht daar eens op om te zien of je via de club kan leren

Wat je vooral moet voorkomen is aanklooien en verkeerd aanleren (dat leer je lastig af)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
belgie heeft ook een leuke club, steek je licht daar eens op om te zien of je via de club kan leren

Wat je vooral moet voorkomen is aanklooien en verkeerd aanleren (dat leer je lastig af)
zie het Houtdraaiersgilde, voor iets meer dan 100€ kun je in verschillende plaatsen in Belgie een 1 of 2 daagse starter-cursus volgen. Kun je wat ervaring opdoen, verschillende draaibanken en tools leren kennen.
 

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
67
1
België ,
Hoi Jurriaan

die 500 euro is alleen voor de draaibank , dus ik weet ook dat er nog meer geld moet geïnvesteerd worden , :)

mvg
Cnc Albert

500 euro voor draaibank, beitels, slijpmachine, hulpstukken - daar kan ik kort over zijn, dat is te weinig. Tenzij je een oud barrel koopt (Ferm) op marktplaats, wat je vervolgens na 1-2x niet meer gebruikt.

Als je goesting hebt het te leren, en 500 euro budget hebt, neem dan een cursus. Daar heb je goed materiaal en kun je proeven of je het echt leuk vindt.
 

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
67
1
België ,
Hoi iedereen

voor in het begin wil ik en schaaltje en balletje leren draaien , met de tijd wil ik zekers als het me bevalt
groter en andere dingen gaan draaien , en met en cursus ergens gaan te volgen zit ik niet mee in ,MAAR
ik heb het al gezegd het is om naast mijn cnc te hebben , en omdat ik er ook en uitdaging in zie .
P.s Toxiq ga eens kijken bij je link ,bedankt :)
Mvg
Cnc Albert
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Een cursus of iemand die je op weg helpt zou ik wel aanraden scheelt een hoop frustratie in het begin. Als je niet teveel wil uitgeven en gewoon wat willen uitproberen om later te beslissen welke kant je echt uit wil zou ik het volgende aanraden:
https://www.hbm-machines.com/produc...nkensub/hbm-450-x-300-variabele-houtdraaibank (of de niet variabele die is iets sterker)
https://www.hbm-machines.com/produc...klauwplaat-voor-houtdraaibank?sqr=klauwplaat&
https://www.hbm-machines.com/producten/apart/acties/hbm-8-b-houtdraaibeitelset?sqr=beitel&

deze set is zo redelijk compleet alleen je mist nog een schalenguts. Het is niet het beste van het beste maar om mee te beginnen is het niet verkeerd. oke je zult de beitels vaker moeten slijpen (leer je wel sneller hoe je ze slijpt) en met grotere schalen (20cm+) zul je iets meer geduld moeten hebben. Zo heb je voor 430,- een leuk begin. mijn HBM bankje gaat nu al zo'n 6 jaar mee enigste wat ik eraan gedaan heb is de aandrijfriem vervangen.

Mocht je het iets meer uit willen geven zou ik het eerst in de draaibeitels zoeken als set zijn menige begonnen met deze: http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/2049
En een klauwplaat van oneway/teknatool zal ook beter zijn als die van hbm hetzelfde geld voor de draaibank, zoals al aangegeven is de woodfast ook een mooi draaibankje om mee te beginnen (zijn die nog nieuw te krijgen?)
Al met al komt het neer op wat je wilt en wat je ervoor over hebt maar je hebt in ieder geval beitels een draaibank en een klauwplaat nodig en (krom)passer is ook wel handig bij het draaien van schalen.
 

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
67
1
België ,
Hey Marijn

Bedankt voor de info , en hier kan ik dan al eens mee aan de slag ,om te starten , het is net als iedereen die graag begint met een Rolls maar ik ga het echt bescheiden houden ,
en met en gewoon beginners set zoeken , waar als ik fouten mee doen ,geen zwaar gat in mijn financiën heb ,en verder het is nog te vraag of het me goed gaat afgaan of sms weer niet .

Groeten ,
Cnc Albert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ga niet kijken bij HBM
de service is knudde, de beitels volgens mij al niet veel beter
een goeie beitel heb je veel meer lol van
 

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
67
1
België ,
Toxiq waar ik me zeker van bewust ben is als je duurder materiaal koopt van beitels , dat die dan ook en stuk fijner werken en langer plezier van hebt .,
nu over de draaibank zelf ik ben al aan het zoeken geweest naar het merk dat jij noemde maar ik vindt er niks van terug om nieuw te kopen ,
dus wat mijn vraag gaat is ik wil en draaibank , maar net zoals altijd er is zoveel aanbod dat je het bos door de bomen ziet .

Mvg
Cnc Albert
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
ga niet kijken bij HBM
de service is knudde, de beitels volgens mij al niet veel beter
een goeie beitel heb je veel meer lol van

De service heb ik nooit problemen mee gehad (ben er ook nooit fysiek langs gegaan) altijd netjes binnen een paar uur bericht gehad tuurlijk het is niet zoals bij bijv. baptist maar mag je dit verwachten voor die prijs? Wat betreft de beitels klopt het een beitel van sorby of hamlet is vele malen beter maar daar kost 1 beitel ook wat hier de hele set kost. Ook meteen de reden dat ik zeg dat mocht het budget het toelaten ga eerst voor betere beitels ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland


Klopt, is inderdaad dezelfde
woodfast word volgens mij niet meer verkocht, ik vind er ook niks over
onderdelen is geen probleem, het is dezelfde als bovenstaan

als je geen haast hebt gewoon geduld hebben en de sites als tweedehands en marktplaats in de gaten houden
Als je het eenmaal leuk gaat vinden bouw je gewoon wat groters ;)
https://www.woodworking.nl/showthread.php?19707-Nieuwe-draaibank
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De Woodfast M305/Record Power DML305 machine is zonder twijfel de goedkoopste startmachine waar je geen buil aan valt. Geen vario, maar riemen omleggen, wel M33x3,5-DIN800 spilneus.
Deze verkoopt ook makkelijk als je niet verder wil, of juist groter en beter wil.
Daarboven zou ik eigenlijk alleen naar de Drechselmeister Midi kijken, die wel vario (met frequentieregelaar!) heeft, maar gelijk een stuk duurder is. JET heeft ook wat leuke startmachines, maar die zijn niet beter of slechter als de Woodfast M305/Record Power DML305. Niet alle JET modellen hebben de juiste spilneus (M33x3,5) let hier op.

Voor beitels zou ik de Narex startset overwegen: http://www.narextools.nl/contents/nl/d6_houtdrraaibeitels.html
Komt met 6 beitels in een houten kistje, ook daar kun je geen buil aan vallen, en zijn van aanzienlijk betere kwaliteit als HBM en dergelijke. Zelf heb ik een set gewone houtbeitels van Narex en die bevallen goed.

Enige wat je echt nog nodig hebt is een slijpmachine. Een Creusen is goed, en scoor je makkelijk tweedehands, maar met een budgetmachine kom je vaak erg ver mee.

Denk verder aan de spanmiddelen, zoals de klauwplaat en boorkop, en je PBM's, zoals veiligheidsbril/kap en eventueel een jas.

Laatste, maar met de CNC heb je die waarschijnlijk al, is de stofzuiger. Wel een must voor je gezondheid.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ieder heeft zo zijn ervaringen. Mijn houtdraaibank was een cadeau van Roestige Spijker hier op't forum, een HBM 1100 die verzopen is geweest in de modder bij een overstroming. Hij heeft wel een (door Roestige Spijker zelf gemaakt) steviger onderstel, maar verder werkt hij eigenlijk uitstekend vooralsnog. Als beginner heb je niet meer nodig dan een basis HBM bankje.

Qua "minimale eisen" is een HBM 450 x 300 van €220 een prima startpunt voor werk tussen centers of kleine schalen. In elk geval STUKKEN beter dan zo'n plaatstalen FERM of andere rotzooi van marktplaats.

Qua beitels zou ik dan wel voorkeur geven aan 1 of 2 goede beitels ipv een goedkope set, maar voor €130 heb je wel een paar mooie beitels om aan de slag te kunnen. (Crown van bij deHoutDraaierij van Ronald hier op't forum bijvoorbeeld).

Dan heb je €350 uitgegeven en naar mijn mening prima waar voor je geld. Wat je dan echter nog niet hebt is een goede manier om je beitels te slijpen, beschermingsmateriaal , een boorkop en de prijzigste van de hoop: een goede klauwplaat met wat bekken (een Oneway Talon of vergelijkbaar kost minimaal €200)
 

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
67
1
België ,
Hoi iedereen

he he wat een leesvoer , maar alsnog iedereen bedankt voor de info en de tijd die jullie hebben gestoken
om me en antwoord te geven op mijn vraag .

Nu mijn eerste gedachten gingen uit naar de HBM draaibank , die jullie mij daarstraks hebben laten zien via link ,
maar na wat verder nadenken en kijken en zoeken , veronderstel ikzelf dat ik misschien beter eerst eens ergens
me aansluit bij een "club" houtdraaiers ,waar ik de minimale beginselen leer , en dat ik ga ondervinden of het dus wel echt mijn ding is ,
tenslotte ben ik dan maar max 200 euro kwijt , en heb ik dus de hulp bij het leren direct .
mocht het me dan toch bevallen dan heb ik ondertussen weer wat extra eurocentjes bijeen gespaard , en kan ik naar en stapje hoger gaan
van kwaliteit en weet ik zeker wat ik wil draaien en niet .
De meeste beschermingsmateriaal heb ik vanwege mijn Cnc machine , en slijpmolen dat is nog iets wat ik niet heb .
Als ik nu alles samen reken , in het voorbeeld , HBM bank 270 euro + set beitels 130 + plus klem 200= zit ik nu al aan 608 euro zonder boorkop .

Ik ga het nog wat laten bezinken , en hou jullie op de hoogte , misschien valt er ergens en koopje te doen bij iemand die stopt met houtdraaien ,
hier op het forum of ergens op een verkoopsite .

Mvg
Cnc Albert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.