oude ambacht films!

WR1944

Oud hout
De kuiper heeft in mijn ogen heel veel met houtbewerken te maken. Ik kan me de reusachtige bergen met houten vaatjes in Scheveningen nog goed heugen alsmede de kuipers die met hun handkar of bakfiets de loggers langsgingen om vaten te repareren. Daar kon ik als jochie urenlang naar kijken.
Zo'n 25 jaar geleden was ik op vakantie in Zuid-Frankrijk en wandelde op een gegeven moment in het centrum van Pezenas (bij Montpellier) en rook een brandlucht van hout. M'n neus volgend kwam ik bij een werkplaats uit van een kuiper annex wielmaker. Hij had de duigen samengebonden aan een kant en had het geheel over een vuur geplaatst. Toen ik een tijdje z'n werkzaamheden had gevolgd wenkte hij me binnen en vertelde me zo goed als het ging in het Frans over het hele proces. Hij was ook bezig met een set wielen voor een koets en die techniek was zo mogelijk nog interessanter. Dat werd een zeer leerzame middag en na afloop hebben we er een paar genomen in een naburige PMU-bar. Met enige moeite mocht ik betalen maar dat leergeld was het dubbel en dwars waard.
Ik ga de rest ook nog bekijken, ik ben nu eenmaal gek op oude ambachten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.