Afzuiger op steroiden

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben inmiddels aan mijn 4e afzuiger en ik geloof dat ik deze best heel aardig vind
Nu is meer afzuiging altijd fijn dus ik vroeg me af, kun je dit verhogen ?

Ik weet dat het eea staat/valt met de doorlaatbaarheid van het filter (die kunnen we dus overslaan)

Stel ik koppel de afzuiger aan een frequentie regelaar, en de frequentie verhoog naar bijv 75% hertz krijg ik dan ook meer afzuiging
Ik weet niks van afzuiging en de mechaniek daar omheen, maar ik kan me voorstellen dat als het te hard gaat misschien juist averechts werkt

Iemand die hier iets over kan zeggen ?
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik ben inmiddels aan mijn 4e afzuiger en ik geloof dat ik deze best heel aardig vind
Nu is meer afzuiging altijd fijn dus ik vroeg me af, kun je dit verhogen ?

Ik weet dat het eea staat/valt met de doorlaatbaarheid van het filter (die kunnen we dus overslaan)

Stel ik koppel de afzuiger aan een frequentie regelaar, en de frequentie verhoog naar bijv 75% hertz krijg ik dan ook meer afzuiging
Ik weet niks van afzuiging en de mechaniek daar omheen, maar ik kan me voorstellen dat als het te hard gaat misschien juist averechts werkt

Iemand die hier iets over kan zeggen ?

Een radiaal waaier heeft een maximaal toerental, daarboven doet hij niks meer. Dit is zeer specifiek per waaier vorm. Je kunt hem wel optoeren dat je heel veel lucht verplaatst, maar het vermogen dat deze lucht heeft kan erg tegen vallen. Dan zakt je druk mogelijk enorm in.
Dus je kunt het proberen, maar ik denk dat de fabrikant hem al op max afgesteld heeft.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een frequentieregelaar aan mijn afzuiger. Niet om hem harder te laten lopen, maar om hem 's-zomers, als ik de deur naar de dijk open heb, zachter te kunnen laten lopen - bij 30 Hz zuigt hij nog best goed, maar maakt echt veel minder lawaai.

Nu is het zo dat hij bij 60 Hz meer lawaai maakt dan bij 50 Hz. Maar ik kan niet objectief meten of hij dan ook echt harder zuigt. Is er een simpele manier om dat te doen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zou zeggen als simpelste manier, een computer ventilator (wel een die heel soepel loopt) voor de ingang tapen en dan de stroom meten die je opwekt als de afzuiger aan staat
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat laatste heb ik vandaag geprobeerd. Voltage meten levert niet echt iets bruikbaars op.
Een 12 volts ventilator leverde maar 1,5 volt.
Foto volgt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oei, da's weinig
kans bestaat natuurlijk dat die dingen beveiligd zijn tegen spanning terug leveren
Het kan zomaar gebeuren als de stroom uitvalt de ventilator nog even doordraait en daarmee de pc sloopt (bedenk ik me nu)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
afz_vent_01.jpgafz_vent_02.jpgafz_vent_03.jpg
Ventilator eerst uitgeprobeerd met een 9 volt batterij, het werkt en ik heb een idee van het toerental.
Dan op twee manieren op de slang geplakt in verband met de draairichting. Het scheelt dus per richting. Het toerental is belachelijk hoog. Of dat de reden is van het lage voltage??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.