Red Cedar opfrissen

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Allen,

Ik was op zoek naar een occasie poort om onze tuin af te schermen. Nu kwam ik een poort tegen uit Red Cedar maar deze heeft enkele vlekken op het hout. Voornamelijk wat mos tussen de latten en dan nog zwarte vlekke bovenaan de poort.

Foto’s krijg ik precies niet toegevoegd, anders had ik dit wel gedaan maar dat lukt me dus niet via de telefoon.

Zijn deze vlekken te verwijderen van het hout? Kan met een beits of olie het hout nog behandelt worden om de originele kleur van het hout een beetje terug te krijgen?

Met vriendelijke groet.
 

dsnijder

Nieuw lid
27 apr 2018
2
0
Wellicht zou je het oppervlak kunnen behandelen met een oplossing van Oxaalzuur nadat je het hout ontdaan hebt van mos en alg aanslag.
Vooraf de oplossing even testen op een onopvallende plek.

Succes!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Reinigen met groene zeep of lijnoliezeep en dan behandelen met oxaalzuur inderdaad.

Hier verkrijgbaar: https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d371_oxaalzuur.html

Het is ook als ontweringswater te koop, maar kijk uit met de prijs, het is minder als 5% oxaalzuur, maar meestal maar 2 a 3%, de rest is water. De prijs per liter kan nogal oplopen. Goede vriend van mij kocht dit bij zijn tuintafel bij de Intratuin. Prijs €28,95:mad: Fles van De Parel is ook al zo'n vier euro.

Met een kilo van de Cokerije maak je 10 liter aan op 10%=maximaal oplosbaar, en dat kost je dan €1,79 per liter, even de verzendkosten niet meegerekend.

De tuinbank van mijn ouders was ook behoorlijk verweerd en zwart geworden, maar na twee keer insmeren met de oxaalzuuroplossing en afspoelen is die weer als nieuw.

Een poort kun je in de olie zetten, maar western red ceder vergrijsd (verzilverd) heel mooi. Schoonmaken met groene zeep, of lijnoliezeep, is dan voldoende om hem netjes te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.