Nieuw speelgoed :-)

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Na een tijdje zoeken heb ik mijn nieuwe machines vandaag in mijn atelier geplaatst: een Felder KF 700 professional en een Hammer A3 31. Met spijt in het hart neem ik afscheid van mijn SCM Minimax, maar de degelijkheid van de nieuwe tweedehandse Felder zal dit waarschijnlijk snel doen vergeten:p
Op basis van mijn ervaringen met mijn eerste combiné heb ik dan toch maar gekozen voor twee aparte machines, om twee redenen. De zaag/freescombinatie staat vast en hoef ik niet te verplaatsen, terwijl ik vroeger de ganse combiné moest verrollen als ik schaafbewerkingen wilde uitvoeren. Daarnaast gebruik ik nog altijd het meeste de zaag en de schaaf, en zodoende verlies ik zo geen tijd bij het omstellen. Voor een hobbyman speelt dat natuurlijk wel minder, maar het is een handige luxe die ik mezelf heb toegestaan. Ondanks of misschien net omwille van het feit dat mijn atelier smal is, denk ik dat deze manier van werken handiger zal uitkomen.

Enkele foto's:

IMG_20180325_193009.jpg

IMG_20180325_193021.jpg

IMG_20180325_193119.jpg

IMG_20180325_193125.jpg
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Zo te zien schaaf je alleen korte delen, of moet je de schaaf dan nog wel verplaatsen bij gebruik?

Juriaan, de machine staat er maar voorlopig. Ik moet nog kijken wat de beste opstelling is en het is inderdaad de bedoeling om de schaafbank te verplaatsen. Dat is minder omslachtig dan vroeger gans mijn combinatiemachine 🙂
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Is die afmeting goed te doen net die 2 machines? Ben stiekem, ondat ik een vergelijkbare ruimte heb, wel benieuwd naar de resterende ruimte. Zou ook graag of een goeie combi of idd zo’ n combinatie van 2 losse machines willen
ik begrijp dat je die 3x3 niet voor niets bij zet, maar wellicht is dat meer vh gemak dan echt noodzaak?
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Is die afmeting goed te doen net die 2 machines? Ben stiekem, ondat ik een vergelijkbare ruimte heb, wel benieuwd naar de resterende ruimte. Zou ook graag of een goeie combi of idd zo’ n combinatie van 2 losse machines willen
ik begrijp dat je die 3x3 niet voor niets bij zet, maar wellicht is dat meer vh gemak dan echt noodzaak?

Het is iets tussen gemak en noodzaak :) Ik heb plaats genoeg om al mijn machines, freesgereedschappen en dergelijke op te bergen (omdat ik voor een deel in de hoogte werk), een werkbank in L-vorm, maar ik ontbreek ruimte om mijn meubels te monteren. Ben nu bezig aan een tafel en zitbank in grenen en het is allemaal wel hele krap. Ik zal vanavond als ik tijd heb eens wat foto's maken, zodat je je er een beeld kan van vormen.
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Nette machines! Ook ik ben benieuwd naar de verdere indeling van de werkplaats gezien ik met een schuur bezig ben van dezelfde afmetingen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.