Opbergbank terras maken

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Hallo,
Ik wil een terrasbank met opbergruimte maken. Heel simpel, recht en zonder leuning (er komen kussens tegen de muur) zoiets
https://goo.gl/images/T2hNR7

Ik had zelf gedacht om een frame te maken van geïmpregneerd grenen en dat frame te bekleden met Douglas.
Nu zie ik op YouTube veel filmpjes waarbij er zonder frame gewerkt wordt. De planken van de voorzijde vijzen ze samen, daartegen de planken van de zijkant en zo verder.
Wat is de beste werkwijze?
Misschien ook belangrijk om te weten dat ik een bodem in de kist wil.

De bank komt op een terras te staan onder een afdak. Als ik met geïmpregneerd grenen werk en Douglas, moeten er dan nog pootjes onder?

Bedankt voor alle advies
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Niet voor een opbergbank, wel voor brandhout bokken:) Daarbij heb ik zaagafval van vlonderdelen onder de poten geschroefd en zo het geheel op het gazon / tegels gezet. Ik zou altijd mijn kophout vrij houden zodat alles goed kan ventileren.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dew opbergbank kun je best maken van planken aan elkaar geschroefd, zoals op die foto, maar als al je planken even breed zijn staan ze per laag los op elkaar, dus moet je aan de binnenkant iets doen om het verband erin te brengen. Dit kun je doen met een balkje in elke hoek, zonder een echt frame te maken.
Wat op de foto wel te zien is dat aan de achterkant een staander zit om de achterkant van het deksel te ondersteuenen.

Je kan het op vele manieren doen, maar een paar balkjes aan de binnenkant erin is het meest eenvoudig.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
@fantic,
Dat klinkt idd gemakkelijk.
Zoals gezegd zou ik de bank ik Douglas maken. Hij komt op een terras te staan onder een afdak en zal zelden zeiknat worden. Met de werkwijze die jij voorstelt, staat de onderste plank dus op de grond/terrastegels. Dat kan geen kwaad?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Alles wat van hout is zoals douglas en vlak op de grond staat en nat wordt gaat uiteindelijk rotten. Het is zeker beter, voraal als je er ook een bodem in gaat maken om te zorgen dat alles net vrij van de grond staat, dit kun je doen door er rubber doppen van 1cm dik onder te zetten, of door de balkjes aan de binnenkant door te laten steken.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Hilhout heeft een opbergbox in de collectie zitten. Heb hem zelf nagemaakt jaren geleden. Wieltjes er onder en je schuift de box zo onder de tuitafel. Heb hem gemaakt van vlonderplanken 32x150 met antislip. Drie op elkaar en je hebt de juiste hoogte. Hier staat nog een PDF met afmetingen.


Kist-Hillhout-sfeer-1000x1000.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.