eenvoudig kistje, beuk, wenge, plataan.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
De meester van mijn zoon in groep 8 neemt afscheid. Het is maar een klein schooltje van 50 leerlingen, groep 7 en 8 gecombineerd. De ouders van groep 8 dachten aan een mooie pen, waarop ik voorstelde dan maar een mooie houten pen en dat ik er wel een kistje bij wilde maken. Het kistje heeft een dubbel bodem, afgedekt met een stukje essen van 4 mm dik. In de dubbele bodem kunnen van alle kinderen een briefje of kleine tekening opgeborgen worden, zodat ze voor eeuwig met meester verbonden blijven....... pfff, wel wat zwaar aangezet. Zonder gekheid, gewoon een leuk kistje met een boodschap van alle kinderen.

Pen besteld bij onze eigenes Katma, Marco Eilander van de penkits. Heeft ie zaterdag direct gemaakt en op de post gedaan en het kistje heb ik gisteren gemaakt. Erg leuk om na lang niet veel nuttigs in de werkplaats te doen weer eens wat te maken.

jaap

P3250005.jpg

P3250006.jpg

P3250008.jpg

P3250007.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Jaap, hoe heb je het greepje zo mooi twee kleurig gekregen?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mooi kissie, vind alleen het beuk niet mooi bij het plataan passen, ik zou eerder een iets kiezen dat er verder van af ligt (mahonie ofzo) of juist het zelfde is
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Amai, heel schoon gemaakt daar kijk ik echt met grote, bewonderende ogen naar.... maar aub hoe begin je daaraan?????? Zou er eens iemand daar een "reportage" van willen maken??
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank allemaal, het is een leuk kistje, maar nog wel wat foutjes..... merk ook dat als je te lang geen leuke dingen maakt, dat het weer even kost om op gang te komen.
Het beuken is een bewuste keuze, het plataan is al erg druk en er kan een leuk stukje tekst bij over de meester die als een grote beuk over het bos waakt ... of zo. Eiken zou textueel ook prima passen maar qua kleur niet zo. Kwartiers plataan is vaak spectaculair, echt mooi hout om wat mee te doen.
Het greepje is van ziricote, van een stukje dat ik ooit over hield. Ook kleine stukjes kan ik maar moeilijk weggooien ;). Soms beland er wat in de bak voor de houtkachel, maar als ik het dan in de kachel wil gooien leg ik het vaak toch weer terug .... Dat bijzonder hout, met tekening, kleur, nerf, het zijn net juwelen.

Heb wat meer hout gezaagd om wat meer kistjes te maken. Kwam erachter dat de slang in mijn zaagmachine gaar was en er van afzuiging geen sprake was. Met licht gekleurde hout gaat dat nog wel, maar schulpte ook wat wenge en ziricote, alles werd zwart, ook mijn snotkoker; zo belangrijk is goede afzuiging...
Ga het volgende kistje wel wat meer documenteren met foto's, hoewel dit allemaal niet zo ingewikkeld is, doe ik dat graag.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.