Lamel op kant uit (te weinig) gerookte eik. Wie kan helpen?

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Bij mijn broer is er lamel op kant geplaatst uit gerookte eik. Door fouten van de leverancier en de plaatser bestaat de levering uit twee delen. Een donkerder deel en dan het tweede, lichtere deel. Deze zijn mooi gescheiden door een kaarsrechte lijn maar jammer genoeg zitten er nog twee donkerdere stroken in het tweede deel, zie foto. De twee kleurtinten waren absoluut niet de bedoeling en de vlek van het donkerdere (1e) hout in het lichtere (2e) hout verpest de vloer compleet.

Een mogelijke oplossing is het tweede, lichtere hout er volledig uit te breken en te vervangen door hetzelfde lichtere hout dat nog op stock is en door dezelfde fabrikant opnieuw zal gerookt worden zodat deze (hopelijk) dezelfde kleur heeft als de oude lading. In hoeverre men in Polen dezelfde tint zal kunnen verkrijgen op basis van een staaltje van de eerste lading, is al betwijfelbaar en als dit al lukt zal het uitbreken en vervangen van dit hele stuk samen met het opnieuw roken veeeel tijd in beslag nemen.


Mijn idee was gewoon de kleine donkere vlek er uit te breken en te vervangen door hetzelfde lichtere hout van de tweede lading. Vervolgens het hele lichtere stuk van vastgelijmde vloer in kleine stappen te roken tot het min of meer dezelfde kleur heeft als het donkere stuk (eventueel met donkerdere olie het laatste verschil weg te werken).

Kan iemand mij zeggen of dit laatste mogelijk is. Heeft iemand een beter idee?
Alvast bedankt!
Bram

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Bram

In Nederland is de verkopende er in zo'n situatie voor aansprakelijk. Hij had jouw één en het zelfde product moeten leveren. In de Europese wetgeving zijn wij "de kopers" best goed beschermd. Ik zou er met de leverancier zeker over gaan praten. Halve vloeren vervangen lukt meestal niet omdat er dan toch weer twee verschillende vloeren terug komen. Je zit ook niet te wachten op het 2 keer vervangen van je woonkamer vloer. In de gesprekken alles zwart op wit zetten en dan een oplossing eisen. Ook kan je de plaatser aansprakelijk stellen. Hij had dit natuurlijk gewoon moeten zien tijdens zijn werk.
Ik snap dat je niet gelijk met een advocaat wilt dreigen maar het is wel hun fout. Daarvoor zijn zij beiden aansprakelijk. Ik adviseer je zelf nog niets aan de vloer te doen. Als je zelf begint dan kunnen zij dit weer tegen jouw gebruiken.

Houd mij/ons op de hoogte

Hartelijke groet Hugo
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Gelukkig is de plaatser er zich van bewust dat de eindverantwoordelijkheid bij hem ligt en wil hij het oplossen. De leverancier kan het nog moeilijk terugnemen aangezien het reeds geplaatst is.

Mijn vrees is dat het wegnemen de muren en plinten zal beschadigen, dat er geen garantie is dat men er in het buitenland gaat in slagen dezelfde kleur te verkrijgen en dat dit hele proces zeer veel tijd gaat in beslag nemen. Aangezien er momenteel op het forum druk over eik roken gepraat wordt, vroeg ik mij af of we vóór we alles uitbreken, niet zelf iets konden proberen. Desnoods op een staaltje van de nieuwe vloer. Eventueel na schriftelijk akkoord met de plaatser.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Is de vloer reeds afgewerkt met olie of vernis? Bijroken heeft geen zin omdat het donkere hout nog donkerder zal worden. Je kan de kleur ook bekomen door ammoniak verdund met water rechtstreeks op het lichtere hout aan te brengen. De juiste verhouding zal je proefondervindelijk moeten vaststellen. Misschien op een overschotje van de lichtere soort?
Dit gaat natuurlijk alleen maar als er nog geen afwerkingslaag op zit.
Moest er nadien nog kleurverschil op zitten zal dat ook nog wat uitklaren met de tijd.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bram zei:
Gelukkig is de plaatser er zich van bewust dat de eindverantwoordelijkheid bij hem ligt en wil hij het oplossen. De leverancier kan het nog moeilijk terugnemen aangezien het reeds geplaatst is.

Mijn vrees is dat het wegnemen de muren en plinten zal beschadigen, dat er geen garantie is dat men er in het buitenland gaat in slagen dezelfde kleur te verkrijgen en dat dit hele proces zeer veel tijd gaat in beslag nemen. Aangezien er momenteel op het forum druk over eik roken gepraat wordt, vroeg ik mij af of we vóór we alles uitbreken, niet zelf iets konden proberen. Desnoods op een staaltje van de nieuwe vloer. Eventueel na schriftelijk akkoord met de plaatser.

Met wie heb jij de overeenkomst gesloten om die vloer te bekomen? bij de plaatser of bij de leverancier van het hout? Degene met wie je de overeenkomst hebt is aansprakelijk en die moet de boel oplossen. Als dat de plaatser is dan is het zijn probleem dat hij nieuw hout moet bekomen, niet uw probleem. Is het de leverancier dan is de leverancier verantwoordelijk jegens u om constante kwaliteit te leveren.

Nog een ander puntje heeft de levernacier niet aangegeven dat je de stukjes moest mixen om drastische kleurverschillen te voorkomen (is namelijk ook een standaardprocedure bij natuursteen, nooit steen van steen pakken altijd mixen uit verschillende stapels)? Want dan ligt de verantwoordelijkheid bij degen die had moeten mixen (plaatser?)

Enige juiste oplossing mijn inziens de hele vloer eruit en een nieuwe plaasten. Dit s niet goed op te lossen (veel risico's op niet goede vervangingen) en is waarschijnlijk ook de goedkoopste oplossing. De verantwoordelijkheid ligt bij degen met wie de overeenkomst is gesloten voor het bekomen van het hout of degen met wie je de overeenkomst had voor het leggen en bekomen van het hout. En als er een duidelijke instructie was die niet is opgevolgd dan is de legger daarvoor aansprakelijk.

Ik zou zeggen begin maar eens met brieven te schrijven (in gebreke stellen, redelijke termijn voor herstel (lees: in dit geval 100% vervangen) en zo niet aan die termijn voldoen contract ontbinden geld inclusief evt. schade voor de procedure terugvorderen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Bram

Ik heb het er met mij buurman nog eens over gehad. Hij heeft zelf altijd veel parket gelegd en zij na het zien van de foto's PRUTSERS. Voor parket is het altijd van belang uit één batch te werken. In de fabriek word daar juist heel goed op gelet om dit soort fouten te voorkomen. Het mixen wat zuma bedoeld is in deze situatie zeker niet de oplossing, het had dan zo'n boerenbond vloer geworden. Zijn advies is om er ook door hun niet aan te laten knungelen. Wat niet als één pakket start word het eigenlijk ook nooit meer. Hoe denk jij dat het is om met een halve vloer te zitten of weken geheel zonder. Als de vloer er uit moet dan is de vervolgschade ook zijn probleem.

Ik weet dat je dit liever niet hoort maar met een beetje goed bedoeld prutsen krijg je geen goede vloer terug.

Hartelijke groet Hugo
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Idd helemaal met Hugo eens alleen volgens contractrecht moet je degene met wie de overeenkomst hebt/had in gelegenheid stellen om te herstellen c.q. het afgeprokene alsnog te realiseren op zijn eigen kosten binnen een door jou te stllen redelijke termijn. Dat is feitelijk een juiste nakoming van het afgesprokenen eisen.

Meestal is het grootste probleem wat er nu is afgesproken. Dus daar moet je in je communicatie goed aandacht aan schenken. Als er afgsproken is om niet met één batch te werken en een bonte vloer te maken dan kan je niet eisen dat er een vloer wordt gelegd uit één batch. wel kan je eisen dat er dan ook daadwerkelijk een bonte vloer komt (hoewel het herstelprijstchnisch waarschijnlijk net zo goed weer uit één batch zou kunnen in dit geval desnoods met bijbetaling van prijsverschil tussen bont en uit één batch).

Gevolgschade is idd voor de niet nakomende partij. Dat wil zeggen vloer eruit slopen en weer egaliseren etc. is ook voor de niet nakomende partij.

Wordt er niet negkomen dan ga je schade verhalen, namelijk dan vraag je offertes aan om de boel te herstellen (idee krijgen van de onkosten) en die kosten ga je dan verhalen. Desnoods tot bij de rechtbank waar het uiteraard voornamelijk zal gaan over datgene wat is afgesproken, de schade met goede offertes is dan slechts een fomalitit als die brug is genomen. Na de rechtszaak krijg je wellicht ook nog gedoe met het ophalen van het geld dat je evt. door een rechtbank is toegezegd (via deurwaarder).

Wil je sneller dan zal je moeten voorschieten als er geen herstel wordt gepleegd door de contractpartner. Kies wel een redelijke offerte voor herstel want het is niet zomaar dat je logischerwijs al je gemaakte herstelkosten vergoed krijgt bij een rechter als het ook redelijkerwijs goedkoper had gekund.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.