Meubelhout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Laat je niet ontmoedigen. Begin gewoon met een houten kist te maken. Een massief vuren of grenen paneel is prima om te leren. Vaak gratis uit containers langs de weg te halen. Zo kan je steeds een stapje verder gaan. Of je alles met handgereedschap wil gaan maken is je eigen vrije keuze. Er zijn weinig professionals die alles met de hand doen. Reden de prijs.
Er is niets mis met het kopen van goed gereedschap. Met een fiat kom je ook op je bestemming. Een raceauto gaat sneller als je hem goed bestuurd.
Mijn eerste gereedschap was van topkwaliteit en ik heb bijna alle machines nog in gebruik (1992). Ja ik had het voordeel dat ik dit zelf verkocht en Festool dacht toen heel leuk mee. Van goed gereedschap krijg je nooit spijt.
Wel wil ik een opmerking maken bij de keuze van je schuurmachine. Ik heb zelf een stuk of 7 festool schuurmachines maar zou nooit als eerste voor een rotex kiezen. Als eerste machine eerder een rts 400 of een dts 400 wil je grotere oppervlakten schuren neem dan een ets . Of je de grove schuurstand bij meubels nodig hebt? Er zijn natuurlijk ook andere merken die goed werken.

Succes
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Als ik mij zou laten ontmoedigen zou ik niet zijn waar ik nu ben. Ik ben blij met alle feedback. Ik zie de comments wel als bewijs dat ik zeer gedegen te werk moet gaan en niet te snel willen. Misschien i.p.v. 6-12 maanden is dit een 12-18 maanden ding. Mooie ontspanning naast het drukke werk. Geen stress, en als het mis gaat pak ik een nieuw stuk hout. Blij zijn met je eigen creaties. Een ander kan het vast mooier, maar dit is de mijne.

Ik ga een combinatie doen. Én de basis leren via praktijk opleidingen (en nog meer YouTube), ook schaalprojecten doen, te beginnen in april, maar wel met machines totdat ik meer via cursussen heb geleerd. Als ik al 3x mijn neus gestoten heb kan ik ook veel betere vragen stellen en context beter snappen. Met bloed en tranen leer je sneller.😊 hopelijk niet teveel bloed...

Reden van machines is ook een lui oog. Echt recht kijken doe ik niet. Een rei, waterpas, goede fence zijn betrouwbaarder dan mijn linker oog. Daarom begin ik ook (te) laat hiermee.

Ik begin met een kastje. Gelijk het plaatje. Eens kijken of ik in de buurt kom. Misschien is de rotex overkill, die heroverweeg ik. Echter een afkortzaag en de router zijn nodig. En goede spullen word je blij van en blijf je blij van. Ook familie, buren en vrienden. Gebruikt wordt het altijd wel. Alles wat ik ooit goedkoop kocht was altijd net niet. En het budget laat het toe.
 
Laatst bewerkt:

edozat1

Actieve deelnemer
2 jun 2015
39
1
Utrecht
Even tussendoor (en off topic, als het mag). De manier waarop dit topic en alle reacties lopen, is wat mij betreft wat dit forum zo sterk maakt. Iemand met weinig kennis van houtbewerking stelt voor om een immens project te starten dat aan alle kanten fout zal gaan. (Althans, zo lees ik de reacties, ik heb zelf geen idee.) Maar toch zegt iedereen, soms direct, soms tussen de regels door, doe je best, zet 'm op, en wie weet wordt het wat. En zo niet, dan heb je veel geleerd. In elk geval helpen we je. Nou goed, ik vind dat prachtig. En het is voor mij de reden dat ik hier dagelijks terugkom. Meestal om te lurken, want ik maak en kan vrij weinig, maar ik vind het wel interessant. Anyway, wilde ik even zeggen ;-)
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Rick,
Ik zou mij geen zorgen maken om dat luie oog, mijn rechteroog is ook -7, heb ik in praktijk weinig/geen last van.
Of je liever met machines of handmatig wilt werken is iets waar je alleen achterkomt door het uit te proberen.
Pas dan ervaar je de voor-, en nadelen.
Mijn punt is: Streep niet bij voorbaat de handmatige optie weg.
En handgereedschap heb je hoe dan ook nodig.

Succes,
Hans
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Zelf ben ik ook een half jaar geleden begonnen. En heb een drukke baan. De lat die je legt vind ik nogal hoog, maar goed, ik heb verder geen inzicht in je skills en leervermogen. Dat zal bij mij dan wel wat minder zijn :) het inrichten van de werkplaats is mijn eerste stap waar ik nu nog mee bezig ben. Nu is het winterseizoen het drukst in mijn branche. Soms een halve middag per week vrij was al veel en dan merk je dat je veel tijd aan werk eromheen kwijt bent: opruimen, neerzetten, uitzoeken, spullen halen et cetater.

'Echt' hout ben ik nog niet aan toegekomen, alleen plaatmateriaal. Een kast of kist van plaatmateriaal in de schuur is minder veeleisend dan een zitbankhoeklogeerbed :) Leren kennen van de machines is al een klus op zich. In feite is elke machine een motor wat een ding doet :p maar daar zit verschil in. Als je iets vaak gebruikt, ga dan inderdaad voor goed spul. En veel Youtube-kijken. Man o man, daar is veel te vinden :rolleyes: toch moet je op een gegeven moment beginnen, anders kom je er nooit. Hoe snel en met welke leerweg
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Rick, gewoon gaan beginnen met iets wat je leuk lijkt om te maken. Koop wat basisgereedschap en aldoende merk je wel wat je nodig hebt. Ook merk je dan wel of het iets is wat je echt leuk vind, misschien dat je het een beetje makkelijker voorstelt dan het eigenlijk is. Misschien ook niet. Houd het eerst simpel, dan komt de rest vanzelf. Succes
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mooie ontspanning naast het drukke werk. Geen stress, en als het mis gaat pak ik een nieuw stuk hout. Blij zijn met je eigen creaties. Een ander kan het vast mooier, maar dit is de mijne.

Natuurlijk moet je gewoon beginnen, dan ben je in ieder geval lekker bezig.

Wat ik alleen probeerde duidelijk te maken is dat werken met massief hout hele specifieke problemen/uitdagingen met zich meebrengt die in het begin niet vanzelfsprekend zijn. Eerste grote uitdaging is hoe je hout vlak en haaks krijgt en houdt.... klinkt banaal maar geschaafd hout kopen is leuk voor een keer maar als je wat vaker iets maakt is het niet erg praktisch als je daarvoor al afhankelijk bent van anderen. En dat is slechts het begin :).

En aan geen van de machines die je als eerste wilt kopen heb je daarbij echt iets.... en iets als een Kapex aanschaffen als starter is echt totaal over de top. Het aantal planken dat je in het begin afkort is prima met een goede handzaag te doen (en die heb je toch nodig), hetzelfde een beetje met de router. Op zich allemaal zinvolle apparaten maar je kan prima starten zonder. Maar niet zonder vlak en haaks hout, goede meetspullen, lijmklemmen en meer van dat soort kleiner spul. En iets als een goede werkbank natuurlijk....

Die laatste is ook meestal één van de eerste mooie startprojecten.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik gebruik niet vaak machine’s, maar heb ze wel allemaal. Een handcirkelzaag, bovenfrees, boormachine, decoupeerzaag, accutol, 3 schuurmachines (allemaal van Makita). De groene Bosch schaafmachine, en groene Bosch zaagtafel. Een de Walt Lamello.
Die gebruik ik allemaal wanneer ik met plaat materiaal werk. Of als ik bij anderen klus.
Maar ook altijd mijn handschaven, beitels en handzagen.

De enige machine die ik nooit gebruik is de afkortzaag van Mannessman.
Misschien ligt het aan de kwaliteit van de machine, maar ik kort vrijwel alles af met een gewone handzaag.
Ik kan mij voorstellen dat als je voor je beroep veel balken moet afkorten, het een handige machine is. Maar als je, zoals ik, veel pen en gat verbindingen maakt, dan heb je er niet veel aan.
Achteraf had ik dat geld beter aan een Festo invalzaag met lineaal kunnen besteden.
Mijn Makita cirkelzaag is nog van het oude type, en ik ben veel tijd kwijt aan het meten en vast zetten van een geleider.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.